Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme med klinker pÃ¥ träbjälklag  (läst 18206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Golvvärme med klinker på träbjälklag
« skrivet: 11 oktober 2010, 13:05:05 »
Ska renovera hallen och passar då på att lägga in vattenburen golvvärme. Har funderat en hel del på hur jag ska bygga upp golvet men inte kunnat bestämma mig för vad som är bäst. Nedan finns tre olika alternativ, kom gärna med synpunkter på vilket som du föredrar.

Först en annan fråga, idag ligger det en plastmatta på det befintliga trägolvet (med masonit under sig), ska jag ta bort den eller låta den ligga kvar?

Här kommer de olika alternativen:

Alternativ 1
   1. Bjälklag (befintligt)
   2. 30 mm spÃ¥ntat trägolv (befintligt)
   3. Glespanel med golvvärmerör och golvvärmeplÃ¥t
   4. GolvspÃ¥nskiva
   5. Golvgips
   6. Fästmassa
   7. Klinker

Alternativ 2
   1. Bjälklag (befintligt)
   2. 30 mm spÃ¥ntat trägolv (befintligt)
   3. Glespanel med golvvärmerör och golvvärmeplÃ¥t
   4. Golvgips
   5. Fästmassa
   6. Klinker

Alternativ 3
   1. Bjälklag (befintligt)
   2. 30 mm spÃ¥ntat trägolv (befintligt)
   3. Golvgips
   4. Golvvärmerör i avjämningsmassa alternativt cement
   5. Fästmassa
   6. Klinker

Tacksam för funderingar!
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2010, 14:33:21 »
Alternativ två är nog det mest gångbara men med det tillägget att du behöver ha dubbla lag med golvgips. En stor fördel här är att golvet blir helt flytande vilket gör att det inte kommer att påverkas speciellt mycket av röreöser i bjälklaget.

En svårighet vid golvvärme är att kunna skruva övergolvet mot underlaget. Därför faller varianten med golvspånet bort. Du får dessutom ett onödigt tjockt golv ovanpå värmeslangen

Alternativ tre kan fungera men du kommer att behöva gjuta 20-30mm ovanpå slangarna för att golvet inte ska upplevas som att det har varma ränder. Finns en viss risk för sprickbildning om inte gjutningen armeras på något sätt, beror naturligtvis på hur läng/bred ytan är. Skulle tro att den här varianten blir krångligare att få till än variant två med glespanel.


Här finns lite info om läggning av golvgips i två lag (Punkt 2)

http://www.norgips.se/montage/golv


PS Plastmattan ska bort då den kan avge mjukmedel och liknande som på sikt kan påverka golvvärmeslangen
« Senast ändrad: 11 oktober 2010, 14:55:35 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2010, 15:42:11 »
Alternativ 1
   1. Bjälklag (befintligt)
   2. 30 mm spÃ¥ntat trägolv (befintligt)
   3.
   4. GolvspÃ¥nskiva med spÃ¥r för slinga och plÃ¥t
   5. Golvgips
   6. Fästmassa
   7. Klinker
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2010, 16:39:12 »
Alternativ 1
   1. Bjälklag (befintligt)
   2. 30 mm spÃ¥ntat trägolv (befintligt)
   3.
   4. GolvspÃ¥nskiva med spÃ¥r för slinga och plÃ¥t
   5. Golvgips
   6. Fästmassa
   7. Klinker

I princip samma som alternativ två men med den skillnaden att det ligger spårad (eller remsad) golvspån istället för glespanel.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #4 skrivet: 11 oktober 2010, 17:54:30 »
Plastmattan ska alltså bort, taget.

Alternativ två är nog det mest gångbara men med det tillägget att du behöver ha dubbla lag med golvgips. En stor fördel här är att golvet blir helt flytande vilket gör att det inte kommer att påverkas speciellt mycket av röreöser i bjälklaget.


OK, och med flytande golv menar du då att det undre gipslagret ligger "löst" ovanpå golvvärmeplåtarna?

Varför måste man ha två lager med gips? Om nu bjälklaget rör sig, innebär det då att två lager med gips "tar upp" dessa rörelser så att det blir ännu mindre rörelser i ytskiktet än vid bara ett lager?

"Orkar" golvvärmen genom både gipsskivorna utan för mycket förluster?

Citera
I princip samma som alternativ två men med den skillnaden att det ligger spårad (eller remsad) golvspån istället för glespanel.

Spårad golvspånskiva tycker jag är på tok för dyrt, vad skulle jag vinna på att använda det istället för glespanel?

1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2010, 23:36:20 »
OK, och med flytande golv menar du då att det undre gipslagret ligger "löst" ovanpå golvvärmeplåtarna?

Varför måste man ha två lager med gips? Om nu bjälklaget rör sig, innebär det då att två lager med gips "tar upp" dessa rörelser så att det blir ännu mindre rörelser i ytskiktet än vid bara ett lager?

"Orkar" golvvärmen genom både gipsskivorna utan för mycket förluster?
Citera

Värmen orkar igenom två lag med gips så det är i sig inga problem. Om du bara har ett lag så blir det inte helt flytande iom att det kan röra sig i alla skarvar eftersom du inte kan limma det mot underlaget (eg. plåtarna). Att skruva ett lag gips räcker inte eftersom skruven kan och kommer att röra sig och med tiden bli overksam.
Med två lag gips så lägger man skivorna i förband vilket gör att lag ett ligger i nord-syd riktning och lag två i öst-väst riktning om du förstår vad jag menar. Alla llängsgående skarvar limmas och lagen hellimmas mot varandra. Det ger en förstyvande yta tillräcklig för klinker/keramiska plattor.

 
Spårad golvspånskiva tycker jag är på tok för dyrt, vad skulle jag vinna på att använda det istället för glespanel?

Remsad spånskiva är vanligt golvspån som sågats på längden för att motsvara glespanelen. Det är en stor fördel om underlaget är jämnt från början. Till sillnad från glespanelen så är spånet alltid lika tjockt. Nackdelen är att det inte tillför någon förstyvning i underlaget om det inte limmas mot ditt bjälklag.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2010, 00:27:09 »
Läste just i Rothboken ett exempel där de lägger klinker direkt ovanpå golvvärmeplåtarna. Just det alternativet hade jag aldrig tänkt på, Roth kallar det för "Roth Compact® system".

Vad tror forumet, skulle det fungera pÃ¥ vanlig gv-plÃ¥t i glespanel eller krävs Roths compactskivor för att det ska funka  Sc:,h ?
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2010, 00:44:03 »
Plåtarna som sitter på Roth Compact skivorna är limmade direkt på skivan. Skivorna ska dessutom limmas mot underlaget om man ska lägga klinker och man måste använda deras fix till allt. Även deras slangar måste användas. Allt för att Roth ska ta ett totalansvar på slutresultatet

Jag tror du får svårt att göra detsamma på glespanel. Redan limningen av plåten mot glespanelen medför vissa problem med rörelser och vidhäftning
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2010, 01:09:45 »

Jag tror du får svårt att göra detsamma på glespanel. Redan limningen av plåten mot glespanelen medför vissa problem med rörelser och vidhäftning

Kom fram till samma sak, kände dock att jag var tvungen att ventilera mina tankar.
1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2010, 20:53:45 »
 Jag  satsar pÃ¥ alt. 3, jag fattar inte varför man ska gips ovanpÃ¥ värmerören, vad jag kan förstÃ¥ ,sÃ¥ isolerar väl gipsen, men nÃ¥`n med bättre förstÃ¥nd, än vad jag själv innehar, kan väl förklara varför man har gipsen ovan rören.
 Novisen

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2010, 21:28:38 »
Gipsen måste du ha för att få ett "dött" underlag för klinkern. Ingen fara med gips. Som hur konstigt det än låter är en bra värmeledare. Kompakt material med lite luft. Luft är som du kanske vet isolerande. Tänk dig cenariot att du ställer dig barfota på ett stengolv (Ännu mer kompakt) som håller 15 grader med ena foten. Den andra på ett trägolv med samma temperatur. Garanterat upplever du stengolvet som kallare. Det har med att göra att stenen leder bort värmen från foten fortare än trägolvet. Mao. en bättre värmeledare.
Tricket är att du måste få ett stadigt underlag. Stääer mig tveksam till gles eller remsor. Hur som helst. Glöm ej att andvända flexfix och fog.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2010, 22:33:34 »
Precis som Perak skriver så är gipsen ett dött material. Det innebär att det har väldigt låg temperaturrörelse vilket är ett måste vid klinker. Om underlaget rör på sig pga av att det värms eller kyls så kommer fogarna att spricka upp och på sikt kommer klinkern lossna från underlaget.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Enterprise

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har äntligen kommit en bit med projektet, slangen ligger pÃ¥ plats och det är strax dags för golvgipsen. DÃ¥ dök tanken upp om det inte behövs nÃ¥gon "diffusionsspärr" vid detta alternativ  Sc:,h I sÃ¥ fall antar jag att den ska ligga under gipsen (pÃ¥ plÃ¥ten) för att skydda "gipsen", eller behövs det inte?

Alternativ två är nog det mest gångbara men med det tillägget att du behöver ha dubbla lag med golvgips. En stor fördel här är att golvet blir helt flytande vilket gör att det inte kommer att påverkas speciellt mycket av rörelser i bjälklaget.

Här finns lite info om läggning av golvgips i två lag (Punkt 2)

http://www.norgips.se/montage/golv

1½ trähus byggt 1934 med tilläggsisolerade väggar, tillbyggt 2006. Håller på att konvertera från direktverkande el till vattenburen golvvärme.
Mars 2011 installerades en Bosch EHP/LW 7 och borrades 160 m (aktivt c:a 150). Volymtank Borö VB 100.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #13 skrivet: 13 december 2010, 11:13:32 »
Ang diffspärr i golv, träbjälklag befintligt hus är antagligen riskerna större än den eventuella nyttan. Jag har stått inför valet ett par gånger för många år sen vid golvvärmeläggning och låtit bli, de golven har varit helt problemfria Nyligen läste jag igenom ett par gamla trådar om ämnet och kom till samma slutsats.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Golvvärme med klinker på träbjälklag
« Svar #14 skrivet: 13 december 2010, 14:45:20 »
Ångspärren är bara något som gäller trägolv om jag kommer ihåg rätt, och då är det tillverkaren av golvet som avgör om det ska finnas ångspärr eller inte.

Med klinker är det annorlunda och då är det i så fall tillverkaren av fixet som avgör om det ska vara ångspärr eller inte .
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!