Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart  (läst 1860 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad håkanjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« skrivet: 25 januari 2016, 19:23:20 »
Hej

Har efter utbygge kompletterat min gamla vp (Ecoheat V3 8,5kw 160m borra) med en Ecopart 408 500m jordvärme.

Kortfattat så har jag kopplat in Ecopart mot solvärmeuttagen på Ecoheat och styr den via termostatingången på basic display.

Det funkar ok men problemet är att jag aldrig kan få högre framledning än typ 53-54 grader, för då stoppar Ecoheat pga av max temp 55 grader.

Ecopart klarar 65 graders framledning, skulle det funkar bättre om man kopplade Ecoparten efter Ecoheat på värmebäraren? Borde ju innebära att man kunde få närmare 65 grader fram...


mvh
Ecoheat V3 8,5, 170m borrhål. 200 kvm 2 plan. Hus från 1890.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2016, 21:33:50 »
Tänkte annars säga att du gjort en riktigt smart inkoppling.
Men hur sitter anslutningarna till externa system på tanken?
Sitter de båda i botten eller är ena lite högre upp i tanken?
I så fall, matar du in värmen från EcoPart på den övre anslutningen?
Vilken fart har du på cirkpumparna till EcoHeats inbyggda kompressor respektive EcoPart?

Och varför vill du ha 65 °C framledning, har du högtempsystem?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad håkanjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2016, 22:52:38 »
Nja det funkar men jag vill ha lite mer fräs på radiatorerna, har några rum som är överdimensionerade i förhållande till radiatorns storlek.. Skall väl ordnas vad det lider men nu vill jag inte riva där mer.

Anslutningarna sitter i botten och i övre delen av den sektionerade tanken, det sitter väl nån skiktningsplåt där i som skall skilja elp från resten. Anslutningen är iaf under sektioneringsplåten. Övre delen av tanken används inte alls som det är nu då elp är blockad och shunten spärrad. Plockar kallt vatten i botten och returnerar det varma i övre uttaget... Oavsett så stannar ju Ecoheat när tanken blir 55 grader. Vågar man höja maxtemp lite, säg 5 grader?

Ecopart sköter farten på cirkpumpen själv, håller 7 grader. I Ecoheat står den på 2an, blir knappt 6 grader delta över vvx när den går runt 45 grader, deltat är i princip oförändrat när båda pumpar är igång.
Ecoheat V3 8,5, 170m borrhål. 200 kvm 2 plan. Hus från 1890.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2016, 06:47:12 »
Bästa lösningen är nog att uppgradera radiatorerna i de rum där det är för klent dimensionerat.
Kör med elvärmefläktar i de rummen tills det passar att göra jobbet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad håkanjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2016, 19:30:45 »
ja det är väl så....

Jag har högt delta på de aktuella nyare radiatorerna, uppskattningsvis 15 grader. Tror det är ett danfoss koppel på dem med en justeringsring där termostaten sitter som är märkt 1-7-N. Har den på N, men finns det någon mer strypning i dessa koppel? Tycker det är svårt att få bra flöde i dom. Halva huset har grova rör med gamla radiatorer som är svårstrypta åt andra hållet.... kanske större cirkpump vore en enkel temporär fix?
Ecoheat V3 8,5, 170m borrhål. 200 kvm 2 plan. Hus från 1890.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2016, 19:35:28 »
Du är inte ensam, fler än du har fÃ¥tt erfara att det inte är sÃ¥ smart att blanda rördimensioner i ett hus.  :-\
Men finns nått sätt att strypa in flödet på de äldre radiatorerna, typ returventil eller liknande?
Det enda sättet att få bättre flöde genom de nyare radiatorerna är att tvinga flödet denna vägen genom att strypa alla andra vägar för vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad håkanjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Seriekoppling Ecoheat /Ecopart
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2016, 19:54:18 »
nä det är ju så korkat klent i mellan också på de nya kopplen... rören fram är grova.

det är förekrigetprylar i övrigt, har inte vågat bryta riktigt i alla gamla ventiler men det ska väl gå få liv i dom.. Får ta det till våren..

Ecoheat V3 8,5, 170m borrhål. 200 kvm 2 plan. Hus från 1890.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!