Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bonus Air 10  (läst 8749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BennyM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bonus Air 10
« skrivet: 08 november 2016, 20:43:42 »
Hejsan alla. Ny här och medelmåttigt ny i branschen. Har konverterat från avgudad av pellets till luft/vatten pump istället.
Nu har jag installerat mitt nya system som består av.
En ackumulator tank på 300L med en Bonus Air 10 dockad.
Från pumpen till ackumulator tank går det ca 8 meter rör (28mm) och där sitter ventiler och filter och slangar efter alla konstens regler.
Från ackumulator tanken till mina element sitter det en esbe shunt som sköter allt till radiatorerna, samt digitala termostater på radiatorerna. Expansintank, avluftning med mera enligt konstens regler finns med.
Max uttemp till radiatorer är 45 grader. Och pumpens ärvärde är 50 grader.

Har kört denna pump nu lite mer än en månad och börjar få problem. Detta upptäcktes nu när det börjar bli minus grader ute.
På förångaren är det 2st slingor som är konstant igenfrusna, hela vägen, isen börjar ca 10cm från början av förångaren. Och slingorna är placerad 3 rader upp ifrån botten av förångaren. Ingen is någonannan stans på förångaren finns.
Samt att kompressor låter mer nu, speciellt när den ska stanna, det skrammlar till så det hörs in i huset. Samt att den jobbar väldigt mycket, drar ca 50 kwh om dagen eller mer. Har effektmätning på pumpen och den drar 3,8kW alltid, varken det är +8 eller -7 grader ute.
Samt att jag nu sett att i början av förångaren på insidan där kompressor och vvx sitter att det på förångar rören är frusna vattendroppar på böjarna.
Provat en dag och gå över på el patronen på 6kw och fungerar utmärkt med bara denna. Den värmer snabbare än luft/vatten pumpen.

Har ni några förslag till mig vad detta kan vara? Så tråkigt för den är helt ny och vintern är här.

Med vänlig hälsning Benny
« Senast ändrad: 08 november 2016, 20:47:53 av BennyM »

Fredrik Jensen

  • Gäst
Fredrik Jensen
SV: Bonus Air 10
« Svar #1 skrivet: 04 december 2017, 23:11:47 »
Hej,
Fick du någon ordning på den,
Jag har nämligen samma 2 rör nästan längst ner som är konstant frusna
Hälsningar Fredrik

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bonus Air 10
« Svar #2 skrivet: 05 december 2017, 08:29:38 »
Inte sällan är det köldmediebrist om förångaren bara fryser på i ett band.
Energin/flödet i köldmediet räcker bara till för att ta upp värme från en liten del av förångaren.
Mot detta talar att maskinen borde lösa ut på lågtrycksvakten om det var för lite gas.
Men någonstans finns ju gränsen där det är för lite gas, men inte så lite att det larmar - exakt hur dåligt det funkar i det läget är jag inte kunnig nog att svara på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jani M

  • Gäst
Jani M
SV: Bonus Air 10
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2018, 21:33:13 »
Skulle vara kul om ni kunde berätta hur det gått för er.
Även jag har samma bekymmer, troligtvis köldmedieläcka.
Samt väldigt dålig respons från Baxi hittills.

Utloggad bugghult

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bonus Air 10
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2018, 11:24:37 »
Verkar vara ett problem med dessa pumpar. Min ca 5 mån har samma problem. Har kontaktat firman som sålt den, hjälper inte det så ska jag ringa/mejla Investliving som gör dom.
Återkommer när jag fått svar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!