Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt  (läst 3250 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« skrivet: 29 mars 2021, 15:46:33 »
Har en Nibe 1255 med effektvakt. Skall sätta in elbilsladdare som drar 3x16A. Har även spabad som är säkrat 3x16A. Huvudsäkringar på 25A. När spabad är igång (det går även igång automatiskt ett par ggr per dygn) så nyttjar jag ca 20A enligt Nibeappen.

Skulle därigenom behöva effektvakt/lastbalansering för elbilsladdaren som skall sättas in. För att det skall fungera riktigt bör den kommunicera med effektvakten i värmepumpen, annars känns det som det inte blir så bra. Finns det någon lösning/elbilsladdare som kan kommunicera med effektvakten i värmepumpen?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2021, 17:13:48 »
Hej!
Vet du hur mycket effekt huset behöver från värmepumpen?
Om den i princip aldrig behöver nyttja elpatron så skulle jag koppla ur effektvakten på Nibe 1255 så får bilen ta det som blir över när spa + värmepump fått sin andel.
25 A huvudsäkring kommer täcka värmepump (utan tillsats) + spa alla dagar utan effektvakt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2021, 20:05:39 »
Det var nog en mycket bra idé. Behöver aldrig elpatronen sÃ¥ det bör fungera bra 👍🏼 

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2021, 20:35:14 »
Jag antar att laddstationen ocksÃ¥ har en strömvakt.  Om man sätter den före strömvakten till värmepumpen sÃ¥ kan man ju ha den bÃ¥da inställda pÃ¥ 25A och sÃ¥ fÃ¥r laddstationen reglera ner om det behövs och om sÃ¥ behövs kan VP:n ocksÃ¥ reglera ner.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2021, 23:00:26 »
Du sa att du skulle sätta in en laddare. Ser att Garo har en 3 fas med dynamisk effektbalansering, som drar ner den egna laddningseffekten, så att huvudsäkringarna skall hålla. Du skall definitivt välja en laddare med effektbalansering, vilket ej verkar vara självklart.
Då kan man säga att både billaddaren och Nibe kan anpassa sina effekter i förhållande till huvudsäkringen och övrig okontrollerad förbrukning i huset.
Enda saken jag funderar på är ifall det blir en sorts kamp mellan laddaren och Nibepumpen. När den ena har dragit ner effekt, går den andra upp, och du kommer in i en sorts effektmässig självsvängning strömmässigt.
Låt oss tänka vidare!

Sen skulle jag nog på allvar börja tänka på att sätta in större huvudsäkring typ 30 Amp. Det är bara att inse att du har ett hus med flera riktigt tunga elförbrukare, en värmepump med eltillsats, spa, elbil, och vill kanske både köra tvättmaskin, diskmaskin och laga lite god mat.
Jag har 25 Amp, och har egentligen bara ett helt vanligt hushåll med värmepump. Men jag vill kunna tvätta, dammsuga, köra diskmaskin och laga mat utan kompromiss.

« Senast ändrad: 29 mars 2021, 23:19:25 av Valiant »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2021, 23:08:59 »
Du sa att du skulle sätta in en laddare. Ser att Garo har en 3 fas med dynamisk effektbalansering, som drar ner den egna laddningseffekten, så att huvudsäkringarna skall hålla. Du skall definitivt välja en laddare med effektbalansering, vilket ej verkar vara självklart.
Då kan man säga att både billaddaren och Nibe kan anpassa sina effekter i förhållande till huvudsäkringen och övrig okontrollerad förbrukning i huset.
Enda saken jag funderar på är ifall det blir en sorts kamp mellan laddaren och Nibepumpen. När den ena har dragit ner effekt, går den andra upp, och du kommer in i en sorts effektmässig självsvängning strömmässigt.
Låt oss tänka vidare!
Bara den ena effektbalanseraren ser ju hela förbrukningen så om den drar ner märker ju inte den andra. Om den andra drar ner bör förbrukningen fortfarande ligga över gränsen för den första så den kan inte dra på.

Teoretiskt bör det inte vara något problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2021, 23:24:21 »
Bara den ena effektbalanseraren ser ju hela förbrukningen så om den drar ner märker ju inte den andra. Om den andra drar ner bör förbrukningen fortfarande ligga över gränsen för den första så den kan inte dra på.

Teoretiskt bör det inte vara något problem.
Förstår inte riktigt. Båda strömtransformatorerna ligger på samma till huset inkommande ledning och konstaterar mer än 25 Amp = lätta på lasten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2021, 07:05:14 »
Mmm, nu ser vi vad "framtidens" elektrifierade Sverige kommer att innebära i form av effekttoppar när alla stora förbrukar vill ha mat samtidigt.
Jag har svårt att se hur något annat skulle kunna kommunicera med din värmepump.
Enklast är nog att sätta in en helt egen effektvakt för elbilsladdaren och låta elbilen vara lägst prioriterad.
Prio ett SPA-bad
Prio två värmepumpen
Prio tre elbilen.

Du kan på så sätt ställa elbilen att börja begränsa på 23 A och värmepumpen på 25A. Eller kanske ännu lägre så att inte spis, vattenkokare och andra storförbrukarna hinner lösa ut säkringarna innan effektvakterna reagerat? (Om det nu går välja så exakt i effektvakterna, men det borde väl inte vara ett problem med dagens teknik.)

Vi har SPA, 1255-12 men ingen elbil, vi får byta 2-3 20A huvudsäkringar varje år för att annat drar för mycket.
Att säkra upp till 25A bara för att man skaffar elbil tror jag inte skulle vara nödvändigt, det är väl i så fall om man pendlar väldigt långt, så att man behövde bra effekt hela natten till elbilen, men 1-3 mil enkel väg till jobbet som de flesta nog har borde inte kräva så mycket laddning - om det nu inte är så att man skall vänta med att ladda tills batteriet är så tomt som möjligt - då kan det ju bli lite annorlunda.
« Senast ändrad: 30 mars 2021, 07:08:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2021, 09:19:21 »
Tänkte bara kort förklara vad dynamisk effektbalansering innebär, eftersom det i mitt tycke är den enda vettiga typen av laddstolpe, om man har flera stora förbrukare.
Laddstolpen har kontakt med en strömmätning vid elcentralen, och vet därmed husets elförbrukning. Laddstolpen har även kontakt via databus i laddkabeln med den i bilen inbyggda laddaren. Om strömförbrukningen i huset överstiger huvudsäkringens storlek kommer laddstolpen att tala om för bilen att laddningen skall effektmässigt reduceras. Laddningen av bilen blir därmed underprioriterad i förhållande till övriga huset.
Därmed tror jag att det ej blir några större problem, mer än att elbilen kan vara dåligt laddad om värmepumpen känner för att den behöver eltillskott och Spa skall hålla värmen.

Jag antar att bilen mestadels laddas på natten. Jag hade nog satt timer på SPA, då det knappas kan behöva hålla en exakt värme mitt i natten.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2021, 09:28:00 »
Om man ska ha både effektvakter på värmepump och laddstolpe så måste man se till att de bryter på olika värden om man vill kunna styra prioriteten.
Sätter man 25 A på båda så blir det ju slumpmässigt vilken som hinner bryta först.
Gå laddstolpen att sätta på t ex 24 A så får den lägre prioriet och kopplas bort först, men det innebär också att du aldrig kommer nyttja alla 25 A till laddstolpen.
Så jag anser nog att man inte bör ha båda 2 aktiva parallellt med varandra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad magnil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2021, 09:31:35 »
Min tanke var att det blir fel när man sätter dubbla effektvakter men man kan ju sätta ena på 23A och andra på 25A som Rickard föreslår. Tror egentligen att det jag har idag (utan elbilsladdare) klarar sig utan effektvakt som Carl skriver och räcker då med effektvakt på elbilsladdaren.

Så småningom skall alla få elmätare med port vilket gör att man inte behöver separat effektvakt utan rätt laddare kan kommunicera direkt med mätaren, tyvärr är det ett tag kvar för oss i Kungälv innan vi får det. Hört att på många ställen kan man kontakta nätbolaget så kan man få det installerat tidigare om man skall sätta upp elbilsladdare.

Har förstått det som att vissa lösningar stänger strömmen helt till elbilsladdaren vid överbelastning och andra justerar bara ner effekten. Någon som har koll på vilka lösningar som är bra?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2021, 11:53:59 »
Min tanke var att det blir fel när man sätter dubbla effektvakter men man kan ju sätta ena på 23A och andra på 25A som Rickard föreslår. Tror egentligen att det jag har idag (utan elbilsladdare) klarar sig utan effektvakt som Carl skriver och räcker då med effektvakt på elbilsladdaren.

Jag tror du har  rätt, kör värmepump utan effektvakt! Min gissning är att laddstolpen kommer alltid att försöka fÃ¥ ut 16A, sÃ¥ länge totalströmmen till huset hÃ¥ller sig under 25A.
Då blir det först till kvarn som gäller. Är huset igång med värmepump och drar kanske 20A när du sticker i billaddaren, blir det 5A till laddaren.
Har huset lÃ¥g förbrukning, under 10A, när du sticker i elladdaren, kommer laddaren att maxa med 16A  och fylla upp mot 25A. Kommer sedan värmepumpen+ hushÃ¥ll utan värmepumps-effektvakt och tar exempelvis 15A, kommer billaddningen gÃ¥ ned till 25-15 =10A. Det blir bra sÃ¥.
Du kan ju även med enkelhet begränsa elpatronerna i värmepumpen genom inställning till en passande maximal strömnivå.
Faktum är att en 25A säkring tål 30A i 5 minuter. Skulle du blåsa huvudsäkring finns trots allt en lösning, att säkra upp ett steg, vilket är rimligt i och med att du anskaffat ytterligare en stor elförbrukare. Elen blir ju inte dyrare, bara abonnemanget.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2021, 14:48:41 »
Min tanke var att det blir fel när man sätter dubbla effektvakter men man kan ju sätta ena på 23A och andra på 25A som Rickard föreslår. Tror egentligen att det jag har idag (utan elbilsladdare) klarar sig utan effektvakt som Carl skriver och räcker då med effektvakt på elbilsladdaren.

Så småningom skall alla få elmätare med port vilket gör att man inte behöver separat effektvakt utan rätt laddare kan kommunicera direkt med mätaren, tyvärr är det ett tag kvar för oss i Kungälv innan vi får det. Hört att på många ställen kan man kontakta nätbolaget så kan man få det installerat tidigare om man skall sätta upp elbilsladdare.

Har förstått det som att vissa lösningar stänger strömmen helt till elbilsladdaren vid överbelastning och andra justerar bara ner effekten. Någon som har koll på vilka lösningar som är bra?

Tror det finns 3 olika protokoll på elmätarportarna, det är nog först under innevarande år man jämkar ihop det till en standard.
Tror det kommer att dröja innan alla elmätare och laddstolpar är kompatibla med varandra.
Om någonsin.

Jag tror att dynamisk effektbegränsning är bra, bättre än att klippa strömmen helt titt som tätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2021, 22:20:02 »
Förstår inte riktigt. Båda strömtransformatorerna ligger på samma till huset inkommande ledning och konstaterar mer än 25 Amp = lätta på lasten.
Jag tänkte nog inte riktigt färdigt.
Om man grenar av till laddstationen före elcentralen och sätter strömtransformatorerna till värmepumpen mellan  förgreningen och elcentralen, och de till laddstationen mellan förgreningen och elmätaren sÃ¥ kommer inte VP:n att se strömmen till laddstationen och den kan dÃ¥ använda upp till 25A. Laddstationen kommer att se allt och reglerar ner om övrigt drar över 25A.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilsladdare - Nibe 1255 med effektvakt
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2021, 08:40:01 »
Har en Nibe 1255 med effektvakt. Skall sätta in elbilsladdare som drar 3x16A. Har även spabad som är säkrat 3x16A. Huvudsäkringar på 25A. När spabad är igång (det går även igång automatiskt ett par ggr per dygn) så nyttjar jag ca 20A enligt Nibeappen.

Skulle därigenom behöva effektvakt/lastbalansering för elbilsladdaren som skall sättas in. För att det skall fungera riktigt bör den kommunicera med effektvakten i värmepumpen, annars känns det som det inte blir så bra. Finns det någon lösning/elbilsladdare som kan kommunicera med effektvakten i värmepumpen?
Hur stor laddström kan din bil ta upp ? Kanske är ett ickeproblem ? Vill informera att min pulka kan ta upp max 16A och inte en gnutta mer.
/D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!