Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 08 februari 2021, 11:58:58 »

Citera
Byter man däremot kondensor måste man väl rimligen byta kylmedium också och då drar väl kostnaden iväg

Jo så klart, du har rätt. Kyltekniker på plats, troligen mer som bör bytas då, torkfilter etc. Men byte av cirkpump är nog inte dumt, särskilt om den inte är lika frisk som tidigare. Det finns visst nyare som drar mindre el oxå och man kan kanske ha en lite kraftigare om du vill ha högre flöde?
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 08 februari 2021, 11:48:44 »

Bra info om tanken. Synd att de ändrat till de nya.

JS energi verkar duktiga. Det är dom som publicerat felsökningslistan. Cirkpump är ju rimligt att byta. Läste någonstans att man kan byta simpeller och rotor. Byter man däremot kondensor måste man väl rimligen byta kylmedium också och då drar väl kostnaden iväg.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 07 februari 2021, 17:25:03 »

Citera
I CE50 finns väl ingen offeranod. Antar det är rostfri tank

Nej finns ingen offeranod och jag tror inte tanken är rostfri heller. Anledningen att ingen offeranod finns är att den inte behövs eftersom tanken innehåller vattnet för värmesystemet som förhoppningsvis är syrefritt. Tappvarmvattnet värms ju via behov via spiralen som ligger i tanken. Bra egentligen, legionellasäkert så behövs inga "legionellakörningar". Detta gäller de äldre CE modellerna. I dom nyare har dom tyärr vänt på kuttingen och där finns ny anoden med, dock en elektrisk som inte förbrukas
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 07 februari 2021, 17:18:12 »

Citera
Saknas det järn i kretsen  måste ju rosten komma från järn som finns i vattnet från början
I mitt fall kanske från radiatorerna, dom e nog av järn/stål, suck, får se hur länge innan det pajar här. Dock har jag hyfsat flöde än så länge, delta framledning/retur varierar mellan 2-3,5 grader verkar det

Ser att man faktiskt kan köpa ny cirkpump och kondensor från JS Energi men det kostar typ 15 papp
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 07 februari 2021, 14:16:14 »

Smutsfilter hade nog hjälpt en del. En reglerventil var ju igensatt av framförallt stora partiklar. Pumphjulet var också igensatt av avlagrad rost. Jag har järnhaltigt vatten. Framförallt då jag installerade CE50. Sen dess har vi installerat avhärdningsfilter men det hjälper ju inte det vattnet i det slutna cirkulationssystemet.

I CE50 finns väl ingen offeranod. Antar det är rostfri tank. Om det finns järn exponerat i övriga kretsen vet jag inte. Pumphjulet och pumphuset är ju plast.  Saknas det järn i kretsen  måste ju rosten komma från järn som finns i vattnet från början.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 06 februari 2021, 16:39:04 »

Fantastiskt!!! Vilken bra guide och vägledning!

Samtidigt, vad sorgligt att sån sörja ska ställa till det. Frågan är om ett smutsfilter egentligen hade hjälpt. Hade du fått korrosion på pumphjulet? Vad kommer det här ifrån kan man undra. Det gäller alltså att vara vaken på om delta blir för högt, då är det tecken på dålig eller försämrad cirkulation

Frågan är om man skall göra något preventivt. Jag har ju fattat att man inte ska byta vattnet i värmekretsen för ofta eftersom det ska vara syrefritt (svartvatten) för att undvika korrosion
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 05 februari 2021, 17:10:30 »

Heureka!. Allt löst! :)

Hade ett långt samtal med Christer på Comfortzones centrala Support. Han påpekade att cirkulationspumpen kan vara igensatt också förutom kondensorn. Monterade därför av pumphjul (och rotor). Den var mycket riktigt kraftigt igensatt av rost. Petade bort så mycket jag kunde med en sticka och la pumphjulet i oxalsyra för att lösa upp ytterligare rost. Efter montering kunde jag konstatera en liten men inte tillräcklig förbättring. Temperaturökningen över kondensorn och tillskottsvärmarna visade nu att flödet ökat till ca 1/4 av nominellt (från 1/5).

Nästa steg blev backspoling.
Christer berättade hur detta enklast görs. Ta loss plåten framför tanken mitt på maskinen. Bakom dessa finns två vinklade klämringskopplingar (bild 1) som ansluter rören från cirkulationspumpen och till tillskottsvärmaren. Genom att lossa dessa rör kan man ansluta vanlig slangnippel och trädgårdsslang (bild 2). Anslöt slang från vattenkran till kondensorns anslutning till tillskottsvärmen och en annan slang där normalt vattnet kommer in, från cirkulationspumpen. Denna senast stoppade jag i en hink. Det första som kom ut såg ut som kaffe. Uppslammat rost (bild 3). Efter att jag hällt av den mesta vätskan kunde jag konstatera en hel del större partiklar också (bild 4). Fortsatte sedan att backspola några hinkar tills vattnet såg klart ut igen. Bytte sedan att spola i framriktningen. Då kom det ytterligare brunt vatten och partiklar. Växlade sedan ett antal gånger fram/back mede mera skräp vid varje växling. Insåg att det inte nödvändigtvis var växling av riktning som gav mer skräp. Utan att det kom in luft i slangen samt att själva vattenstöten när man slår på vattnet lossar skräp. Efter en lång stund kom det så lite skräp att jag valde att sluta.

Nu när cirkulationssystemet ändå var trycklöst passade jag på att kolla de termostatreglerade ventilerna i golvvärmen. Den första (som nås av cirkulationsvattnet till vänster på bild från tidigare inlägg) var helt igensatt av partiklar. Jag har mycket riktigt konstaterat dålig värme i detta rum. Jag har sedan tidigare googlat fram ett datablad för dessa ventiler (Danfoss) som jag inte studerat noggrannare. Nu kunde jag konstatera att man kan ställa en grundstrypning vid fullt öppen (nålventil). På en del av av ventilerna, till rum med liten yta (slanglängd) var dessa strypta. Tycker detta verkar onödigt eftersom varje krets har en separat manuellt ställd strypventil. Öppnade därför att reglerventiler fullt. Detta ger minsta motstånd när alla termostater är öppna.

Vid uppstart, efter att varmvattnet värmts upp, kunde jag se en temperaturökning på 6grader vid VP på 65 Hz och ingen tillskottsvärme. Vet inte exakt effekt på 65Hz men det bör väl vara i trakten 4.5kW och som vid 0.8m3/h ska ge ca 5 grader. Jag är nu alltså uppe i ca 80% av fullt flöde (mot 20%) när mina problem startade. Med tanke på att jag bara backspolat med rent vatten (ingen rostlösare) och att pumphjulet trots allt har kvar en del beläggning (och snart är 13 år gammal) är jag mycket nöjd med resultatet. Hoppas jag får några problemfria år till med min CE50

Jag måste berömma Comfortzones telefonsupport i allmänhet och Christers i synnerhet. Med sådan support kan man leva med att den lokala supporten är urusel. Kan nog bli en ny CZ igen när min gamla trotjänare ger upp.

Jag vill också passa på att tacka krambriew för värdefulla råd.

Olle
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 02 februari 2021, 19:52:19 »

Problemet är att jag får mycket hög framledningstememperatur och kompressorlarm då och då. Kan detta ågärdas via backspolning stänger jag gärna av värmen en halv dag. Kan elda i kaminen under tiden.
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 02 februari 2021, 19:28:12 »

Måste vara roligare att göra på sommaren, nu är väl inte rätt årstid att stänga av värmen eller?
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 02 februari 2021, 18:19:56 »

Cirkulationspumpen går lätt runt med mejsel. Måste väl vara igensatt kondensor då. Kan man backspola den själv på något sätt?

Ringde Comfortzone i morse. De bad artigt att få ringa upp vilket inte har skett.
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 02 februari 2021, 13:47:08 »

Hade varit trevligt om CE50 hade haft smutsfilter. Jag ser att man lärt sig och har det i CZEX50.
Kan som sagt inte öppna upp hålet mot axeln eftersom det läcker vatten. Borde det väl inte på en frisk pump?

Olle
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 02 februari 2021, 12:24:50 »

Alla VP SKA ha ett filter på returen från elementen före växlaren så den inte sätt igen med fragmnet/skit,  det kommer alltid lite vatten när man tar bort mittskruven inga mänger eller sprut, den delen används för att lufta, hjälpa igång den efter sommaren om den fastnat, Det finns 3 farter , 1 - 2 - 3 , håller man en liten skruvmejsel lite lätt i hålet mot axeln och ändra mellan fart lägenas så märks variationen. Ställ på 3 för att se vad som hander. Det är en klassiker med slangar av tvivelaktig kvalitet (  ofta lit älder VP ) att dom sätts igen av magnetit, en järnförening som kommer med vattnet.
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 02 februari 2021, 11:00:53 »

Ja du, den som vet det

Men skit i systemet kan såklart ställa till det, som åderförkalkning. Vissa flexslangar, om man vallt fel typ, har tydligen ställt till det rejält, finns vissa inlägg om detta men jag tror jag minns att problemen kom tidigare då

Du har förmodligen inget smutsfilter? Borde inte ett sånt ha fångat upp detta?

Din cirkpump, kan man inte stänga av och vrida på axeln manuellt (ev med skruvmejsel) för att känna hur lätt eller trögt den snurrar?
Nej min CE50 har inget smutsfilter hade varit lämpligt. Har nyare CE50 det?

Jag hade för mig att man kunde kolla pumpens rotation genom att skruva av täcklocket i mässing. När jag gjorde det läckte det ut vatten. Beror det minskade flödet trots allt av läckande pump?
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 02 februari 2021, 05:28:15 »

Ja du, den som vet det

Men skit i systemet kan såklart ställa till det, som åderförkalkning. Vissa flexslangar, om man vallt fel typ, har tydligen ställt till det rejält, finns vissa inlägg om detta men jag tror jag minns att problemen kom tidigare då

Du har förmodligen inget smutsfilter? Borde inte ett sånt ha fångat upp detta?

Din cirkpump, kan man inte stänga av och vrida på axeln manuellt (ev med skruvmejsel) för att känna hur lätt eller trögt den snurrar?
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 01 februari 2021, 22:53:31 »

Fick en ny ide. Mäta temperaturökningen vid varmvattenproduktion. Då kan ju inte ev luft i golvslingorna hindra flödet. Mätte med IR-termometer upp 12 graders temperaturökning vid kompressor på 50Hz dvs nominellt 4150Watt. Som jag visat i gammalt inlägg (2008-11-29) blir temperaturökningen vid 0.85m3/h samma siffror som effekten i kW. 4.15kW borde ge 4.15graders ökning men jag fick 12grader. Alltså ca en tredjedels flöde eller 0.85*4.15/12 =0.29m3/h.

Vad kan detta bero på då.
1. Cirkulationspumpen utsliten?
2. Igensatta vattenkanaler i kondensorn?

Det skräp som jag fick ut då jag försökte "avlufta" golvslingorna kan ju möjligen ha satt igen även kondensorn. Jag har läst diverse inlägg på forumet som tar upp detta problem. Speciellt om man har flexslang (som jag). Pratas också om magnetit och att man kan backspola med eller utan sur tvätt lösning.

Felsökningslistan från 2018 (se ovan) anger faktiskt smuts i kondensorn som möjlig orsak till kompressorlarm (ser jag nu). De föreslår däremot ingen åtgärd.

Vad tror ni är troligaste felet? Kondensor eller CP?
Hur kommer man åt att backspola kondensorn? går det att koppla ur vattenanslutningarna uppe vid kondensorn?

Olle J
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 01 februari 2021, 15:08:29 »

. misssade visst bilden på reglercentralen.
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 01 februari 2021, 15:06:33 »

Jag har inte misstänkt dålig cirkulation tidigare. Har avluftat tanken. Nu konstaterar jag däremot att temperatur diff över golvslingorna är hög (separata termometrar). Gjorde ett experiment när jag manuellt stängde av kompressorn och kopplade in en tillskottsvärmare på 2kW. Vid nominellt cirkulationsflöde på 0.8 m3/h ska det ge en temperaturhöjning på ca 2grader men jag fick 10grader. Bara en femtedels cirkulation alltså.

Jag kan tänka mig följande orsaker.
1. Cirkulationspumpen börjar ge sig (läge inställd på max)
2. Luft i golvvärmesystemet
3. Igensatta reglerventiler (styrs av termostaterna)

Vill gärna få tips hur jag kan felsöka vidare!

Hur vet man t.ex. att cirkulationspumpen fungerar som den ska?

Vore ju intressant att mäta tryckfallet över golvslingorna eller cirkulationspumpen. Är det någon som gjort det? Skulle ju vara användbart för att bedöma pumpens skick.

Golvvärmen är från 1987 när huset byggdes. Reglercentralen framgår av bifogad bild 1. Vet inte fabrikat förutom ventilerna som är Danfoss.
Är det någon som vet hur den automatiska avluftaren fungerar? Kranen som sitter under täcklocket(längst till höger), mellan framledning och retur är stängd.

Strypventilena, för att balansera slingorna, sitter under täcklocken på varje slingas returledning. Dessa är max öppna för de största slingorna och delvis strypta för de mindre för att p.s.s. balansera.

Jag har försökt lufta där trädgårdsslangen är inkopplad. Tappade några liter utan att se/höra någon luft. Följer däremot med en del skräp. Flagor som jag tror är rost (bild 2).

Hoppfull om många tips! :)

Olle



Skrivet av: tubaralo
« skrivet: 01 februari 2021, 12:47:08 »

Så här varierar förångartemperaturen i våran CE50. Den går inte under -10 ännu
Förångningstemperaturen beror på luftflödet. Onödig ventilation kostar mest.

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 31 januari 2021, 17:09:54 »

Så här varierar förångartemperaturen i våran CE50. Den går inte under -10 ännu

Skrivet av: krambriw
« skrivet: 31 januari 2021, 16:53:36 »

Jag minns att jag även satte min-värde förångartemperatur (till -16.5 i. mitt fall). Vad har du för inställning där? Vad blir den som lägst? Om den blir lägre än -15 har man tydligen för lågt luftflöde och dom rekommenderade att man skulle sätta -15 som min-värde. Se bilden nedan. Om det hjälper dig vet jag dock inte men kanske värt att prova

Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 31 januari 2021, 16:06:19 »

70 Hz fungerade inget vidare. Larm efter en halv dag. Tillbaks till 65Hz. Nu blev det larm efter drygt ett dygn.
Om ingen annan kan komma på något tips så blir det väl till att ut maskinen. Även surt att man inte kan få kvalificerad hjälp av lokala servicetekniker.

När jag skummat igenom andra ämnen i CE50 forum nämns det också uppdateringar av inverter-parametrar. Min CE50 installerades 200804 och ingen programvara är uppdaterad sedan dess varken i huvudstyrenheten eller i invertern. Är det någon som har aktuell lista med parameternummer och värde?

Olle
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 30 januari 2021, 14:17:32 »

Jag har själv kört min kompressor från början så som du nu har gjort, alltså satt max 65 Hz vid värmeproduktion. Har aldrig haft nått fel elller så. Dessutom går ju kompressorn faktiskt tystare och det blir en lugnare drift, tycker den levererar fantastiskt trots begränsningen. I morse var det minus 8 och den behöver nästan aldrig eltillskott, imponerande. Och nu mitt på dagen, solen skiner, det är minus 9 och inget eltillskott behövs.
Tror din kompressor kan ha klarat sig, bara hoppas, om den kör fint på max 65 Hz och är frisk kommer du nog inte att notera någon märbart minskad besparing. När det är dags för byte kommer jag aldrig välja 730/750, så strulig och komplicerad att justera in, dessutom igenisningsproblem som numera lösts med värmeslingor som slösar ström under avfrostningen. Nej tack, då blir det IVT860 om vi bor kvar i samma hus 
Skrivet av: ojohanss
« skrivet: 30 januari 2021, 11:31:26 »

Genom åren har vi fått detta larm någon enstaka gång. Efter omstart fungerar allt normal.

Under slutet av 2020 dök felet upp allt oftare och nu under januari med minusgrader ute flera gånger om dagen. Eftersom jag förtillfället hade gipsat ben och hade svårt att göra felsökningen själv tillkallade jag lokal servicetekniker och vi hade en lång diskussion. Jag fick bl.a upplysa honom om gällande felsökningslista (finns här https://jseducation.se/files/pages/felsokningslista-comfortzone-ce.pdf). Med min vägledning kunde vi utläsa felkod E.THT Inverter overload trip (electronic thermal relay function, se felsökningslistan). OK övertemp pga överlast. Serviceteknikerns råd blev att öka fläkthastigheten för att kyla invertern bättre. OK. Detta gick bra några dagar. Främst troligen för att det blivit milt igen.

Jag har sedan avluftat tanken och sett till att alla slingor är öppna. Detta hjälpte inte. Min slutsats blir då att kompressorn har sett sina bästa dagar efter snart 13år. Byte av kompressor kostar ju mer än halva priset av ny maskin så det kändes inte aktuellt. Började fundera på ny värmepump kanske Nibe 730 där man kanske kan få någon lokal servicetekniker som klarar.

Funderade sedan vidare. Varför begränsar inte inverten själv maxeffekten när temperaturen närmar sig max? Borde inte det gå att programmera i invertern? Någon som vet? Jag tror min inverter är FR-S540.

Som en tillfällig lösning har jag begränsat max effekt genom att dra ned från max 75Hz till 65Hz. Funkar perfekt. Har nu ökat till 70Hz får se om det funkar också. Jag skulle föredra om Invertern själv kunde begränsa effekten när det behövs men denna lösning fungerar ju också tillfredsställande. Kan jag få ut något år ytterligare på min CE50 är det ju värt en del.

Olle

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!