Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UKV inkoppling  (läst 581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Htpjohwes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
UKV inkoppling
« skrivet: 01 januari 2024, 18:14:45 »
Läst lite ang olika inkopplingar av UKV-tank som nu är kopplade enligt Nibes installationsanvisning (volym- och flödeshöjare samt reducering av knäppningar). Hur kan detta reducera knäppningar och borde inte framledningen anslutas separat till toppen av tanken istället för att sitta via ett T? Då reduceras väl knäppningarna och tanken ger värme vid ex avfrostning.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: UKV inkoppling
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2024, 02:32:57 »
Jag tycker de bilderna och beskrivningarna har sina brister. Utan att veta om det är en extern pump eller inte så vet man egentligen inte.

Så på bilden är min gamla "UKV" inkopplad, (tillfälligt 1,5 år var målet, snart uppe i 5 år). Dock har jag pumpar på radiatorsidan också. Det knäpper som om att någon sparkar på radiatorerna med den inkopplingen (plåtskiva på framsidan av radiatorerna), tänk typ torkskåpsdörr hur den låter om man kastar fotboll på den.

Jag programmerade om så alla cirkulationspumpar på värmeavgivande sidan stannar under avfrostning och då knäpper det inte mer än några få gånger om året och inte så högt.

Men om man bara antar att det sitter en cirkulationspump i värmepumpen, då är ju den tanken inte mer än en oinstrypt radiator. Undra hur bra det verkligen fungerar värmeavgivningsmässigt? Kommer det verkligen ut någon värme? Spännande saker kan dock hända av att tanken är den enda som inte kyls av, avkylt vatten väger mer.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Htpjohwes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: UKV inkoppling
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2024, 17:47:46 »
Jag har två CP så därav att jag funderar på att ansluta separat ledningar för VP och framledning till radiatorerna.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3599
  • Karma +2/-0
SV: UKV inkoppling
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2024, 20:53:49 »
Trerörskoppling med två pumpar är kanon. Båda stigarna uppe, men olika hål. Returen på T-kors där nere.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Htpjohwes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: UKV inkoppling
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2024, 00:17:21 »
Ja jag tror det med, har dessutom en shunt på framledningen så kanske en backventil på framledningen så inte returen smiter bakvägen då shunten är stängd.

Utloggad robbs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: UKV inkoppling
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2024, 21:53:53 »
Inget svar på din fråga men jag har en ukv kopplad på samma sätt som ni. Jag har ingen extra cirkpump kopplad mot radiatorerna. Har en tryckstyrd cirkpump liggandes om detta behövs.
På vilket sätt hjälper den extra pumpen?
Framledningstemperaturen är ungefär samma till tank som till radiatorerna men returen är kallare innan t-röret och blandas upp med returen från tanken vilket höjer returen några grader innan vvm.

Vad vinner jag på att montera en cirkpump efter ukv?
Lägre hastighet på vvm cirkpump så vattnet kan värmas fortare?

1½-planshus -48
120m2 + källare 60m2. Tvårörs system med radiatorer. Golvvärme källare
Fristående garage/förråd 40m2 golvärme. Avstängt i nuläget.

Nibe VVM 325 med F2120-12 utedel.
Arbetstank 150L
Kamin 3-6kw
Qlima luftpump 4kw

2022--12658kw
2023--11908kw

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 177
  • Karma +0/-0
SV: UKV inkoppling
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2024, 22:56:10 »
Trerörskoppling med två pumpar är kanon. Båda stigarna uppe, men olika hål. Returen på T-kors där nere.

Har nu bytt ut Ivt mot Nibe 1145 och mäter nu på framledning och den inkoppling av tank som beskrivs.

Nackdel jag upptäckt är att när gradminut säger start så måste framledning mot tank värma upp vatten i tank och sen framledning ut blir lägre temp vilket gör att gradminut fördröjs med c:a 14 minuter i onödan innan temp går upp mot framledning beräknad. Dessutom går hela cykeln med c:a 1-1,5 grader lägre framledning efter tank vilket gör att returen blir lägre och pumpen klenare. Ska prova att koppla om som bild tidigare i tråden men med 2 pumpar för att se om det blir bättre.

Kan nämnas att tanken är en Nibe ukv 100 och har läst att andra har samma fenomen med denna. Funkar det bättre med 200 och uppåt då rör i tanken verkar vara på annat sätt? Har ni samma temp på framledning med 2 rör i topp före och efter tank?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: UKV inkoppling
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2024, 05:14:28 »
Jag hade ukv100 mot min F1245, monterade den i serie med framledningsrör för att få längre gångtider, bara som en volymförstorare

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 177
  • Karma +0/-0
SV: UKV inkoppling
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2024, 08:46:19 »
Har nu bytt ut Ivt mot Nibe 1145 och mäter nu på framledning och den inkoppling av tank som beskrivs.

Nackdel jag upptäckt är att när gradminut säger start så måste framledning mot tank värma upp vatten i tank och sen framledning ut blir lägre temp vilket gör att gradminut fördröjs med c:a 14 minuter i onödan innan temp går upp mot framledning beräknad. Dessutom går hela cykeln med c:a 1-1,5 grader lägre framledning efter tank vilket gör att returen blir lägre och pumpen klenare. Ska prova att koppla om som bild tidigare i tråden men med 2 pumpar för att se om det blir bättre.

Kan nämnas att tanken är en Nibe ukv 100 och har läst att andra har samma fenomen med denna. Funkar det bättre med 200 och uppåt då rör i tanken verkar vara på annat sätt? Har ni samma temp på framledning med 2 rör i topp före och efter tank?

Nu har jag kört med T-kors uppe och nere c:a 1 dygn och med samma flöden och nära samma utetemp. Skillnad blev att gradminuter börjar räkna ner tidigare då man når upp till beräknad framledning snabbare, runt 7-8 min, framledning har gått upp med c:a 0,8-1 grad, retur blir snabbare varm och mer varm vilket gör att VP verkar piggare, köldbärare blev varmare då även gångtiden förkortats rejält, fick öka på från 50-70 gradminuter på start, innetemperatur ökade med c:a 1 grad, förbrukning har gått ner några kW.

Enda nackdel just nu innan mer justering är att det blir lite kallare i tanken då mesta av returen går till VP. Blir intressant om det blir bättre denna köldknäpp mot förra med denna inkoppling med samma förutsättningar i övrigt.
« Senast ändrad: 12 januari 2024, 09:09:23 av nisse175 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!