Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 24506 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #60 skrivet: 26 januari 2019, 15:45:28 »
Med det datumet så måste det ha rätt mjukvara.

Om din har låst sig i något ”felsäkert läge” för att du flertalet gånger drar ut kontakten kan jag inte svara på eller det är något annat som krånglar.

Stäng av och dra ut kontakten och låt den stå strömlös ca 20 minuter och starta upp igen och se hur den beter sig , men stäng av när den går som vanligt.
Och dra inte ur kontakten vid några fler avfrostningar utan kontakta ÅF om det fortsätter krångla  tummenupp

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #61 skrivet: 26 januari 2019, 16:19:22 »
Konstigt att många gjort det tricket å det fungerat. Finns inget som kan frysa eftersom den inte har nå frost att avfrosta.
Måste ha varit ren inbillning isf eftersom pumpen bara kommer i otakt när de gäller avfrostningarna och de ska man absolut undvika, ibland kan de bara upplevas med längre mellanrum till avfrostning och ibland kortare efter en sån åtgärd. Vill man reseta pumpen genom att göra den strömlös en stund så gör man de vid pumpens ordinarie värmedrift, man drar dessutom aldrig bara ur t.ex stickkontakten utan man stänger först av pumpen på fjärren och därefter drar man ur kontakten.
« Senast ändrad: 26 januari 2019, 16:28:25 av Bullikano »

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #62 skrivet: 27 januari 2019, 11:59:26 »
Knäppte av pumpen med dosan och gjorde den strömlös 20min. Den har nu 40min drift och 10min avfrostning fast det inte finns något att avfrosta. 12minus ute. Det är inte ok så ja ringer imorgon igen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #63 skrivet: 27 januari 2019, 12:17:58 »
Låt den vara med dom inställningar du har (sol i displayen) med ca 24 grader och vald fläkthastighet så får vi se om det ändrar sig eller om den har låst sig vid 40 minuter.

Vore orimligt tycker jag att ett ”gammalt” kretskort ska ha hamnat i en kartong med sent datum såvida inte någon bytt ut ett kort och stoppat det gamla i den nya kartongen som du fått!!!
Montören borde dock ha märkt om det inte varit ett nytt, följetången fortsätter  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #64 skrivet: 27 januari 2019, 12:24:30 »
Be montören som kommer och kikar att givarna sitter där dom ska om det hände något vid kretskortsbytet.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #65 skrivet: 30 januari 2019, 00:34:53 »
Den har nu 50min drift och ca 8min avfrostning. Tycker ändå den bör kunna gå längre innan avfrostning eftersom man ser de knappt är något att avfrosta. Kallväder på g inatt och en par dagar framåt så får se hur länge den går då.

Utloggad Johannes81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #66 skrivet: 30 januari 2019, 07:13:55 »
Nu efter en månad med 50 min intervall har denlåst sig på 40 min igen. Ska prata med min installatör idag. Min pump är från september 2018

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #67 skrivet: 30 januari 2019, 13:28:31 »
Ja de låter väl som att de inte har full koll på smörjningen av pumparna utan de har lagt in en äggklocka för säkerhets skull.

Utloggad Alva10

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #68 skrivet: 30 januari 2019, 15:14:04 »
Förra vintern loggade vi en mitsu fh25,fh35 och en fd25, alla hade drift runt 50 min och 8 min driftstop pga avfrostning. Allt som oftast nästan helt rena från frost och en avfrostning hade ej behövts.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #69 skrivet: 30 januari 2019, 16:48:43 »
Ja de tyder väl verkligen på att ME inte har full koll på smörjningen på sina pumpar utan har säkert lagt in en äggklocka för säkerhets skull med mellan ca 30-50 minuters mellanrum beroende på utetemperatur. ME har alltså inte full koll på processen och finns de ingen frost på utedelens förångare så behövs ej heller någon avfrostning me mindre än att där finns en äggklocka för att skydda pumpen. De här med att behöva byta styrkort för att få ordning på detta är nog bara struntprat skulle ja tro.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #70 skrivet: 30 januari 2019, 17:16:09 »
Nu efter en månad med 50 min intervall har denlåst sig på 40 min igen. Ska prata med min installatör idag. Min pump är från september 2018

Anledningar jag kan komma på att den går in i någon form av äggklockeavfrostning var 50 minut istället för att variera sig upp mot ca 2 timmar (svårt att se vad maxtiden är innan det triggas en avfrostning) är:

1. Köldmediebrist
2. defekt givare
3. fel mjukvara i kretskort

om du ställer en balja under utedelen, kommer det något vatten och hur mycket i så fall efter en avfrostning ?
Är det samma tidsintervall oavsett utetemperatur?
Hur lång tid tar en avfrostning om du räknar från att den stannar till den blåser värme igen?
Blir det någon skillnad om du ställer fläkten i autoläget istället för att köra den på fast läge på tex 3 ?
Står den på 23-24 grader eller står den på 31 grader ?

Hur som så skulle jag jaga på återförsäljaren  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #71 skrivet: 30 januari 2019, 18:34:59 »
Nu går den 70min och avfrostar 8-10min. Branog skillnad motför 30/10 😂 Fick svar av mitsu Sverige att ju kortare avfrostning ju längre drift. Ca 20minus ute. Pumpen ställd på 23. Helt ok.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #72 skrivet: 30 januari 2019, 18:37:17 »
Håll nu inte på och bryt strömmen stup i kvarten under avfrostning  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Tomtefar

  • Gäst
Tomtefar
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #73 skrivet: 22 juni 2019, 03:19:42 »
Hur går det med LN35 pumparna nu? Vi har en dåligt isolerad stuga från 1912 och funderar på att installera en Mitsubishi Hero LN35. Vi bor utomlands och använder den som fritidsstuga och vill kunna vistas där på vintern. För närvarande finnd det bara elradiatorer i stugan som är på två plan och ca 65-75 kvadrat totalt. Mitsubishi Hero skulle passa eftersom den kan kopplas upp till Wifi så man kan kolla innetemperaturen från utlandet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #74 skrivet: 22 juni 2019, 20:59:52 »
Köper du via någon av mitsubishi electric Sverige återförsäljare så är dom uppdaterade.

Kommer dom via någon som kör lite paralellimport så finns risken att du får någon tidigt tillverkad som inte har uppdaterad mjukvara.

www.mitsubishivillavarme.se och via länken till återförsäljare finns både auktoriserade och lite olika företag som inte handlar via dom.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!