Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta termostat och eller ventil?  (läst 1361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nilscon

  • Gäst
nilscon
Byta termostat och eller ventil?
« skrivet: 17 januari 2016, 22:12:32 »
Hej!

Flyttade nyss in i ett hus från tidigt 70-tal med bergvärme från 2009.

Dock verkar det som att majoriteten av reglagen på radiatorerna har kärvat fast då vi inte lyckas få värme i de som är kalla eller få ner värmen i de som är varma.

Jag antar att saker behöver bytas ut då alla reglage ser ut att vara original. Frågan är vad?
Innan jag går och frågar i butiken tänkte jag kolla med er för att få kött på benen.

Kan det räcka med att byta ut "böjen" och reglaget eller borde man byta ut ventilen också?

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta termostat och eller ventil?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2016, 22:54:21 »
Jag tror det där är Honeywell men jag har aldrig sett vinklade termostater förut.  :o
Du kan skruva loss dom och kolla om piggen åker ut, annars kan man knacka på ventilen eller mycket försiktigt lirka loss piggen med en tång.
Piggen kan dock lossna om man tar i för hårt och drar så var försiktig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nilscon

  • Gäst
nilscon
SV: Byta termostat och eller ventil?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016, 09:44:54 »
Tack för svar!

Jag borde alltså kunna skruva bort och testa vid det röda utan att vara orolig för läckage?


nilscon

  • Gäst
nilscon
SV: Byta termostat och eller ventil?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2016, 09:51:12 »
Jag har redan skruvat bort det efter "böjen" och sett en pigg där, gjorde dock ingen skillnad så antar att det finns en pigg till nedanför "böjen".
Var osäker om jag kunde ta bort hela böjen utan läckage så stannade där.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta termostat och eller ventil?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2016, 11:21:55 »
Jepp muttern som är rödmarkerad på bilden kan du skruva loss.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nilscon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta termostat och eller ventil?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2016, 12:44:06 »
Stort tack!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!