Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Systemtryck  (läst 2549 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Systemtryck
« skrivet: 26 november 2010, 08:38:23 »
Hej

jag har läst att systemtrycket i radiatorkretsen ska vara 0,5+(0,1*systemets höjd i meter). Mitt system är 5,5 vertikala meter från cirkpump i värmepumpen till luftningsventil på övervåningens raddar. Det innebär att jag borde ha 1,05 bar i systemet och det har jag.

Jag funderar på att höja trycket i systemet till 1,5 eftersom jag läst att ett högre tryck kan minska strömningsbiljud. Min fråga är då: Hur påverkas systemet i övrigt av ett högre tryck? Finns det några fördelar/nackdelar för vp-n att det är ett högre tryck i vb-kretsen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Systemtryck
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 08:43:29 »
För att vara helt korrekt så skall det vara 0.1 bar per höjdmeter från tryckmätaren till högsta punkten...
Ja, fördelen med ett lite högre tryck är att det kan minska ljud som uppstår pga kavitation. Nackdelen är väl möjligen att säkerhetsventilen kan släppa ut lite vatten, men det borde ju stabilisera sig ganska snart...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Systemtryck
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 08:47:37 »
Säkerhetsventilen är normalt för 1,5 bar så den kommer att öppna och släppa ut vatten tills dess att trycket i systemet, när det håller maxtemp är 1,5bar. Det går väl att byta säkerhetsventil till 2,5 men jag har inte riktigt koll på vad med som krävs.
Annars fick jag nÃ¥gra 3,5 medlevererade med min VP  ;D

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Systemtryck
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 08:50:39 »
Säkerhetsventilen är normalt för 1,5 bar så den kommer att öppna och släppa ut vatten tills dess att trycket i systemet, när det håller maxtemp är 1,5bar. Det går väl att byta säkerhetsventil till 2,5 men jag har inte riktigt koll på vad med som krävs.
Annars fick jag nÃ¥gra 3,5 medlevererade med min VP  ;D

/Raptor

3,5 låter maxat... Vad brukar man provtrycka radiatorsystem till? Och vad håller en vanlig pillig liten luftningsskruv på en 75 år gammal radiator för?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Systemtryck
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 22:07:49 »
Säkerhetsventilen är normalt för 1,5 bar så den kommer att öppna och släppa ut vatten tills dess att trycket i systemet, när det håller maxtemp är 1,5bar. Det går väl att byta säkerhetsventil till 2,5 men jag har inte riktigt koll på vad med som krävs.
Annars fick jag nÃ¥gra 3,5 medlevererade med min VP  ;D

/Raptor

3,5 låter maxat... Vad brukar man provtrycka radiatorsystem till? Och vad håller en vanlig pillig liten luftningsskruv på en 75 år gammal radiator för?


Ja, det är ju inte svensk standard direkt. Nåt dom har i UK tror jag.
Som tur är har jag en befintlig 1,5 bars i mitt system redan.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!