Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning  (läst 3249 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Styrning
« skrivet: 21 augusti 2010, 13:28:58 »
Vet inte om frågan ska in här på frånluft eller på luft-luft - men i alla fall...

Har till en ES 480 frånluft som rullat i snart 21 år - vi har nog haft tur. Adaptiv styrning (inne- och utegivare), vattenburen värme

Installerat en Polar2 (luft-luft)som komplement ovanför ytterdörren.

Säkert fler som gjort likadant. Frågan härifrån blir hur man bäst kan styra kombinationen. Önskar köra Polaren så mycket som möjligt och mest ha 480:an för varmvatten. Innegivaren sitter i hallen nära nya Polaren - och det blir givetvis problem med värmen till övriga rum eftersom varmluften från Polare2:an påverkar innegivaren till frånluftsvärmepumpen - om man inte hittar på något med styrningen/tempinställningar/placering givare.

SÃ¥ förslag mottages tacksamt   :)

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Styrning
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2010, 21:11:46 »
...hm, blev kanske lite otydligt med ordet styrning. Borde nog ha skrivit inställningar i stället. Skulle behöva tips/förslag på:

1) Vilka temperaturer som kan vara lämpligt att ställa respektive pump på om man önskar 20 plus som inomhustemp
2) Om det kan hjälpa att flytta/stänga nuvarande inomhusgivare
3) Om det är några andra åtgärder än temperaturändringar som kan hjälpa att göra på frånluftspumpen

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3892
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Styrning
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2010, 21:15:20 »
Det är väl enkelt att flytta givaren till ett annat rum.......eller?

En vanlig telekabel brukar duga.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Styrning
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2010, 19:00:27 »
Ja det kan vara en enkel lösning, kanske i allmänt utrymme så långt bort som möjligt från Polaren. Eller skaffa en ytterligare givare och koppla bort den första.

Brukar det vara någon angiven maxlängd för givare när det gäller kabellängd? Tänkte på USB- och HDMI-kablar. Har du eller någon annan kolll på hur många ledare man behöver, telekabel är ett förslag - har den 4 styck?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styrning
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2010, 19:15:07 »
Jag tror inte du behöver göra så mycket med inställningarna.
Följ bara de råd jag brukar ge alla som skaffar luftvärmepump.

1. Stäng av alla radiatortermostater.
2. Blir det kallt i något rum, öppna bara termostaterna i dessa rum.
3. Låt ALDRIG radiatorer i rum som luftvärmepumpen klarar att värma på egen hand ha sina termostater på annat än frysskyddsnivå.

Gör du så här så kommer elpanna/flvp:n inte att förbruka så mycket även om du låter dess inställningar gå på ordinarie.

Du kan behöva flytta rumsgivaren till ett av de kallaste rummen, så att den styr ut värme när så behövs.
Kör gärna luftvärmepumpen någon grad högre än frånluftsvärmepumpen så den inte skickar på värme när det inte behövs.

Ett bra sätt att trimma in detta kan vara att sätta rumsgivaren i det mest avlägsna rummet, och sedan stänga dörren och hålla den stängd.
Ställ in luftvärmepumpen så att den håller typ 22 grader i övriga huset, och ställ in frånluftsvärmepumpen så att den håller 20-21 grader i rummet med termostaten-
Du skall ha helt öppen termostat i "stängda rummet" när du gör denna intrimmning.

Ett bra tips för att få maximal luftspridning från din luftvärmepump är även att sätta upp smala remsor av papper eller liknande i dörröppningar runt om i huset, när dess flaggar på som bäst, då har du hittat en bra inriktning av luftspjällen, prova dig fram med olika inställningar på vingen, och låt pumpen gå på samma inställningar ett bra tag innan du bedömer om det blev bättre eller sämre.

Vingen rakt ut är ofta en bra inställning för att få igång cirkulationen av luft i ett hus, men även sidoriktningen kan ha betydelse.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Styrning
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2010, 13:50:07 »
Tack rocas och Rickard, nu har jag något att prova med, känns inte som det ska behöva bli så komplicerat.

En liten annan "lustighet" har dock dykt upp. Fortfarande varmt ute så utedelen går inte, kör bara innedelen för att testa. Den går tyst och fint i manuella läget för värme/fläkthastighet 3/temp +21 grader - i kanske 10 timmar.

Sen varvar den upp rejält av sig själv och verkar gå på max, trots att ingen rört fjärren. Denna hastighet ligger kvar i flera timmar. När jag sen stänger av och startar igen med samma inställningar som var från början, fläkt 3/temp 21, så går den tyst och snällt igen - ett tag, sen varvar fläkten upp av sig själv igen. I morse gick jag upp och stängde av den vid 05.00. Fjärrens inställningar visar dessutom att de ursprungliga värdena står kvar. Känns lite mystiskt...och en aning bökigt.

Pumpen är helt ny, har inte ens betalt den ännu, så det kan ju inte gärna vara slitage tycker jag.

Har kontaktat leverantören och de ska komma ut och titta, så där är det inga problem. Men det hade varit intressant att höra om det är fler som har samma erfarenheter och vad det kan vara. Det enda ovanliga jag kan konstatera vid en okulär besiktning utifrån är att utrymmet till tak är 4 cm. Känns lite knappt, kan det bli någon form av turbulens vid insuget tro?

Erfarenheter av problemet eller tankar/idéer mottages tacksamt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styrning
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2010, 14:13:00 »
Jag har varit med om ett liknaden fel, det berodde på att man kopplat in sig paralellt med en trefas elradiator, och att en säkring gått, värmepumpen fick en bakspänning via en värmeslinga i elradiatorn, och hade typ 184 Volt på kopplingsplintarna, innerdelen gick, men inte utedelen, och man kan säkert få lustiga problem om innedelen bara får en låg bakspänning.

Det troligaste är dock att det är nåt fel på maskinen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Styrning
« Svar #7 skrivet: 29 augusti 2010, 22:39:50 »
Har funderat på det här med att pumpen "skenar" efter ett antal timmar.

Eftersom en VP rimligtvis inte har något eget tänkande eller egen vilja - ska åtmindstonde inte ha det - så måste det väl vara så att det är:

1) Något styrfel/felprogramering eller annat fel - känns troligt
2) Något som påverkar pumpen så den jobbar fel

Påverkan på pumpen skulle kunna vara ett spänningsfel som Richard påpekar, turbulens i luftströmmar, insugning av kalluft från friskluftsventil som stör termostaten- eller något annat vad det nu skulle kunna vara? Frånluftsvärmepumpen skenade t ex den med och skickade ut varmvatten till radiatorerna mitt i sommaren när den var ny. Tog ett tag innan jag kom på det. Det hände nästan varje dag och cirka kl 15.15, men inte varje dag. Felet var att på vackra dagar så kom solen runt knuten vid den tiden och la sig på utegivaren, NV-läge. Då fick pumpen fnatt. När givaren sen flyttades till NO-läge så upphörde problemen. Allt är enkelt när man har svaret.

Om det är fel på nya pumpen så har jag inte de kunskaperna, men det får leverantören lösa.

Däremot är jag givetvis tacksam för fler uppslag och erfarenheter att jobba vidare med.

Tänkte också försöka få tag i en extra innegivare till 480:an. Någon som vet var man kan få tag i en sådan. Antar att IVT kan ha, men då är de väl hutlöst dyra? Kanske går att bygga egen som en del verkar ha gjort. Typ av kablage? Var går man in och ansluter i maskinen är också en fråga jag skulle behöva hjälp med.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Styrning
« Svar #8 skrivet: 29 augusti 2010, 23:39:26 »
Citera
Tänkte också försöka få tag i en extra innegivare till 480:an. Någon som vet var man kan få tag i en sådan. Antar att IVT kan ha, men då är de väl hutlöst dyra?

Tror inte att IVT/Bosch har bytt ut den givartyp de använder
Därför tror jag att en rumsgivare från Bosch kan passa vilken du kan köpa här för ca 280:-

OBS! vill du var riktigt söker på att det är rätt givare ring och fråga efter artikel nummer och pris hos IVT borde vara samma RSK nummer på dem.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Anholt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Styrning
« Svar #9 skrivet: 18 september 2010, 23:11:56 »
Två problem som nu verkar vara lösta till största delen.

1) Fick tag i en begagnad givare tiill frånluftspumpen från en firma, kostnad 0 kronor ^-^. Installerat den i annat rum/klädkammare längst bort. Fungerar utmärkt. Har dock noterat att värmen från Toshiban drar in i detta utrymme tack vare ett takutsug till frånluftspumoen, vilket ju iof sig är utmärkt - men det var inte kallaste rummet som jag trodde. Tål att tänka på, men en lösning kan kanske vara att ställa frånluftspumpen på ett högt gradtal och strypa radiatorn rätt så mycket i klädkammaren. Då borde det rimligtvis bli värme till de radiatorer i utrymmen som inte nås med Toshibans varmluftsblås, t ex badrum.

2) Firman var här och tittade på att Toshiban(Polar2) skenade. Tydligen är det så med Polar 2:an att den kan vara lite trixig om innetemperaturen ligger nära önskad utblåstemp. Enligt servicekillen brukar de själva dra igång pumpen med 28-30 graders varmluft och se att den startar, sen sänker de temperaturen till önskad temperatur. I mitt fall var det så att när pumpen "skenade" så var det troligtvis så att den bara ställde in sig på rätt hastighet som den skulle göra. Innan dess hade den rullat på någon blygsam och diskret tomgångsinställning - i väntan på bättre tider.

Tack för hjälpen som lämnats - trevligt forum det här  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!