Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfaringer FOMA 6800 Inverter  (läst 5816 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad John Lennart

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Erfaringer FOMA 6800 Inverter
« skrivet: 31 december 2008, 21:36:26 »
Hei
Ser at en del etterlyser info vedrørende erfaringer med Foma. I mitt hus er det montert en
Foma 6800 inverter. Den har fungert greit så langt. (ca 3-4 år?) Klart innedelen/utedelen støyer en del mere enn litt dyrere og mere anerkjente merker, slik som Panasonic til eksempel
Det har vært en lengre periode med -12 grader ute og da målte jeg 51 grader på utblåset fra innedelen på høyeste viftetrinn og høyeste temp.innstilling (31 grader C)
Det må vel være akseptabelt fra et "billigmerke"? Innetemp. var 23 grader når målingene ble utført. Avstanden mellom inne og utedel er ca 4 meter.
Det som jeg kanskje reagerer på er avfrostningene, det kan virke som om pumpen avfroster
nøyaktig etter 40 minutter driftstid uansett værforhold så lenge det er minusgrader ute... kanskje Foma avfroster så ofte? Trodde kanskje at så lenge det er kaldt (for eksempel -7 og kaldere) og lav luftfuktighet og at fordamperen på utedelen ikke rimer/iser igjen så skal intervallet være lengre mellom hver avfrostning? I følge brukerveiledningen står det at avfrostningen er behovsstyrt...
Noen som har innspill/kommentarer??

Mvh J.L.

Utloggad Frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Erfaringer FOMA 6800 Inverter
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2009, 23:34:17 »
Ja ett "billigmerke" är det men priset är väldigt dyrt för att vara ett sådant. Man köper kvalitet betydligt billigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!