Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärmepump ska jag välja?  (läst 6287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken bergvärmepump ska jag välja?
« Svar #15 skrivet: 17 februari 2012, 11:56:53 »
Diskussionen Joka refererade till handlade om skillnader mellan golvvärme och lågtempradiatorer med samma framledningsbehov. Där visade det sig att golvvärmen är sämre, framför allt på grund av mer förluster.
Jämför man ett traditionellt radiatorsystem med golvvärme så gynnas golvvärmen av den lägre framledningstempen.

Tack purjo, var dit jag ville komma  Thumbsup
Golvvärmesytemet har blivit i folkmun en investering som mer eller mindre tillverkar pengar Ã¥t en om man lyssnar pÃ¥ folks resonnemang i allmänt  huvuddunk
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad opina

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump ska jag välja?
« Svar #16 skrivet: 17 februari 2012, 12:24:22 »
har du erfarenhet från den tycker jag du ska välja den. Då vet du exakt vad du får. Så länge installatörerna är vettiga (kanske en referens eller två) så är det ju också det billigaste alternativet.

Min erfarenhet från nibepumpen är från mina föräldrars hus där vi inte upplevde några problem med varmvattnet i julas när vi var där trots en hel del badande samt duschning.

Har du helkoll på den nuvarande energiförbrukningen. Om inte så välj en storlek större maskin. Min 170 kvm stora villa i stockholmstrakten (den är tilläggsisolerad med treglasfönster och har bara en liten källare på 40 kvm) har mått bra av en 10 kW Nibe 1110-pump med 170 m borrhål som fortfarande går som en klocka nu på 11-e året.

Näe, jag har inte helkoll då jag är nyinflyttad, men för de tidigare ägarna så låg husets totala energiförbrukning inkl hushållsel på ca 25.000 något år upp mot 27.000. och vad jag förstår så ska en 8kw pump räcka till mer än väl. Har dessutom planer på att tilläggsisolera vinden så jag borde kunna få ned den siffran en aning.

Sen vad gäller golvvämens vara eller icke vara så håller jag på med en renovering av huset där jag presis har rivit bort gamla heltäckningsmattor och ska in med nya golv. I samma veva tänkte jag fräsa ner spår för golvvärme i spånskivorna och riva ut det befintliga radiatorsystemet. Kring just detta kan man diskutera för och nackdelar hur länge som hälst men jag väljer detta spår för att jag kan få ett bra pris på golvvärmen samt att jag annars skulle behöva kompletera det befintliga radiatorsystemet med ett antal nya radiatorer då jag ändrar planlösningen så att vissa rum blir utan radiatorer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vilken bergvärmepump ska jag välja?
« Svar #17 skrivet: 17 februari 2012, 13:52:20 »
det absolut värsta som finns är för varma golv.
Golvvärmens absolut största fördel (om man exempelvis jämför radiatorer som har samma framledning som golv) är att man slipper radiatorer som är i vägen och måste tas i beaktan när man ska möblera. Speciellt om man har FTX och faktiskt inte har så stora problem med kallras invid fönster och ibland skulle vilja ha något vid ett fönster... nä då är det en stooor radiator där :)


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad opina

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken bergvärmepump ska jag välja?
« Svar #18 skrivet: 19 februari 2012, 23:28:08 »
Tack för era svar, blir nog till att ringa installatören imorgon.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!