Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga solpaneler (rör) behövs för att värma tappvatten och poolen.  (läst 9404 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har blivit klar med den vattenmantlade kaminen som jobbar mot en 300 liters acktank. Allt funkar bra så långt. Nu är min nästa tanke att inför sommaren kunna värma poolen med solpaneler som kopplas på den befintliga acktanken. Jag vill optimera för att värma tappvatten så många dagar som möjligt över året och sedan få möjlighet och skicka ut över skottet och även värma poolen. Hur många rör kommer jag behöva och blir det risk att 300 liter blir för lite (kokar) om det blir många rör. Vet heller inte vilken typ av rör som skulle vara bäst för mig. Huset står i söderläge med plåttak i Aluzink som kanske är en bra reflektor mot undersidan av rören ??!!. Hur skall jag tänka, vad blir bäst. Acktanken är en Viesmann HG 300 rostfri med en slinga lågt som kaminen är kopplad på. Jag har inbillat mig att en plattvärmeväxlare skulla vara att föredra mot solinkopplingen som kopplas mot top/botten på tanken. Kanske vora bäst att ha en växelventil som växlar över till poolvärmeväxlaren när acktanken nått önskad tem. Poolen rymmer 24 kubikmeter vatten. Hur skall jag går vidare.?? :)
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Hej !

Beror också på till hur många personer tappvarmvattnet ska räcka.

Skulle gissa att det finns 3 till 4 personer i huset.

I sÃ¥ fall behöver du ca. 50 till 60 rör  skulle jag gissa. Beror ocksÃ¥ pÃ¥ vilken effekt solfÃ¥ngaren ger.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja vi är 2 vuxna och två barn som i framtiden kommer börja förbruka en del vatten misstänker jag. 50-60 rör, vilken sort blir det bästa för en ganska flack montering. jag skulle vilja ha dessa liggande på taket på sommaren och kanske vinkla upp dem en aning på vinterhalvåret. Jag skulle vilja slippa ha mer vinkel än 45 grader av utseendeskäl. Hellre lite fler rör än optimal vinkel så att jag kan skicka överskottet till polen på sommaren och samtidigt öka vinkeln på vintern och få lite tillbaks av vinkelbortfallet på sommaren. Är det ekonomiskt försvarbart. Jag har ju acktanken och det mesta runt om kring det. Det jag behöver är styrningen och rör till taket samt panelerna.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
Sätter du mycket rör till en tank är det inga problem eller större skillnader om det är en slinga eller värmeväxlare.
Men om slingan redan är upptagen får det bli värmeväxlare.

Dimensionering:
Tanken mår bäst av ca 30 rör
Hushållet mår bäst av ca 60 rör även upp till 80-100
Poolen mår bäst av 90-180 rör

Bättre att kompensera vinkelfelet med mer yta, det blir snyggare och bättre.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
som vanligt då stig talar....väldigt bra svar
tänkte säga min 90 rör fast hällst,120 om du ska va säker att det funkar..


Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur mycket effekt kan man räkna med att 90 rör levererar en solig dag kl 12. Antar att det borde ge en hel del värme till poolen.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Hur mycket effekt kan man räkna med att 90 rör levererar en solig dag kl 12. Antar att det borde ge en hel del värme till poolen.

hej
räkna med ca 60w per rör...å det är ingen vetenskap utan en grov höftning....
60w x 90rör ger då ca 5400w per timme,sen har du säkert lite spill från fångaren mm mm

sen så bör en pool svälja rejält med effekt så varmgång tror jag man slipper oroa sig för
till å börja med...sen så förbrukar man säkert lite till kåken med....


Utloggad Tona

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
    • www.tonysdiskus.se
Hur mycket effekt kan man räkna med att 90 rör levererar en solig dag kl 12. Antar att det borde ge en hel del värme till poolen.

hej
räkna med ca 60w per rör...å det är ingen vetenskap utan en grov höftning....
60w x 90rör ger då ca 5400w per timme,sen har du säkert lite spill från fångaren mm mm

sen så bör en pool svälja rejält med effekt så varmgång tror jag man slipper oroa sig för
till å börja med...sen så förbrukar man säkert lite till kåken med....



Intressant,,,,,,hur mycket blir det per m2 på plana solfångare å timma
Vårgårdahus på plattaGolvärme system 210m2.Panna nibe fighter 360p.Contura 670 täljstens kamin.Ett extern ventlations system fraktat varm luft ifrån nibe till varje rum.Lesol solpanel 8st.Soltank+slavtank 750+750 liter.Tankarna är dockade mot nibe360.En Nibe 2025 8kw luft/vatten är också ansluten mot ack tankarna :)

Utloggad dr.frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hej jag har 120 heat pipes men om jag hade byggt idag skulle jag ha använt mig av U rör ,
Dom passar nog bättre till poolvärmning uuups (nu smäller det nog).
Sen är det så att heatpipen funkar bättre till tappvatten dvs högre sluttemperatur utan kokrisk i solfångaren. :)

Hälsningar Dr.Frost

Utloggad dr.frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Tänk på att du måste ha en växlare som tål klor mot poolen. :)
Hälsningar Dr.Frost

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Jerko, Jag har 90 rör, 1,6m3 acktank, 50m3 poolvatten, toppladdar acken. När acktankens retur kommer upp till 55-60gr. (ställbart) så växlar det över till att värma poolen. Det funkar så bra det kan göra. Nackdelen är efter en eller ett par dagar molnigt så är ju poolvattnet kallare så man kanske får vänta någon dag med att bada, även omsolen dyker upp. Det är ju starkt förknippat med utetempen, pooltempen. När solen skiner så fyller den på acktankarna först vilket kanske tar en dag, nästa dag kanske panelerna fyller på med värme i poolen, och det är värmeförluster under nätterna trots lite grann isolerad pool, så det kanske dröjer några dagar innan man vill bada trots solsken några dagar. 24m3x1(grad)x1,16=27.84kWh. 60Whx90rör=5,4kWh. Min erfarenhet säger att det hjälper till, men vill du bada dagen efter mulet väder så skall man ha underhållsvärme till poolen även under de molniga dagarna. Dåligt eller obefintligt isolerad pool tappar tempen fort. I mitt fall så kompletterar jag med bergvärme för att säkerställa badtemp närsomhelst under sommarmånaderna. Vad du än gör så köp inte sådana där gummimattor för att värma poolen.
« Senast ändrad: 18 mars 2010, 00:13:57 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Att vänta tills ack.tanken blir 55-60 grader och först därefter låta solen värma poolen
är förstås inte alls särskilt bra. Att på köpet bli "tvungen" att underhållsvärma poolen
med bergvärme gör saken än värre.

En poolägare med bergvärme har på sommaren åtminstone tre olika temperaturnivåer
att låta solen jobba mot:
- högtemperatur, 55-60 grader för varmvatten
- medeltemperatur 20-30 grader för poolen
- lågtemperatur 0 grader och uppåt för förvärmning av varmvatten
  och förvärmning av inkommande brine

Alla dessa tre temperaturnivåer kan man serva samtidigt. Möjligen kan vi göra en
prioritering så att poolen inte får ta för sig samtidigt som ack.tanken.

Riktigt låga temperaturer kan vi dock bara "klämma ur" U-pipe eller plana solpaneler.
Heat-pipe går bara igång på högre temperaturer.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Detta låter som att jag kommer klara mig med 90 rör då jag endast har 300 liters acctank. Kanske kan låta den bli ca 80 grader innan det får växla över till att värma poolen. Blir lite rädd att dessa 300 liter skall börja koka om det blir något knas bara. Jag gillar installationer som är billiga i drift när allt är klart.- jag har idagsläget en kinapump för poolen men den får jobba i princip hela dagen för att hålla 30 grader. Jag har redan allt det andra förutom värmeväxlare för poolen så känns det som att 90 rör kommer bli bra på sikt. Nu har jag även börjat sneggla på en Luft/vatten och då får solpanelerna vänta men står lite i valet och kvalet. Är nyfiken på grevens nästa kinapump som han skrivit lite om i den gigantiska energicentratråden. Om den nalkas till sensommaren så kanske det blir att slå till på en sådan.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Det kanske lät lite negativt det jag skrev, men det var inte alls menat som så, det var bara min egen erfarenhet och jag är väldigt nöjd med mina vacumrör.

Jerko, då låter det som att du kommer att kunna hålla komfortabel temp i Poolen eftersom du har en värmepump och ska komplettera med sol. Solen kommer att ge dig det den ger under många år framöver.

Sobris, Jag har vedpannan och acktankarna i källaren, solpanelerna på garagetaket med tillhörande plattvvxlare i garaget, 2st 1" kulvertrör mellan byggnaderna vilket har gjort hittills iallafall att jag kört värme från tanktopparna för att värma garaget under vintern, vilket var den ursprungliga konfigurationen, sedan tillkom solpanelerna och jag får ladda tankarna i toppen, ställb ar temp, 8m mellan byggnaderna. Det har fungerat klockrent och uppfyllt mina syften detta jag skrev, under flera år, att när acktanksreturen till solfångarna överstiger 55-60gr så värmer den poolen. Vi prioriterar tappvarmvattnet framför pooltempen. Det har inneburit att under flera år under vår/sommar/höst-period så har jag kanske behövt elda i pannan en eller två ggr för att få tappvarmvatten och värme till kåken. Det är bra att ha denna solvarmtvattenbufferten med den "instabila" sommaren vi har. Inte en kostnadsfråga utan en bekvämlighetsfråga anser jag. Med bergvärmepumpsinstallationen under våren som kommer att installeras i källaren, och nya anslutningar i tankarna på 4 nivåer och köra bergvärmen mot pooltemp, max 30gr. Har du några ideer angående bergvärmen så är jag lyhörd ska du veta, men det får inte vara några dyra styrsystem för en massa tusentals kronor. Nibe har väl en poolstyrningsfunktion för någon tusenlapp om jag fattat rätt? Tacksam för input!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Ni som har vakumrör är ju vana vid att det är antingen fullt ös eller ingenting.
Med plana solfångare eller U-pipe "smyger" solen igång på låga temperaturer,
ligger sedan under Heat-Pipe mitt på dagen för att sedan fortsätta leverera så länge
det är ljust. Helt olika karakteristik alltså.

Även en Heat-Pipe borde dock enligt vad jag förstår ha perioder varje dag där temperaturen
inte "duger" för att mata tanken med, eller hur? Det är i dessa lägen, som för en plan solfångare
kan vara över hälften av drifttimmarna en typisk sommardag, som poolen kan värmas.
Alltså helt oberoende av vilken temperatur tanken lyckats komma upp i.

Har man så en värmepump som behöver gå skall denna alltid få tillgång till "slasktemperaturerna"
för att värma inkommenda brine. Verkningsgraden ökar både på solfångarna och värmepumpen.

Det som behövs är shuntar/värmeväxlare och differentialtermostater som släpper förbi solkretsen
om temperaturen inte duger. Solfångarpumpen triggas alltid igång på den mottagare som har lägsta
temperaturen (t.ex. 5 grader in inkommande brine).
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!