Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar ?  (läst 3378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jambo habari

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Funderingar ?
« skrivet: 16 februari 2011, 16:50:12 »
Hej,

Är en newbie här, och söker assistans, och förhoppningsvis så kan expertisen komma med några goda råd.

Har en Honeywell, AWH-6290QE, som gått klanderfritt i 6 års tid, kyla som värme, men i nuläget så har den börjat bli ostabil, dvs den värmer inte som den skall, står längre tid än vanligt på avfrostning, och fläkten på innerdelen kör endast några minuter sen går den över till avfrostning igen, osv. Inga felkoder eller blinkningar. Utedelens kompressor och fläkt kör som den skall, och inget oväsen, allt ser och hörs bra ut, rören blir varma, den fryser inte i ytterdelen, men som sagts tidigare så slår innerdelens fläkt av efter någon minut, och så börjar avfrostningen igen, osv.

Till frågan:
Är det över huvudet taget någon ide att låta en kylteckniker titta på maskinen, kostar efter vad jag vet en hel del att göra en sådan service, eller är det bättre att, med dagens priser, köra den till återvinningen, och köpa nytt.

Fråga 2:
Har vidare ett vattenburet system med olja, och har funderat på att investera i en Luftvattenpump och koppla in på sagda system, men då, om jag förstår rätt, får man inte kyla på sommrarna, och kostnaden för sagda system är också mycket högre, dvs kan installera 2 st Luftvärmepumpar för samma pris.

Bor i ett gammalt enplandhus från 30-talet på 114 kvadratmeter, med tilläggsisolering som gjordes för ca 10 år sedan, så huset är tätt. Sagda LVP har funkat utmärkt under dom 6 år som jag haft den, och är helnöjd med resultatet samt energikostnaderna, använder endast olja vid extrema kallperioder(-20 eller mer), när inte pumpen orkar med. Har vidare installerat termostatstyrda värmeförflyttare mellan dom olika rummen i huset, så värmen fördelas ganska bra.

Reparera nuvarande pump, köpa ny pump, eller köpa vattenluftpump, det är frågan ??

Är i nuläget osäker på vilken väg jag skall gå, och hoppas på att få assistans, och tacksam för alla svar och rekommendationer,

Mvh
 

Utloggad jonaswi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ingarö
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • I väntans tider!!!!!
SV: Funderingar ?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2011, 21:54:44 »
Hej1
Jag tycker det e fantastiskt att din pump gått så länge som den gjort.
Köpte en sån själv på jula för x antal år sen gick en månad sen fick jag pengarna tillbaka då den såg ut som en isglass för jämnan.
Pumpen e intjänad och knappst lönt att laga.
Några råd ger jag inte vad du ska göra sen.
Tyckte det var kul att höra att det finns honeypumpar som fortfarande e vid liv.

R.I.P. honey. :'(
Bor i 1.5 plans hus lättbetong helkällare totalt 240 kvm.
2 llvp sanyo123 och atlas 3,5 dc inverter.
Nytillkommen zibro 3032 sc kylmaskin på övervåningen
Förbrukning 16200 kwh.Ingarö stockholm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!