Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: benring
« skrivet: 29 december 2006, 07:48:56 »

Intressant bild på dina värden, där ser man ju att iaf du kan sänka din fjär med ca 4 ºC och ändå få 21 ºC i rummet om man kör med kallare tilluft :)


Inatt körde jag med flappen på näst lägsta, enligt "auto" på den vid heating, fläkten på max och 24 grader inställt, den drog då 0,58 kw / h (3,8 kw på 6,5 timmar, 14 kwh / dygn vid -1 ºC ute)

Dock dålig spridning, men jag måste flytta värmen.
Ska prova med flappen uppe under dagen :)

Mina avfrostningar varar endast 5 min, men om du har bättre tilluft så lär du väl krama ur mer effekt vilket leder till kraftigare avfrostning(?).

/B
Skrivet av: Pelle.
« skrivet: 29 december 2006, 01:44:50 »

Mycket intressant tråd.
Bifogar bild som verkligen talar för kall luft in, ca: 20,5 ºC med "golvfläkt" och 24-25 ºC utan, och kolla förbrukningsskillnaden (kW/dygn) Obs. snittförbrukn. spänner över stor tid och är inte relevant för detta lilla urklipp, vad gäller avfrostningarna har jag knappt 1 timme mellan, varar ca: 15 min vilket är väl ganska normalt eller?

Pelle.
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 29 december 2006, 01:31:48 »

Lyssna på Gano, jag håller med Gano till 100%, vad "Panasonic E9" dillar om just i denna tråd bör du antingen vara skeptisk till eller ignorera. Jag förstår då inte hans resonemang, eller snarare avsaknad av resonemang.

Var inte orolig, du var och är inne på helt rätt spår. *carry on*  :)

och ditt resonemang är? Är det något man inte förstår kan man ifrågasätta eller helt enkelt bara ställa en fråga. Värdet av det inlägg du just gjort ser jag dock inte riktigt...
Om man ifrågasätter är en sak, om man är osäker och enkelt bara frågar är en sak, jag tolkade som att du gav ett ovidkommande "tips" som var improduktivt. Det var därför jag reagerade på ditt inlägg.

Mitt resonemang i helt i enlighet med Gano's. Jag skrev "jag håller med Gano till 100%", det borde förklara mitt resonemang tycker jag.
Håller du inte med, eller förstår du fortfarande inte det så kan jag förklara alltihop för dig en gång till, no problem
Jag är här för att hjälpa precis så långt tålamodet räcker :)
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 29 december 2006, 00:56:36 »

Du bör nog prova och ställa vingen på näst högsta (eller högsta) läget för bästa cirkulation till övriga rum. Den kalla returluften kommer längs golvet.
Skrivet av: benring
« skrivet: 29 december 2006, 00:43:27 »

Här har det pratats hit o dit ser jag :)

Det ser ut som man skulle behöva en styrd tilluft (om man nu ska optimera), som rättar sig efter väder och vind :) (och kanske efter när den avfrostar eller inte)


Men för att återgå till MITT rum ( ::) ) ...
I morse så ställde jag ner fläkten på lägst, bara för o testa, men lät tempen stå kvar på 24 ºC.
Det är då 23 ºC i rummet den sitter i, övriga rum va 18,5 ºC - 20 ºC (vilket är för lite tycker frun :D) så jag höjde nu fläkten till max men lät den stå kvar på 24 ºC, så ska vi se hur det ser ut i morgon :) (Ska nollställa watt-mätaren oxå Thumbsup)

Sen blir det att prova att flytta luften andra vägar (med tangentalfläkt(ar) ) för o på så vis dra ner tempen i rummet den sitter i, samt att dra in ett ventrör från rummet bredvid.

Fortsätt gärna diskutera detta ämne, jag har inte ännu sett ett klargörande :)
Dock verkar 99%, av dom som sagt nått i tråden, eniga om att tempen skall ner runt innerdelen. (Tilluften)

Sen hur det blir med avfrostningar etc, det är nog väldigt individuellt i landet.
(Jag har inte hunnit hänga på min loggning ännu, men när det är klart så kommer jag se bättre!)
/B
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 28 december 2006, 23:33:35 »

Hmmm. Jag undrar...

Kan det vara så att du med den kalla intagsluften tvingade maskinen att gå mycket hårdare, och att det var det som ledde till täta avfrostningar ? (stor skillnad mellan är- och börvärde).

Maskinen tänkte : -Ojojoj jag ligger 3 grader under, bäst att ge järnet...

Sänkte du styrvärdet när du tog luft från golvet ?

MVH/Gano

Jag använde fjärren som tempsensor så regleringen av pumpen påverkades förmodligen inte. Min teori: Gränsen för problemfri avfrostning verkar ligga vid inluftstemp 16 grader och jag minskade inluftstemperaturen med 1,5 grader vilket procentuellt är en stor förändring ur avfrostningssynpunkt. Detta ledde till, kanske, fördubblad avfrostningstid vilket i sin tur ledde till en mer krävande återhämntningsfas för att återgå till normal temp och effekt.

Vid utetemp 3 grader och varmare (och nog även vid sträng kyla) är det utan tvekan fördelaktigast att ha så kall tilluft som möjligt men jag tror att vid temp runt 0 grader och lite kallare då avfrostningarna är täta (och besvärliga) så övergår vinsten till förlust pga att avfrostningen och efterföljande återhämtning tar för mycket energi.

Pumpen avfrostade dock inte oftare tror jag.
Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 21:13:10 »

Tätare och längre avfrostningar tyder på att värmepumpen tog ut mycket mer energi ur uteluften = värmde en större del av huset.

Jag tror stenhårt på låg placering för optimal verkningsgrad.

Ja, det borde väl ha samma inverkan som att ha lågtempsradiatorer i ett bergvärmesystem, och att lågtempsradiatorer är positivt råder det väl inga tvivel om?

MVH/Gano
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 december 2006, 21:03:25 »

Tätare och längre avfrostningar tyder på att värmepumpen tog ut mycket mer energi ur uteluften = värmde en större del av huset.

Jag tror stenhårt på låg placering för optimal verkningsgrad.
Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 20:47:25 »


Det bästa är att ta luften från golvet, det har Sparare gjort försök med om jag inte minns helt galet.

I samma resonemang kan man misstänka att en låg placering ger samma fördelar.....

MVH/Gano

Jag fick så långa avfrostningstider när jag tog in kall luft från golvet vid ytterdörren under innedelen så jag övergav det till slut. Så snabb avfrostning som möjligt är också mycket viktigt för hög verkningsgrad. Efter en lång avfrostning gick pumpen även hårdare under längre tid för att jaga i kapp. Ens teorier och praktiken stämmer inte alltid. Låg placering kan eventuellt vara en risk om avfrostningen försämras.

Hmmm. Jag undrar...

Kan det vara så att du med den kalla intagsluften tvingade maskinen att gå mycket hårdare, och att det var det som ledde till täta avfrostningar ? (stor skillnad mellan är- och börvärde).

Maskinen tänkte : -Ojojoj jag ligger 3 grader under, bäst att ge järnet...

Sänkte du styrvärdet när du tog luft från golvet ?

MVH/Gano
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 28 december 2006, 18:05:43 »


Det bästa är att ta luften från golvet, det har Sparare gjort försök med om jag inte minns helt galet.

I samma resonemang kan man misstänka att en låg placering ger samma fördelar.....

MVH/Gano

Jag fick så långa avfrostningstider när jag tog in kall luft från golvet vid ytterdörren under innedelen så jag övergav det till slut. Så snabb avfrostning som möjligt är också mycket viktigt för hög verkningsgrad. Efter en lång avfrostning gick pumpen även hårdare under längre tid för att jaga i kapp. Ens teorier och praktiken stämmer inte alltid. Låg placering kan eventuellt vara en risk om avfrostningen försämras.

Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 16:09:35 »

Nej, det gör inte jag heller om tempen redan är lägre i rummet än vad pumpen kan ge. Då är den ju maxad.

Det jag tycker vi pratar om är:

Att om huset vill ha 20 ºC och utrymmet där pumpen sitter är varmare än 20 ºC, så vinner man på att sänka tilluften, inte rummets (där pumpen sitter) värme. Man matar innerdelen med sval luft som då helst skall komma från huset, inte utefrån.

Sen om man maxar pumpen med 1800w och utrymmet inte är mer än 20 ºC, ja då är det max. Köp mer värmepump.


Helt riktigt uppfattat, Benring. Man ökar luftcirkulationen och på så sätt minskar intagsluftens temp, vilket ger högre effekt, högre driftsCOP, mer besparing och jämnare värme i huset.  :)

Det bästa är att ta luften från golvet, det har Sparare gjort försök med om jag inte minns helt galet. Jag har också förbättrat luftväxlingen runt min innerdel med gott resultat, min VP klarar att hålla huset varmt vid lägre utetemp nu.

I samma resonemang kan man misstänka att en låg placering ger samma fördelar.....

MVH/Gano
Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 16:00:24 »

Antag att pumpen går på konstant full effekt (1800w).

Innerdelens fläkt går då också på full effekt. Det är varmt i rummet, men inte tillräckligt varmt för att pumpen ska sjunka från maxeffekt. Om jag då te.x. skulle öppna en dörr och på så sätt sänka temperaturen i rummet och därmed ge pumpen svalare tilluft. Förstår inte hur det skulle kunna ändra COP, då den går oförändrat på max.

Du gör en tankevurpa. Du säger att tillsatsenergin är konstant, fair enough.

COP beräknas: Avgiven energi / tillsatsenergi

Tror du att avgiven energi förblir konstant om du öppnar dörren och kyler ner rummet från säg 24 till 22 grader ?

Nej, avgiven energi kommer att öka, och när den ökar så ökar även COP.

MVH/Gano
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 15:53:12 »

Nej, det gör inte jag heller om tempen redan är lägre i rummet än vad pumpen kan ge. Då är den ju maxad.

Det jag tycker vi pratar om är:

Att om huset vill ha 20 ºC och utrymmet där pumpen sitter är varmare än 20 ºC, så vinner man på att sänka tilluften, inte rummets (där pumpen sitter) värme. Man matar innerdelen med sval luft som då helst skall komma från huset, inte utefrån.

Sen om man maxar pumpen med 1800w och utrymmet inte är mer än 20 ºC, ja då är det max. Köp mer värmepump.




Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 28 december 2006, 15:34:56 »

Antag att pumpen går på konstant full effekt (1800w).

Innerdelens fläkt går då också på full effekt. Det är varmt i rummet, men inte tillräckligt varmt för att pumpen ska sjunka från maxeffekt. Om jag då te.x. skulle öppna en dörr och på så sätt sänka temperaturen i rummet och därmed ge pumpen svalare tilluft. Förstår inte hur det skulle kunna ändra COP, då den går oförändrat på max.
Skrivet av: Sparare
« skrivet: 28 december 2006, 14:48:42 »

Antag att kompressorn går med konstant effekt (600W):

Vid låg fläkthastighet får man ut lite effekt (sämre COP).
Vid hög fläkthastighet får man ut mycket effekt (bättre COP).

Värme avges genom att inkommande luft värms upp av värmeväxlaren.

Vid liten skillnad mellan tilluft och värmeväxlare avges lite effekt.
Vid stor skillnad mellan tilluft och värmeväxlare avges mycket effekt.
Vid ingen skillnad mellan tilluft och värmeväxlare avges ingen effekt.

Svalare tilluft och hög fläkthastighet ger därmed bäst effekt.

 tomte::
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 28 december 2006, 14:36:53 »

Lyssna på Gano, jag håller med Gano till 100%, vad "Panasonic E9" dillar om just i denna tråd bör du antingen vara skeptisk till eller ignorera. Jag förstår då inte hans resonemang, eller snarare avsaknad av resonemang.

Var inte orolig, du var och är inne på helt rätt spår. *carry on*  :)

och ditt resonemang är? Är det något man inte förstår kan man ifrågasätta eller helt enkelt bara ställa en fråga. Värdet av det inlägg du just gjort ser jag dock inte riktigt...
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 14:19:21 »

Citera
Stäng dörren. Då får du ju högst COP. Pumpen går ner på en mycket låg dellast.   ;D

Jaaa  studs

Gano, jag tycker ditt resonemang känns mest korrekt, visst kan man flytta bort värmen med fläktar, på det viset blir det svalare vid innerdelen. Samtidigt så vore det ju inte fel om man drog den kalla luften TILL innerdelen.


Så, att ha så låg temp som möjligt på pumpen med bibehållen innertemp, det e vad jag känner mest för :)

Paxmax: Tackar  Thumbsup
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 28 december 2006, 14:11:35 »

Lyssna på Gano, jag håller med Gano till 100%, vad "Panasonic E9" dillar om just i denna tråd bör du antingen vara skeptisk till eller ignorera. Jag förstår då inte hans resonemang, eller snarare avsaknad av resonemang.

Var inte orolig, du var och är inne på helt rätt spår. *carry on*  :)
Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 14:03:29 »

Om jag har 20ºC i huset nu, och rummet med pumpen har 24 ºC, så kommer pumpen gå ner på dellast = högre cop?
Då kan jag ju lika gärna ställa den på max (30 ºC) om pumpen ändå går ner i varv?

Sen ökar den allt eftersom det blir kallare....

Stäng dörren. Då får du ju högst COP. Pumpen går ner på en mycket låg dellast.  ;D

Men du skulle väl värma huset ? Inte bara ett rum ?  Sc:,h

Säg så här istället. En 1-plansvilla med pumpen vid ytterdörren. Långsmal hall. För att du ska få ut värmen till hela bottenvåningen så måste du ha 28 grader inställt värde, annars stänger pumpen av sig och elradiatorerna startar. Du har 27 grader i hallen och 20 grader längst bort i andra hörnet. Vad förlorar du på en sådan placering jämfört med en ideal placering ?

-Du får lägre COP eftersom innerdelen jobbar mot en högre lufttemperatur.
-Värmeeffekten minskar. Det går inte att plocka ut lika mycket värme ur innerdelen när den sitter varmt till.

Vilket betyder:

-Värmepumpen klarar inte att hålla huset varmt till lika låg yttertemp.
-Radiatorerna längst bort behöver stödvärma när det blir kallt.

MVH/Gano

Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 13:34:02 »

Om jag har 20ºC i huset nu, och rummet med pumpen har 24 ºC, så kommer pumpen gå ner på dellast = högre cop?
Då kan jag ju lika gärna ställa den på max (30 ºC) om pumpen ändå går ner i varv?

Sen ökar den allt eftersom det blir kallare....


Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 13:21:39 »

45 ºC inne och en kompressor som går för fullt. 

Ja, jag överdrev litegrann, det kan jag erkänna.

Klarar inte innerdelen lämna av sig all sin värme inomhus så kommer utedelen att gå ner i effekt. COP ökar.

Menar du att COP eftersom maskinen går över till dellast ? Jo maskinens COP kanske ökar när belastningen minskar, men den högre kondensortempen tar bort en del av denna effekt. Det jag menade var att det blir varmt runt maskinen p g a dålig luftcirkulation (den sitter kanske i en trång hall ?), och följden blir att radiatorerna går igång. Inte speciellt lyckat.

MVH/Gano
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 12:52:00 »

Det vore bra om vi höll oss inom normala grader som tex 20 ºC  Thumbsup

Sen ang fjärrens gradantal, som då inte går högre än 30 ºC  :)


För övrigt så låter det som ni har två skilda åsikter i detta, frågan är vilket som stämmer.
Dock har jag läst på fler ställen att lägre insugsluft i innerdelen ökar COP.

Någon hade fixat tilluft som innerdelen sög i sig, vilket gav bättre värden.
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 28 december 2006, 12:31:11 »

45 ºC inne och en kompressor som går för fullt. Går kompressorn för fullt så lämnar innerdelen effekt för fullt också. Klarar inte innerdelen lämna av sig all sin värme inomhus så kommer utedelen att gå ner i effekt. COP ökar. Är ju bara att sätta fjärrkontrollen på 95 ºC så kommer hela rasket att gå på full effekt igen, till slut har man värmt upp bastun.

Det som skiljer med kallt inomhus är att innerdelens fläkt inte behöver gå på fullvarv för att lämna av innerdelens värme, men vad jag förstått så ska den lilla fläkten inte dra allt för många watt.

Sen har vi avfrostningen när man har kallt inomhus. IVT är den enda jag känner till som erbjuder en pump som kan köras med 10 ºC inomhus. Men enligt tidigare inlägg på detta forum så gick tydligen inte avfrostningen vid 10 ºC inomhus allt för bra.
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 11:47:22 »

Lysande, då ska jag höja min hastighet till max, för jag störs inte av den där den sitter :)
Jag ska oxå se till att få in svalare luft till innerdelen.

Samt installera värmeflyttare  Thumbsup

 studs
Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 11:42:31 »

Gano, informativ som vanligt  Thumbsup (Mycket positivt!)

En sak dock som för mig ser ut som motsägelser:

Citera
Ofta finns en funktion som begränsar fläkthastigheten, det gör den av komfortskäl. Luft med hög hastighet kyler, även om den håller 25 grader och tillför värme till huset. Detta påverkar dock COP negativt. 


Kontra:

Citera
Högre COP fås genom:

-Hög fläkthastighet

Stort tack för övrigt, jag är vetgirig :D

 *vinkar*

Syftningfel av mej. Jag menade att själva komfortfunktionen (som sänker fläkthastigheten) försämrar möjligheten till ett högt COP.

Jag går in och redigerar mitt inlägg.

MVH/Gano
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 11:15:27 »

Gano, informativ som vanligt  Thumbsup (Mycket positivt!)

En sak dock som för mig ser ut som motsägelser:

Citera
Ofta finns en funktion som begränsar fläkthastigheten, det gör den av komfortskäl. Luft med hög hastighet kyler, även om den håller 25 grader och tillför värme till huset. Detta påverkar dock COP negativt. 


Kontra:

Citera
Högre COP fås genom:

-Hög fläkthastighet

Stort tack för övrigt, jag är vetgirig :D

 *vinkar*
Skrivet av: gano
« skrivet: 28 december 2006, 11:03:53 »

Aha, jag tolkade det som att du svarade på din egen fråga :)
Det vill säga att du konstaterade faktumet att man inte behöver mata den med kalluft för att höja COP.

Visst, det låter rimligt att den går ner i varv pga att den känner av värmen... men påståendet "Högre COP" då? Man vill ju sträva efter ett högre COP hela tiden, ju högre dessto bättre, är det inte så?

Hur uppnår man högt COP? Genom att ha lågt ställd temp på kontrollen, men ändå få ut mycket värme? Ju mindre watt den drar, vid samma temp inne dessto högre COP?

Om jag ställer in min fjärr på 23 ºC och hänger den på väggen, och pumpen kommer upp i 23 ºC så stannar den ju av, om det då är kall luft den suger in från annat rum, så känner ju inte fjärren av detta men innerdelen växlar bort det kalla, drar den mer watt då?
*upp*

Någon vänlig som vill kommentera ovan? ::) :D

Saxat från "ordlistan" som finns på forumet:

Citera
En värmepump har en ur värmesynpunkt unik egenskap, den blir effektivare ju lägre temperatur den får jobba med på värmesidan.

Det säger väl allt.

Hej.

Ju högre temperatur du har inne, desto sämre verkningsgrad har värmepumpen. Om du vill ha 45 grader varmt inomhus så kommer värmepumpen inte att orka lämna någon effekt alls, trots att kompressorn går för fullt, COP blir 0 eller t o m negativt.  :'(

Om du sänker tempen inne så kommer värmepumpen att klara av att lämna ifrån sig effekt. Säg att kondensorn inne hamnar på 45 grader, då får du loss mellanskillnaden mellan denna temp och rumstempen i form av värme. Helt plötsligt får värmepumpen betalt för sitt slit.  :)

Ju lägre man går med innertempen desto lättare har värmepumpen att avge värmen. Idealet är när kylmediat lämnar innerdelen med exakt samma temp som rumstempen, då har man kramat ur mesta möjliga. Det är därför fläkthastigheten är viktig. Ofta finns en funktion som begränsar fläkthastigheten, det gör den av komfortskäl eftersom luft med hög hastighet kyler, även om den har en väsentligt högre temp än rumstempen.  Denna komfortfunktion påverkar faktiskt COP negativt.  :(

Det som händer när kylmediat tillåts expandera och övergå från vätska till gas i ytterdelen är att temperaturen faller dramatiskt. Ju lägre temp vätskan har innan den tillåts expandera, desto kallare blir det i ytterdelen och desto mer energi kan tas upp. Värmepumpen får alltså betalt i båda ändar för en lägre temp runt innerdelen.  :) :)

Och varför får man bättre COP vid dellast ? Jo, kylmediat strömmar långsammare genom värmeväxlarna både inne och ute och hinner verkligen avge och ta upp energi i lugn och ro. Dessutom jobbar kompressorn med lägre varvtal vilket ger lägre strömningsförluster.  :)

Man kan också använda samma resonemang för att bedöma inverkan av mycket långa rör. På den varma sidan av kompressorn (högtryckssidan) får man värmeutveckling, dels genom kompressionsarbetet och dels genom att gasen strävar att gå över till vätskefas. Denna värme kan avges till omgivningen om rören är dåligt isolerade, elda för kråkorna är ett populärt uttryck.   :(

Speciellt rörkopplingarna är ett mycket varmt ställe som verkligen bör isoleras. I en av Råd&Röns artiklar om luft/luftvärmepumpar finns en bild där ett äldre par står på en veranda och tittar på sin värmepump. Man ser tydligt att ca 5 cm av hetgasröret och rörkopplingen är helt oisolerad. Kör man AC spelar det ingen roll, men här snackar vi värmepumpsdrift.......  ;)

Högre COP fås genom:

-Hög fläkthastighet
-Bra luftcirkulation runt innerdelen (så låg temp som möjligt på intagsluften).
-Så korta rör som möjligt
-Välisolerade rör
-Välisolerad kompressor
-Dellast (större värmepump är gynnsamt, gäller bara inverters, jag menar inte chipstrimmade 9:or som kallas 12:or)

MVH/Gano  Nu skrev jag på gränsen av min förmåga, det är välkommet att komma in och rätta samt kommentera.  :)
Skrivet av: benring
« skrivet: 28 december 2006, 08:25:24 »

*upp*

Någon vänlig som vill kommentera ovan? ::) :D

Saxat från "ordlistan" som finns på forumet:

Citera
En värmepump har en ur värmesynpunkt unik egenskap, den blir effektivare ju lägre temperatur den får jobba med på värmesidan.

Det säger väl allt.
Skrivet av: benring
« skrivet: 27 december 2006, 08:57:03 »

Aha, jag tolkade det som att du svarade på din egen fråga :)
Det vill säga att du konstaterade faktumet att man inte behöver mata den med kalluft för att höja COP.

Visst, det låter rimligt att den går ner i varv pga att den känner av värmen... men påståendet "Högre COP" då? Man vill ju sträva efter ett högre COP hela tiden, ju högre dessto bättre, är det inte så?

Hur uppnår man högt COP? Genom att ha lågt ställd temp på kontrollen, men ändå få ut mycket värme? Ju mindre watt den drar, vid samma temp inne dessto högre COP?

Om jag ställer in min fjärr på 23 ºC och hänger den på väggen, och pumpen kommer upp i 23 ºC så stannar den ju av, om det då är kall luft den suger in från annat rum, så känner ju inte fjärren av detta men innerdelen växlar bort det kalla, drar den mer watt då?
Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 27 december 2006, 08:38:04 »

Det känns ju helt fel o göra, vad jag vet så funkar det så att innerdelen växlar bort kall luft så den hamnar utomhus, och då är det väl rimligt att ju mer kall luft man får bort, dessto bättre?

Man bör få bättre cop om man suger in kall luft i innerdelen. Vet inte hur många ggr jag hört det, nu plötsligt så ändrar du på detta o man undrar varför  Sc:,h *vinkar*



Ser inte att jag har ändrat på någonting, jag ställde en fråga. Du behöver tillföra ett visst antal Kw för att värma ditt hus.
När du ska tillföra de Kw så lär pumpen bry sig mindre om du matar den med kalluft eller varmluft.

Matar man den med varmluft så kommer den tro att det är varmt i rummet och gå ner i effekt (det löser man genom att ställa upp temperaturen på fjärren). Matar man den med kalluft så kommer den gå upp i effekt då den tror att rummet är kallare än vad rummet egentligen är. Ser liksom ingen skillnad.
Skrivet av: benring
« skrivet: 27 december 2006, 07:24:57 »

Det känns ju helt fel o göra, vad jag vet så funkar det så att innerdelen växlar bort kall luft så den hamnar utomhus, och då är det väl rimligt att ju mer kall luft man får bort, dessto bättre?

Man bör få bättre cop om man suger in kall luft i innerdelen. Vet inte hur många ggr jag hört det, nu plötsligt så ändrar du på detta o man undrar varför  Sc:,h *vinkar*

Skrivet av: Panasonic E9
« skrivet: 27 december 2006, 03:32:48 »

Halloj.

Har läst att om innerdelen får svalare luft till sig, så har man bättre COP?

Det rum den sitter i nu är så pass litet att det blir varmare än övrigt, pga dörrposter etc.
Kan tänka mig att den suger i sig sin egen värme o det an aldrig va vettigt va?

Rummet intill är ett ouppvärmt utrymme, källare, det värms av värmepumpen men har alltså svalare luft, minst 3 grader svalare jämfört rummet med innerdelen.

Min tanke är då att dra ett ventilationsrör från det svalare rummet o placera ovanpå innerdelen så den får svalare tilluft.
På samma gång startar man en cirkulation mellan rummen.

Alternativt även dra från rummet på andra sidan VP där det oxå är svalare.

Det är öppet mellan dessa rum men värmen stannar mest i mitten (där innerdel sitter) av förklarliga skäl.

Kommentarer?

Varför skulle det vara synd att den suger i sig värme? värmen försvinner knappast ut, om du nu inte kör kyldrift.

Om du vill du ha varmare utanför så är det bara att höja temperaturen på pumpen.
Skrivet av: benring
« skrivet: 26 december 2006, 16:03:47 »

Hej.

Absolut, jag värmer inte upp rum i onödan ;D

Dock, så är det tänkt att värma det källarrummet, för det är ett rum innanför detta som ska ha lite värme oxå :)
Det är mer eller mindre svårt att värma där, samtidigt som rummet med innerdelen tenderar att bli lite för varmt.

Istället för att trycka in värme i källarrummet, så tänkte jag "suga ut" kalluften.

Men dåså, "It will be done"  Thumbsup
Skrivet av: Paxmax
« skrivet: 26 december 2006, 15:58:10 »

Ta bara kall luft från de rum du verkligen avser att värma upp!
Ifall "källarrummet bredvid" inte behöver värmas så är det lite oekonomiskt att öka omsättningen där.
Annars så är idéen helt i enighet med sunt ekonomiskt tänkande.
Skrivet av: benring
« skrivet: 26 december 2006, 14:54:32 »

Halloj.

Har läst att om innerdelen får svalare luft till sig, så har man bättre COP?

Det rum den sitter i nu är så pass litet att det blir varmare än övrigt, pga dörrposter etc.
Kan tänka mig att den suger i sig sin egen värme o det an aldrig va vettigt va?

Rummet intill är ett ouppvärmt utrymme, källare, det värms av värmepumpen men har alltså svalare luft, minst 3 grader svalare jämfört rummet med innerdelen.

Min tanke är då att dra ett ventilationsrör från det svalare rummet o placera ovanpå innerdelen så den får svalare tilluft.
På samma gång startar man en cirkulation mellan rummen.

Alternativt även dra från rummet på andra sidan VP där det oxå är svalare.

Det är öppet mellan dessa rum men värmen stannar mest i mitten (där innerdel sitter) av förklarliga skäl.

Kommentarer?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!