Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AvstÃ¥nd mellan slangarna vid mark värme anläggning?  (läst 2572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej!

Normalt ska man ha 1-1.5 meter mellan slangarna man gräver ner för markvärme. För att nå upp till 350-400 meter slang på våran tomt så menar slang läggaren att man kan krympa detta avstånd ner till 60 cm utan några som hällsta problem? Denne läggare refererar dels till egen erfarenhet men också en undersökning som gjorts vid Chalmers tekniska högskola just angående avstånd mellan slangar vid markvärme? Någon som känner till något om denna undersökning eller av annan anledning vet om det är okay med mindre än 1 meters avstånd?

MVH
Nilsson

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Avstånd mellan slangarna vid mark värme anläggning?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2006, 00:55:29 »
lär ju vara rätt olika beroende på hur mycke effekt du måste plocka ur marken också

(behöver jag 400m, men lägger 800m med 60cm så gör det säkert inget)
men om jag behöver 400m & lägger 350 med 60cc så blir det säkert katastrof & bergodalbana
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Avstånd mellan slangarna vid mark värme anläggning?
« Svar #2 skrivet: 26 augusti 2006, 09:51:46 »
Hade för mig att det var minst 1,5 m mellan som gäller.  b00k
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd mellan slangarna vid mark värme anläggning?
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2006, 10:46:27 »
Ska du ha bara 60 cm mellan slangarna så gäller det nog att du har lite mer metrar än du egentligen behöver.
Jag har för mig att jag läst någonstans att 80-150 cm, ju större avstånd desto bättre.
Själv har jag ca 130 cm mellan mina slangar, dock, de första 60 metrarna bara ca 60 cm mellan... Det funkar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Avstånd mellan slangarna vid mark värme anläggning?
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2006, 12:31:28 »
Ska du ha bara 60 cm mellan slangarna så gäller det nog att du har lite mer metrar än du egentligen behöver.
Jag har för mig att jag läst någonstans att 80-150 cm, ju större avstånd desto bättre.
Själv har jag ca 130 cm mellan mina slangar, dock, de första 60 metrarna bara ca 60 cm mellan... Det funkar.

http://www.svepinfo.se/pdf/Produktblad_ytjordvarme.pdf

Men det är klart det funkar kanske ändÃ¥.  ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Avstånd mellan slangarna vid mark värme anläggning?
« Svar #5 skrivet: 27 augusti 2006, 07:16:42 »
Jag infogar ett citat från energimyndighetens faktablad om jordvärmepumpen och dess förläggning:

Citera
Ytjordvärmepump
En ytjordvärmepump hämtar värmen ur ytjorden genom en
vanligtvis 200–600 meter lång kollektorslang som grävs ned
på cirka en meters djup, beroende på var i landet som värmepumpen
installeras. Slangen läggs i slingor på tomten med
minst 60 centimeters mellanrum. Det krävs därför att du har
en tillräckligt stor yta där kollektorslangen kan grävas ned.

Det är som vanligt olika riktlinjer beroende på var man läser, men fakta i målet är att ju längre avstånd man kan ha mellan slingorna desto bättre. Större avstånd än 1.5 meter gör dock inte någon större effekt, ju mindre avstånd man har, desto lägre inkommande temp får man räkna med, i alla fall om man inte kompenserar med fler meter kollektor.
Markens beskaffenhet har också betydelse, ju våtare material du har i marken, desto tätare kan du läga slingorna utan att drabbas av några större problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Avstånd mellan slangarna vid mark värme anläggning?
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2006, 11:25:56 »
Om man tänker sig att marken har dålig värmekonduktivitet och man vill göra momentana toppbelastningar så skulle ju en tätare slinga än 1 m vara optimal. Men det är väl inget realistiskt exempel.

Kör själv med 1m emellan och 90cm djup.

Förresten, KB-in såhär efter den heta sommaren +17 ºC :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 125
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!