Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Backventil?  (läst 6501 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Backventil?
« skrivet: 13 november 2005, 16:29:56 »
Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.

Om man kopplar kylkonvektorn sÃ¥ att den startar bÃ¥de VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar pÃ¥ kyla, behövs dÃ¥ den här backventilen egentligen?  Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara sÃ¥pass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning?  Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, sÃ¥ torde ju denna backventil stÃ¥ öppen hela tiden när pumparna är igÃ¥ng i vilket fall som helst.

Eller?

Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Backventil?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2005, 20:52:29 »
Visst, kör du båda pumparna så behöver du ingen backventil.
Fast det är ju bättre att bara kunna köra en cirkpump.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Backventil?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2005, 21:11:24 »
Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.

Om man kopplar kylkonvektorn så att den startar både VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar på kyla, behövs då den här backventilen egentligen?  Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara såpass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning?  Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, så torde ju denna backventil stå öppen hela tiden när pumparna är igång i vilket fall som helst.

Eller?

Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.

Jag är precis i dessa tankar själv. Jag har bara gjort avstick på inkommande brine. Det fungerar perfekt förutom att jag måste köra båda cirkpumparna.
Till våren skall jag dra om och gå upp i dimenssion mellan avsticken för att ha en större backventil, för att inte få någon försämring i flödet pga backventilen.

Någon som har synpunkter på hur känsligt det är att sätta en backventil på brinekretsen med avseende på flödet?
Jag är tacksam för svar.

/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Backventil?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2005, 22:04:45 »
Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.

Om man kopplar kylkonvektorn så att den startar både VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar på kyla, behövs då den här backventilen egentligen?  Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara såpass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning?  Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, så torde ju denna backventil stå öppen hela tiden när pumparna är igång i vilket fall som helst.

Eller?

Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.

Jag är precis i dessa tankar själv. Jag har bara gjort avstick på inkommande brine. Det fungerar perfekt förutom att jag måste köra båda cirkpumparna.
Till våren skall jag dra om och gå upp i dimenssion mellan avsticken för att ha en större backventil, för att inte få någon försämring i flödet pga backventilen.

Någon som har synpunkter på hur känsligt det är att sätta en backventil på brinekretsen med avseende på flödet?
Jag är tacksam för svar.

/pen15en

Jag har satt in backventil i sommar. Märker ingen skillnad på deltaT på brine, så det borde inte ha påverkat flödet nämnvärt.
Det är dock viktigt att man sätter in rätt typ av backventil som inte stryper.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Backventil?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2005, 22:58:23 »
Visst, kör du båda pumparna så behöver du ingen backventil.
Fast det är ju bättre att bara kunna köra en cirkpump.
Fast kylkonvektorns cirkulationspump borde kunna vara ganska mycket svagare om man kör VPns brine-pump på samma gång jämfört med om man bara har fläktkonvektorns pump, så skillnaden blir kanske inte så stor?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Backventil?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2005, 23:26:14 »
Man skall ju ha en backventil mellan de två avsticken på brine-kretsen för att förhindra cirkulation enbart genom rören till kylkonvektorn.

Om man kopplar kylkonvektorn så att den startar både VP:ns brinepump och dess egen cirkulationspump när den kallar på kyla, behövs då den här backventilen egentligen?  Flödet i "rätt" riktning i brine-kretsen borde väl vara såpass stort att det blir tämligen omöjligt för kylkonvektorns cirkulationspump att pumpa brinen i fel riktning?  Om man monterar en backventil mellan avsticken och har cirkulationspumparna kopplade enligt ovan, så torde ju denna backventil stå öppen hela tiden när pumparna är igång i vilket fall som helst.

Eller?

Har redan avstick förberedda på brinekretsen för kyla, men tror inte att de har monterat backventil mellan.

Jag är precis i dessa tankar själv. Jag har bara gjort avstick på inkommande brine. Det fungerar perfekt förutom att jag måste köra båda cirkpumparna.
Till våren skall jag dra om och gå upp i dimenssion mellan avsticken för att ha en större backventil, för att inte få någon försämring i flödet pga backventilen.

Någon som har synpunkter på hur känsligt det är att sätta en backventil på brinekretsen med avseende på flödet?
Jag är tacksam för svar.

/pen15en

Jag har satt in backventil i sommar. Märker ingen skillnad på deltaT på brine, så det borde inte ha påverkat flödet nämnvärt.
Det är dock viktigt att man sätter in rätt typ av backventil som inte stryper.
Det var ju precis det jag undrade. Vad är rätt backventil?? Vad finns det för olika typer? Vilken har du Rickard? Jag kanske inte behöver gå upp från 28 till 40mm om jag har rätt typ!?

Tacksam för svar
/pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Backventil?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2005, 23:50:21 »
Här har du två olika typer
Denna stryper minimalt


Denna stryper mycket ;)
http://sds03.dhs.org/VSProdukter/bilder/091930/backventilrakkpl.jpg

Nu skiljer sig dessa då den ena är med klämring och den andra med gänga men som du ser är den ickestrypande betydligt grövre över mellankroppen

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Backventil?
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2006, 18:58:38 »
Jag har bytt ifrån den översta v ventlerna i inlägget till en klaffventil som inte stryper alls när VPens pump går
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • vov!
    • TvÃ¥ ihjälklämda bröder
SV: Backventil?
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2006, 20:02:54 »
Jag har bytt ifrån den översta v ventlerna i inlägget till en klaffventil som inte stryper alls när VPens pump går
Hur fungerar den? Bild? Pris? storlek?

Mvh
pen15en
« Senast ändrad: 03 februari 2006, 18:41:26 av pen15en »
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Backventil?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2006, 02:20:20 »
Använder du den här typen av backventil så tappar du inget flöde:
http://sds03.dhs.org/VSProdukter/bilder/091930/backventilinvgga.jpg

Jag kör den både på varma och kalla sidan. Min VP ger enligt Nibes spec straxt under 800l/h. På varma sidan har jag ett uppmätt flöde på 1200l/h utan extra förluster pga av backventilen ovan. Har iofs minimalt strömningsmotstånd i mitt system. Flödet är dessutom med VB pumpen på tvåans läge.

De flesta klaffventiler har svårt att hålla riktigt tätt vid låga flöden åt fel håll och/eller dåligt mottryck. Vill inte heller bli monterade med klaffen neråt eller med "gångjärnet" åt fel håll. Finns iofs fjäderbelastade klaffventiler men då minskar ju vitsen en del,

/Johan

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!