Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det vore ju aldeles onödigt av mig att ta fram detta underlag när det är så tillgängligt redan.

att bygga nytt och inte sätta in ftx är snålt. det går att bygga nya hus med f system och det går att bygga nya bilar med ångmotor och det går att köpa värmepumpar på rusta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Själv valde jag en kraftigar bvp och djupare hål än leverantören rekommenderade samt ftx och fri-kyla. Det kostar i investering men komforten och drift ekonomin är överlägsen. Bygger man nytt så är extra kostnaden för installation inte så stor och rör, kanaler och borrhål kan man ju säkert använda i 50 år. Räknar man på 20 år och inkluderar extra värdet vid försäljning så tror jag att investeringen lönar sig.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Blir det bättre hälsa med ftx Sc:,h brukar väl inte känna av kallraset på nya hus eller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja ska installera bergvärmen nu i vår.
Kommer även att installera FTX under våren med.
Har en kompis som installerar villaventilation.
Efter att pratat med honom så är det en självklarhet för mig att införskaffa det.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Frågan: Nibe säger även att de inte ser FLM som en borrhålsreducerare utan för att höja tempen på brinen om jag förstod rätt. Vad är det för skillnad?

Sen om man ser det tvärs om. Vi har redan räknat ut att man kan få ca 50meter extra hål i backen för en FLM från Nibe. = Avklarat.

Hur många meter motsvarar FLM? "Ger" den 50 meter med tanken på vad den kan höja tempen eller...? Finns det något skäl att de har tagit fram produkten? Tex att det inte kan frysa eller?

Ordet är fritt!

Sedan med FTX:en. Ska man välja en FTX med ... vadå?

Kollade in på http://www.luftbutiken.se/129-ftx-aggregat

Valde ca 200m hus, placering inomhus, EC motor ? (eftersom det var det som föreslogs tidigare), men sen... roterande, motströms eller eftervärmare?

Ordet är återigen fritt!

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För min del ser det ut som att det blir ett värmeåtervinningsaggregat RDAR från Fläktwoods.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4

Jag har försökt söka på "Rolands FLM tråd" men det blir inga träffar. :-\


Jag har också testat och märkligt nog blir det inga träffar, det har fungerat tidigare. Prova med att söka på återvinning i stället med mig som användare och sätt antal dagar till 1000. Det blir en del träffar där som jag tror ger min syn på saken.

Men varför fungerade det inte att söka på FLM när det har fungerat tidigare?

Tillägg: FLM30 fungerar att söka på.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 22:19:16 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
för att undvika missförstånd.. bra ventilation är bra för huset och hälsan. Ett system med kontrollerad tilluft ger kontrollerad tilluft som enkelt kan filtreras vilket är bra för allergiker och astmatiker. Ju bättre inomhusklimat desto bättre hälsa och komfort. Men det kommer med en kostnad.

Det finns tonvis att läsa på nätet om folk som är missnöjda med sina F system även i nybyggda hus. Då kan man ju säga att alla system, S, F, FT, FTX går att bygga bra eller dåligt. Men det tycker inte jag är ett konstruktivt argument.

I vissa länder är det krav pÃ¥ kontrollerad frÃ¥n- och tilluft med Ã¥tervinning. Jag gissar att det är en tidsfrÃ¥ga tills vi är där även i sverige.  

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frugan o pojken är både allergiker o astmatiker.
Så ja tycker det känns bra att få FTX system.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
OK. Vad har Ni köpt för FTX prylar och vad har det gått lös på?

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Får bli lite varmare ute innan vi sätter igång med det här.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
det vore ju aldeles onödigt av mig att ta fram detta underlag när det är så tillgängligt redan.

att bygga nytt och inte sätta in ftx är snålt. det går att bygga nya hus med f system och det går att bygga nya bilar med ångmotor och det går att köpa värmepumpar på rusta.

Jag håller till viss del med om snålheten. Byggde jag nytt skulle jag också välja ftx, iaf om jag bodde norr om Stockholm. men det skulle då baseras på magkänsla snarare än att vara rationellt underbyggt.

Däremot håller jag inte med om hälsoaspekten, och det du säger att det skulle finnas lättillgängligt material som visar på hälsovinster med Ftx kontra F tror jag inte på. Har själv googlat mm och kan inte hitta bra studier på detta. I ett F-system har du samma luftomsättning som i ett Ftx, det finns samma möjligheter att filtrera tilluften. Var skulle den negativa hälsoeffekten med F-system komma ifrån?

I mina ögon finns det en fördel med ftx relativt f och det är värmeåtervinningen. Nackdelen är ett större underhåll, mer grejer som kan gå sönder och en högre investeringskostnad.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 21:22:19 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Roland, NU kan man söka på det du sa. Har lite att läsa känner jag. Tack.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Om jag fattar rätt så om man tar in luften via friskluftsintag har man väl ca 8 filter utspridda i huset på ett 180m2 hus? Då blir det väl 8 små filtera att göra rent om man har någon slags pollenfilter eller nåt sådant. Har man en FTX så har man ett stort filter att hålla efter?

Är jag ute och cyklar?
 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
för att undvika missförstånd.. bra ventilation är bra för huset och hälsan.
Det tror jag alla är med på.

Det finns tonvis att läsa på nätet om folk som är missnöjda med sina F system även i nybyggda hus. Då kan man ju säga att alla system, S, F, FT, FTX går att bygga bra eller dåligt. Men det tycker inte jag är ett konstruktivt argument.
Jag håller med att det inte är ett konstruktivt argument för F. Men inte heller för FTX. Det finns tonvis att läsa på nätet om mögel och bakterietillväxt i varma tilluftskanaler i dåligt underhållna FTX-system. Det ser jag heller inte som ett argument för någonting. När man jämför system får man jämföra rätt utförda och underhållna system.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!