Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Greenline HT som räddades  (läst 294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Seadrop

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline HT som räddades
« skrivet: 07 februari 2024, 22:23:19 »
Hade en incident med vår värmepump för några veckor sedan som jag skulle vilja dela med mig. I korthet så hände följande:

 När jag kom hem noterade jag att temperaturen i huset hade fallit fÃ¥n normala 19 grader till 15. Dessutom var varmvattnet knappt ljummet. Det visade sig att VPn hade slagit ifrÃ¥n utan nÃ¥gra larm. Jag startade om den och den gick igÃ¥ng efter de obligatoriska 900 sekunderna. Värmen kom tillbaka i huset (med lite hjälp av fläktar) men pÃ¥ morgonen visade det sig att varmvattnet inte var varmt… Jag gick för att kolla temperaturgivarna, men sÃ¥ fort jag rörde displayen startade VP om. Den gick igÃ¥ng efter 900 sekunder, men noterade inget VV behov. Fick dÃ¥ ta bort fronten, plocka bort styrmotorn för VV/Värme och manuellt styra värme och VV (för pumpen gick och producerade, men bara värme). Varje gÃ¥ng jag rörde displayen startade pumpen om. Började googla dÃ¥ jag misstänkte att styrboxen hade gett upp…

Mycket riktigt hade styrboxenboxen gett upp. Lösningen var dock väldigt enkel. Det är tydligen ett välkänt fel att kondensatorerna i boxen är av kass kvalité, men om man byter dem så funkar allt igen. Min kompetens gällande elektronik är begränsad, men i denna tråd…

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=76461.msg813035#msg813035

fanns lösningen i form av Fredrik som med lätthet fixar det. På mindre än 30 minuter var komponenterna bytta och boxen funkade perfekt igen. Det enda kruxet när man kör igång är dock att givaren för varmvattnet måste nollställas, vilket beskrivs i denna video:

Så innan du får panik och byter styrbox (som brukar kosta 2-4000 begagnad) eller ännu värre hela pumpen, kolla om styboxen kan lagas.

Lycka till!

Lite sökbart:IVT Greenline HT, Fel på kondensatorer i styrbox / datavox Rego 637, cykliska omstarter, registrerar inte knapptyckning på display, inget varmvatten, funktionsbortfall, registrerar inte temperaturbehov.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!