Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1225 - kallt hus  (läst 7754 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« skrivet: 17 januari 2016, 21:59:33 »
Hej!

Hoppas att ni kan hjälpa mig, vill helst ha värme, men räcker med förståelse.

Har en Nibe Fighter 1225, bergvärme. Jag flyttade in i ett hus byggt 1930 i somras, och upplever min första vinter.

Info om huset:

169m2. Ca 15m2 i kallvind utan vattenburet element. 11 grader i källaren, har dock enbart två mindre äldre element, dock ljumna.
Stomme och bjälklag i trä, 2glasfönster (otäta). Självdrag. Bergvärme installerades 1996, borrhål enligt karta enbart 60m. Tidigare ägare har stöttat med kaminen när det varit som kallast. (Han måste då ha varit klädd som en eskimå)

Värmepumpens effekt har jag dålig koll på. Hittar inget i bruksen eller pumpen. Tidigare ägare hade 3kw igång, och han höjde den till 6kw i höstas (han är elektriker och skruvade lite) och sa att han kunde skruva till 9kw. Vad är det han reglerar, och är pumpen då en 9kwattare?

Elementen är ljumma nertill, och nÃ¥got varmare än kroppstemperatur upptill. 2 personer i hushÃ¥llet. Tjejen duschar ca 5 ggr/v, och jag ca 3  dontknow.

VB fram 45 (55)
Varmvatten 51
Utetemp -13
VB -r 38 (55)
Vv start 51 (50)
Kb-f 50
Kb-r -6 (-10)
Kurvlutning 9. Bor i södra dalarna.
Vp starter 14318
Vp-tid 32 256
Ts tid 9633
Grundinst 0.00
Vred +5.

Tillsatsel tillåts.
Jag tippar på att hålet är underdimensionerat. Vilka slutsatser kan ni dra och vad kan jag göra?


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2016, 22:18:36 »
Hej i finfina soliga vintervädret!

Först: Du har min fulla förståelse, och sympati. Men är avis på dig, du bor ju i Dalarna, södra dessutom. Bodde tidigare 12 år i Vibberbo,Hedemora.

Sedan:Ja hålet är i varje fall 3 kanske 4ggr för grunt.
Utgår från att du kör med 6kW tillskott dvs du har en elpanna med okänt VP-tillskott. Skattning:60m borra kan i bästa fall ge 60x50W= 3kW, med COP =3 så får du ut 4kW med VPn dvs 10kW totalt. Eftersom din VBfram bara är 45 °C när den borde vara 55+ så måste du antingen öka effekten eller isolera.

Korta svaret: koppla in 9kWsteget. DÃ¥ har du typ 13kW

Långa och mitt rekommenderade svar se min profil. Och var glad åt din fina ölkällartemperatur.
« Senast ändrad: 17 januari 2016, 22:24:53 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2016, 11:14:29 »
Hej!
Med tanke på borran så bör du byta ut giveren till KB-f eftersom den är trasig.

Om du kollar ovanpå värmepumpen så brukar det sitta en dekal där som talar om effekten.

Sen är kurva 9/+5 troligen lite för hög, jag tror du har ökat på grejerna när det blivit kyligt inne, men detta hjälper föga om VB-Fram inte når upp till börvärdet.
Ställ in rätt kurva och om elpatrons 6 kW inte räcker till så koppla in 9 kW elpatron, detta är inte svårt att göra själv, man kopplar bara in ledarna till elpatron på rätt sätt enligt manualen.
Men då bör du har minst 20A avsäkring på värmepumpen och kanske 25A huvudsäkringar, hur ser det ut där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2016, 16:07:16 »
Hej i finfina soliga vintervädret!

Först: Du har min fulla förståelse, och sympati. Men är avis på dig, du bor ju i Dalarna, södra dessutom. Bodde tidigare 12 år i Vibberbo,Hedemora.

Sedan:Ja hålet är i varje fall 3 kanske 4ggr för grunt.
Utgår från att du kör med 6kW tillskott dvs du har en elpanna med okänt VP-tillskott. Skattning:60m borra kan i bästa fall ge 60x50W= 3kW, med COP =3 så får du ut 4kW med VPn dvs 10kW totalt. Eftersom din VBfram bara är 45 °C när den borde vara 55+ så måste du antingen öka effekten eller isolera.

Korta svaret: koppla in 9kWsteget. Då har du typ 13kWLånga och mitt rekommenderade svar se min profil. Och var glad åt din fina ölkällartemperatur.

Avis fÃ¥r du vara. Flyttade hit enbart för kärleken. Tur att man fÃ¥r mycket hus  för pengarna och gott om jobb inom vÃ¥rdsektorn. Vill dock hellre till västkusten eller utomlands. 
Tack för info om vb fram. Jag har ingen aning om vad som är rimligt.

Hej!
Med tanke på borran så bör du byta ut giveren till KB-f eftersom den är trasig.

Om du kollar ovanpå värmepumpen så brukar det sitta en dekal där som talar om effekten.

Sen är kurva 9/+5 troligen lite för hög, jag tror du har ökat på grejerna när det blivit kyligt inne, men detta hjälper föga om VB-Fram inte når upp till börvärdet.
Ställ in rätt kurva och om elpatrons 6 kW inte räcker till så koppla in 9 kW elpatron, detta är inte svårt att göra själv, man kopplar bara in ledarna till elpatron på rätt sätt enligt manualen.
Men då bör du har minst 20A avsäkring på värmepumpen och kanske 25A huvudsäkringar, hur ser det ut där?

Ska jag byta ut givaren till Kb-f? Är den trasig? Jag förstår tyvärr inte.
Som du säger så har jag tryckt på alla knappar när jag frusit. Läst manualen och försökt förstå mig på den, dock med stora svårigheter.

Jag har en "central" med jordfelsbrytare i varje plan. I källaren är det 3st säkringar á 25A. Pumpen kan gå upp till 9kw. Exakta namnet är Nibe Fighter 2225-5

Igår kväll ändrade jag till Kurvlutning 10.
Följande värden sågs idag:

VB-fram 56 (VV). Sjönk senare till 47. Varför gick den upp, och står VV för varmvatten och vad har det med saken att göra?
Varmvatten 53 (kan jag inte sänka denna till förmån för värmen i radiatorerna?
Grundinställning 0. 02. Vet inte vad det står för.
Kb-f 50
kb-r -5(-10)
Utetemp -13.

Jag har nu 18 grader i vardagsrummet utan kamin. Känner att det drar kallt, och fönstren ska renoveras, kanske även få ett nytt glas. M
Att koppla in 9kw får vara nästa steg. Vet inte om skulle klara av det själv.

Tack bÃ¥da för er hjälp!  Om ni är i närheten sÃ¥ fÃ¥r ni komma och dricka öl i den nu oisolerade matkällaren, där är det frost invändigt i väggarna  .,;-

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2016, 07:25:26 »
KB-f är köldbärare fram, den kan inte vara 50 °C, omöjligt.
Rimligt värde är från +5 °C till -5 °C och några grader över KB-r.
Därför vet jag att givaren är trasig, och den bör bytas.

Sen hjälper det inte att ställa upp kurvan, du har en 1225-5 vilken tyvärr har en liten klen enfaskompressorn som dessutom drar en hel del startström. :'(
För att få varmt i huset behövs mer eltillskott, ta hem en elektriker som får koppla in detta.
Jag hoppas att dina säkringar ska klara detta, om de är tröga så borde de fixa startströmmen från kompressorn.
Manualen säger 40 A men detta är bara under en kort tid då kompressorn startar, sen ska strömmen minska.
Sen är det ju så att elpatron borde inte vara inkopplad då kompressorn startar/stoppar såvida den inte stannar på hög returtemp, så var försiktig med att öka på kurva/ratt.

Sen ska du ladda hem en manual och läsa på, du har råkat trycka in knappen för extra varmvatten vilket är helknasigt just nu.
http://www.nibe.se/nibedocuments/10387/031105-4.pdf

När elpatron är omkopplad så bör du justera in kurvan igen så att du får rätt temperatur inne vid alla olika utetemperaturer.
Sen gissar jag att cirkpumpen på värmebärarsidan (se manualen) går på maxfart, man brukar rekommendera 7-8 °C tempdiff på värmebäraren då kompressorn värmer huset utan eltillskott, detta får du justera till när det blir lite varmare ute och tillskottet inte behövs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2016, 13:24:32 »
Kan du vara snäll och förklara vad köldbärare fram innebär? Ska se om bytet kan genomföras via försäkringen. Just nu är det isbildning, ungefär som en tennisboll vid ena röret (in/ut ur pumpen) och mycket mindre på det andra.

Synd att jag verkar ha en kass värmeanläggning. Är man novis så är man, läropengar.

Jag läste i manualen och ändrade varmvattnet till 41 grader. Vet inte om det är för lite. Så länge den klarar av en dusch emellanåt så är det ok.

Just nu är det c:a -10 ute (-8 enligt pumpen). 48 grader i VB-f och behagligt inomhusklimat med 19 grader. Känner att det drar kallt, med det kan jag leva med så länge jag inte behöver ha ytterkläder inne.

Jag tänkte täta till alla fönster när det blir väder. Eventuellt sätta in ett tredje glas. Jag har en plåtfasad, tror du att det kan bli en skillnad om jag sätter in typ isodrän precis bakom plåten? Kan det vara en fördel att strypa värmetillförseln till 1-2 rum i huset för att höja effekten i ffa vardagsrum och sovrum?

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2016, 13:53:59 »
Hei,
Du har 2 rør som går fra din varmepumpe og ut, og videre ned i borehullet. De to rørene er koblet på din varmepumpe på tilkoblinger KB inn og KB ut.

Det skal være 2-3 °C forskjell i temperatur mellom de to rørene. Din KB f viser 50 °C. Dersom din bolig ikke er oppå en aktiv vulkan er det helt umulig at din temperatur sensor viser korrekt verdi. Den må byttes.
« Senast ändrad: 19 januari 2016, 13:59:31 av Per O »
Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2016, 14:07:19 »
Hei,
Du har 2 rør som går fra din varmepumpe og ut, og videre ned i borehullet. De to rørene er koblet på din varmepumpe på tilkoblinger KB inn og KB ut.

Det skal være 2-3 °C forskjell i temperatur mellom de to rørene. Din KB f viser 50 °C. Dersom din bolig ikke er oppå en aktiv vulkan er det helt umulig at din temperatur sensor viser korrekt verdi. Den må byttes.

Tack för info och ett gott skratt  :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2016, 15:38:32 »
Värmepumpen är alldeles för liten för ditt hus. Förmodligen valde man den storleken för att kunna använda det befintliga borrhålet.
Enda sättet att få varmare inne är, som sagt var, att koppla in allt eltillskott. Det blir inte billigt, men iallafall varmare...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2016, 16:52:12 »
Det är sant.
Vi gjorde av med 2 666 kWh under december månad. Under augusti var det c:a 450 kWh. Beräknad årsförbrukning 15 600kWh. Har en del lampor på när mörkret kommer, och snålar inte med elen. Är det fel om jag räknar att om jag kopplar om till ytterligare 3Kw skulle ge mig en ökning på 3*24*30*0.64kr/kWh = 1382kr.

Betalar gärna en tusenlapp till i månaden för mer värme. Frågan senare blir om det är lönsamt att gräva ett nytt hål och ha en större pump. Det blir kanske ok efter tätning av fönster och isolering, så kan jag slippa draget.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2016, 19:38:51 »
Koppla in 9kw till att börja med.
Täta fönster och fundera om du kan isolera lite.
Jag hade kört tills pumpen rasar och när den byts ut borra ett hål till och välj en större pump. Dom tusen lapparna du förlorar i elpatron tar många år att spara in på om du kastar ut något som fungerar
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2016, 21:12:51 »
Är det fel om jag räknar att om jag kopplar om till ytterligare 3Kw skulle ge mig en ökning på 3*24*30*0.64kr/kWh = 1382kr.

Ja. Bara för att du kopplar in ytterligare ett steg pÃ¥ elpatronen sÃ¥ kommer det förmodligen inte att vara igÃ¥ng hela tiden.  Förhoppningsvis blir det lite varmare nÃ¥gon gÃ¥ng under mÃ¥naden...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2016, 21:47:00 »
Då ska jag se till att koppla 9kw. Börjat klura på olika tätningslösningar och lär borras för tilluft.

Av någon anledning så är det väldigt varmt i garaget, som har stora element. Blir det någon skillnad i resten av värmesystemet om jag skulle strypa elementen där?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2016, 21:59:25 »
Ja, självklart.
Värmen skall ju inte dit. Tänk bara på att hålla mer än några få plusgrader, det kan frysa i elementen...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Höstsnuva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1225 - kallt hus
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2016, 22:05:52 »
Ska se om jag kan göra det imorgon. Det är stora vÃ¥grätta "rör" utan termostat. Finns en ventilspak  om jag inte misstar mig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!