Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1230 läcker kylbärare  (läst 7883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #15 skrivet: 12 december 2014, 17:28:07 »
Det är ju i princip ett trycklöst system, och om man fyller gänggångarna med locherpasta så skall det inte bli några krafer att tala om alls på de där kopplingarna.
Dessutom är det ju en ytterst begränsad mängd vätska som kan läcka ut innan cirkulationen upphör, någon liter på sin höjd i normalfallet.

Jag är ingen slarver, så jag skulle aldrig rekommendera en lagning som denna om jag inte trodde att det skulle kunna hålla värmepumpens livslängd ut.

Att ta dit en installatör som för 5500 kr byter rör och kopplingar är INGEN garanti för att det sätts locherpasta  pÃ¥ kopplingarna, vilket i sin tur kan innebära att de inom nÃ¥got Ã¥r har frusit sönder igen, med läckage som följd.

Det är i alla fall min uppfattning, och jag står helt och fullt fast vid mitt tidigare råd, om han vill testa att göra det billigt.

Sen kan man förstås se annorlunda på det hela om ett par liters KB som läcker ut kan skada huset.
I normalfallet skall dock värmepumpen stå i "våtrumsliknande" miljö, så ett läckage inte skadar huset.

Det värsta som skulle kunna hända är att cirkpumpen går torr och skär.
Men som sagt, att ta dit en installatör som byter kopplingar garanterar inte livslång hållbarhet heller, allt beror på VILKEN installatör som kommer, eller att kunden är över honom som en hök och kollar att han gör rätt.
« Senast ändrad: 12 december 2014, 17:29:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #16 skrivet: 13 december 2014, 15:41:40 »
Är man så pass händig så man får dit en slangklämma bra och fyller gängorna med locher pasta bör inte steget till att demontera röret och byta muttern vara så långt och muttrarna kostar antagligen inte många kronor. Det bör vara en del kraft på muttern ändå eftersom den har spruckit och nya muttrar som Nibe levererar har mycket kraftigare gods.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #17 skrivet: 15 december 2014, 07:05:04 »
Hur man byter en mutter utan att kapa röret har jag otroligt svårt att förstå, oftast har väl skärringen skurit in i röret så det är omöjligt?
Skall man kapa röret så innebär det rörbyte, vilket kostar.
Blir väl att köpa en sats med rör och kopplingar för x antal tusen?

All kraft på muttern har kommit från isens expansion mellan koppling och mutter, i gängorna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #18 skrivet: 15 december 2014, 08:01:41 »
Jo, jag förstår att det är svårt att förstå. Men en 28mm klämring gör inte mycket till märke i ett hårt kopparrör. Liten bågfil och lite känsla så klyver man klämringen. Men visst, man kan ju göra det svårt för sig ochså. Det verkar vara ett vedertaget modus operandi bland forumets medlemmar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #19 skrivet: 15 december 2014, 08:03:36 »
Klammer funkar bra till slang men till rör är det nog lite sämre. Om jag skulle göra en fusklagning skulle jag försöka fÃ¥ tag pÃ¥ en avgasklammer eller liknande. Tror inte slangklämman kommer formas tillräckligt runt muttern och är inte tillräckligt hÃ¥rd för att inte formas heller utan den kommer formas men inte hÃ¥lla för trycket som tydligen kan uppstÃ¥  men det var om jag skulle fusk laga det sÃ¥nt gör ju inte jag  ::)

Sätter man slangklämmans spännanordning så att den hamnar över eller i närheten av sprickan i muttern fungerar det förvånansvärt bra. Jag skulle testa slangklämmevarianten som ett första försök. Det är ju, som Rickard skriver, inga större krafter det handlar om utan det gäller att få det tätt. Det går att ordna med silikonlim om så behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #20 skrivet: 15 december 2014, 08:06:26 »
Jo, jag förstår att det är svårt att förstå. Men en 28mm klämring gör inte mycket till märke i ett hårt kopparrör. Liten bågfil och lite känsla så klyver man klämringen. Men visst, man kan ju göra det svårt för sig ochså. Det verkar vara ett vedertaget modus operandi bland forumets medlemmar.

Med en sådan förklaring så blir det ju med ens enklare att förstå hur man kan gå tillväga.
Men det är klart, att avslöja yrkeshemligheter är ju inte sånt som sker varje dag.
Verkar vara ett vedertaget modus operandi i branschen.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #21 skrivet: 15 december 2014, 19:02:05 »
Hur man byter en mutter utan att kapa röret har jag otroligt svårt att förstå, oftast har väl skärringen skurit in i röret så det är omöjligt?
Skall man kapa röret så innebär det rörbyte, vilket kostar.
Blir väl att köpa en sats med rör och kopplingar för x antal tusen?

All kraft på muttern har kommit från isens expansion mellan koppling och mutter, i gängorna.
Skärringen sitter ofta löst så den går att snurra går tom ibland att knacka bakåt ganska enkel operation bara man får bort röret.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #22 skrivet: 16 december 2014, 06:41:24 »
Vi kan väl konstatera att det finns ett antal olika sätt som kan lösa problemet, få verkar rekommendera 5500 kr alternativet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE 1230 läcker kylbärare
« Svar #23 skrivet: 16 december 2014, 10:51:20 »
Hur man byter en mutter utan att kapa röret har jag otroligt svårt att förstå, oftast har väl skärringen skurit in i röret så det är omöjligt?
Skall man kapa röret så innebär det rörbyte, vilket kostar.
Blir väl att köpa en sats med rör och kopplingar för x antal tusen?

All kraft på muttern har kommit från isens expansion mellan koppling och mutter, i gängorna.

Till och med en amatör som jag har bytt unionkoppling till min externa CP när kulventilen hade pajat. Inte alls speciellt svårt att pilla av klämringen om man bara kommer åt med verktyg.

I andra änden av samma pump flyttade jag kopplingen eftersom jag ersatte en gammal 130 mm pump med en 180 mm och behövde kapa röret. Jag knackade bara ringen längre in på röret, kapade röret och återanvände till och med ringen.

Jag använde en flat skruvmejsel och hammare och knackade ringen lätt fram och tillbaka på röret till man kunde få av den.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 499
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!