Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: tipo874
« skrivet: 16 december 2014, 10:51:20 »

Hur man byter en mutter utan att kapa röret har jag otroligt svårt att förstå, oftast har väl skärringen skurit in i röret så det är omöjligt?
Skall man kapa röret så innebär det rörbyte, vilket kostar.
Blir väl att köpa en sats med rör och kopplingar för x antal tusen?

All kraft på muttern har kommit från isens expansion mellan koppling och mutter, i gängorna.

Till och med en amatör som jag har bytt unionkoppling till min externa CP när kulventilen hade pajat. Inte alls speciellt svårt att pilla av klämringen om man bara kommer åt med verktyg.

I andra änden av samma pump flyttade jag kopplingen eftersom jag ersatte en gammal 130 mm pump med en 180 mm och behövde kapa röret. Jag knackade bara ringen längre in på röret, kapade röret och återanvände till och med ringen.

Jag använde en flat skruvmejsel och hammare och knackade ringen lätt fram och tillbaka på röret till man kunde få av den.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 december 2014, 06:41:24 »

Vi kan väl konstatera att det finns ett antal olika sätt som kan lösa problemet, få verkar rekommendera 5500 kr alternativet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 december 2014, 19:02:05 »

Hur man byter en mutter utan att kapa röret har jag otroligt svårt att förstå, oftast har väl skärringen skurit in i röret så det är omöjligt?
Skall man kapa röret så innebär det rörbyte, vilket kostar.
Blir väl att köpa en sats med rör och kopplingar för x antal tusen?

All kraft på muttern har kommit från isens expansion mellan koppling och mutter, i gängorna.
Skärringen sitter ofta löst så den går att snurra går tom ibland att knacka bakåt ganska enkel operation bara man får bort röret.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2014, 08:06:26 »

Jo, jag förstår att det är svårt att förstå. Men en 28mm klämring gör inte mycket till märke i ett hårt kopparrör. Liten bågfil och lite känsla så klyver man klämringen. Men visst, man kan ju göra det svårt för sig ochså. Det verkar vara ett vedertaget modus operandi bland forumets medlemmar.

Med en sådan förklaring så blir det ju med ens enklare att förstå hur man kan gå tillväga.
Men det är klart, att avslöja yrkeshemligheter är ju inte sånt som sker varje dag.
Verkar vara ett vedertaget modus operandi i branschen.  ;)
Skrivet av: Roland
« skrivet: 15 december 2014, 08:03:36 »

Klammer funkar bra till slang men till rör är det nog lite sämre. Om jag skulle göra en fusklagning skulle jag försöka få tag på en avgasklammer eller liknande. Tror inte slangklämman kommer formas tillräckligt runt muttern och är inte tillräckligt hård för att inte formas heller utan den kommer formas men inte hålla för trycket som tydligen kan uppstå  men det var om jag skulle fusk laga det sånt gör ju inte jag  ::)

Sätter man slangklämmans spännanordning så att den hamnar över eller i närheten av sprickan i muttern fungerar det förvånansvärt bra. Jag skulle testa slangklämmevarianten som ett första försök. Det är ju, som Rickard skriver, inga större krafter det handlar om utan det gäller att få det tätt. Det går att ordna med silikonlim om så behövs.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 15 december 2014, 08:01:41 »

Jo, jag förstår att det är svårt att förstå. Men en 28mm klämring gör inte mycket till märke i ett hårt kopparrör. Liten bågfil och lite känsla så klyver man klämringen. Men visst, man kan ju göra det svårt för sig ochså. Det verkar vara ett vedertaget modus operandi bland forumets medlemmar.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 december 2014, 07:05:04 »

Hur man byter en mutter utan att kapa röret har jag otroligt svårt att förstå, oftast har väl skärringen skurit in i röret så det är omöjligt?
Skall man kapa röret så innebär det rörbyte, vilket kostar.
Blir väl att köpa en sats med rör och kopplingar för x antal tusen?

All kraft på muttern har kommit från isens expansion mellan koppling och mutter, i gängorna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2014, 15:41:40 »

Är man så pass händig så man får dit en slangklämma bra och fyller gängorna med locher pasta bör inte steget till att demontera röret och byta muttern vara så långt och muttrarna kostar antagligen inte många kronor. Det bör vara en del kraft på muttern ändå eftersom den har spruckit och nya muttrar som Nibe levererar har mycket kraftigare gods.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 december 2014, 17:28:07 »

Det är ju i princip ett trycklöst system, och om man fyller gänggångarna med locherpasta så skall det inte bli några krafer att tala om alls på de där kopplingarna.
Dessutom är det ju en ytterst begränsad mängd vätska som kan läcka ut innan cirkulationen upphör, någon liter på sin höjd i normalfallet.

Jag är ingen slarver, så jag skulle aldrig rekommendera en lagning som denna om jag inte trodde att det skulle kunna hålla värmepumpens livslängd ut.

Att ta dit en installatör som för 5500 kr byter rör och kopplingar är INGEN garanti för att det sätts locherpasta  på kopplingarna, vilket i sin tur kan innebära att de inom något år har frusit sönder igen, med läckage som följd.

Det är i alla fall min uppfattning, och jag står helt och fullt fast vid mitt tidigare råd, om han vill testa att göra det billigt.

Sen kan man förstås se annorlunda på det hela om ett par liters KB som läcker ut kan skada huset.
I normalfallet skall dock värmepumpen stå i "våtrumsliknande" miljö, så ett läckage inte skadar huset.

Det värsta som skulle kunna hända är att cirkpumpen går torr och skär.
Men som sagt, att ta dit en installatör som byter kopplingar garanterar inte livslång hållbarhet heller, allt beror på VILKEN installatör som kommer, eller att kunden är över honom som en hök och kollar att han gör rätt.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2014, 17:14:35 »

Klammer funkar bra till slang men till rör är det nog lite sämre. Om jag skulle göra en fusklagning skulle jag försöka få tag på en avgasklammer eller liknande. Tror inte slangklämman kommer formas tillräckligt runt muttern och är inte tillräckligt hård för att inte formas heller utan den kommer formas men inte hålla för trycket som tydligen kan uppstå  men det var om jag skulle fusk laga det sånt gör ju inte jag  ::)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 december 2014, 16:44:35 »

Mmm, men som sagt, ett klammer eller 5500 kr är det som gäller i detta fall.
Det är lätt att säga "gör det ordentligt" när man inte behöver betala, speciellt om man tillhör det skrå som tar 5500 kr för lite rör och en timmes jobb.  ;)

Vad skulle kunna hända med klamret?

Om vi resonerade på det sättet om klammer, skulle vi då våga starta våra bilar, där en motor för 100 000 kr kan gå om inte om ett klammer skulle svika?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 december 2014, 16:04:55 »

Jag skulle absolut byta muttern även om slangklämma kanske funkar så sover jag bättre med nya muttrar.
Skrivet av: Plumber
« skrivet: 12 december 2014, 15:39:08 »

Bara att klyva klämringen. Hålla på med slangklammor och annat e bara amatörmässigt. Försök att vara seriös du kan.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 december 2014, 15:56:47 »

Nackdelen med att byta muttrar är att man måste ta isär kopplingen och eventuellt kapa röret en bit så man får dit en ny klämring. Det är enklare att först testa med en slangklammer runt muttern...
Skrivet av: bossent
« skrivet: 10 december 2014, 07:42:21 »

Ring Nibe och be dem skicka nya muttrar till dig istället!
Så kan du ju bara byta dem.

Dra ett PM om du vill ha en kontakt.
Skrivet av: Johny G
« skrivet: 10 december 2014, 02:38:07 »

För att trycksätta använder jag en sådan bensinpump/gummiblåsa som man har på slangen till utombordare. Kostar under 100 kronor. Med den pumpar man lätt upp till 0,5bar eller något mer.
\Johny
Skrivet av: leif__
« skrivet: 09 december 2014, 17:02:45 »

Sant!
Den satt riktigt löst. Nu ska jag köpa slangklämma och börja jobba.

Ni råkar intre veta hur jag fylller ett trycksatt system?

Jag har sett en röris koppla in en manuell pump till den pluggade "tappen", pumpat upp vätska utan att skruva igen helt och sedan skruvade han åt, öppnade kranen och pumpade upp trycket. Jag vill dock minnas att han luftade systemet också, men vet inte hur eller säkert om han gjorde det.

Nu måste jag hitta en pump också. Vad det nu är för pump som används för det.

Varför gör man allt detta? Pengarna? Jag tror att det är mer för att man vill känna att man kan fixa saker.

Tack igen för all hjälp. Jag kan tyvärr inte fixa utan er.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 09 december 2014, 16:14:05 »

Jag tror inte du behöver dra hårt alls för att det skall bli tätt.
Men visst, för 5500 kr så behöver du ju inte bekymra dig.  ;)
Skrivet av: leif__
« skrivet: 09 december 2014, 16:08:36 »

Jag kan inte begripa hur jag ska komma åt muttern med ett verktyg. Både rörtång och polygrip verkar helt omöjligt att få in.

NIBEs servicefirma bedömer kostnaden till 5500 kr inkl moms, men då byter de alla muttrar, slangsats och isolering. Kan tänka mig att de gör så för att jobbet blir för litet annars, men jag når ju inte ens muttern så vad har man för alternativ :-) ?

Tack för tipset i alla fall!

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 december 2014, 19:32:54 »

Jag skulle bara göra som följer:

1. Stäng av värmepumpen.
2. Sänk trycket (om du har något tryck) på KB-stammen
3. Skruva loss muttern.
4. Fyll gängorna med locherpasta eller liknande
5. Dra dit muttern igen, bara med typ handkraft.
6. Dra fast ett rostfritt slangklammer runt muttern så hårt du kan.
7. Dra muttern så hårt du kan (Med polygrip eller rörtång)
8. se om du kan efterdra klamret lite till.
9. Kör igång pumpen
10 . Öka trycket i KB-kretsen, om du vill ha/behöver ha övertryck.

Borde inte ta mer än en kvart.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 08 december 2014, 18:49:38 »

Inte helt ovanligt fel och tror det finns nån rep sats att köpa från Nibe med kraftigare muttrar och se till att fylla gängorna med tex locher pasta eller liknande så inte vattnet/kondens får plats och kan frysa och spränga muttern.
Skrivet av: leif__
« skrivet: 08 december 2014, 17:53:01 »

Jag hittade felet.

Det är andra gången en mutter spricker i en av mina NIBE värmepumpar. Är det något känt konstruktionsfel?

Tack också för tipsen på felkällor!

Skrivet av: Johny G
« skrivet: 08 december 2014, 13:41:02 »

Har också en 1230 där det läckte där. Då var det muttern på 90 gradersvinkeln där flexslangen ansluter till röret som går ut genom sidan. Kölbärarvätskan rann under isoleringen så man kunde tro att läckan var längre ner på flexslangen.
\Johny
Skrivet av: leif__
« skrivet: 08 december 2014, 13:14:16 »

Hej,

Min NIBE F1230 har börjat läcka på kylbärarsidan. Jag öppnade den och ser att det är blött under röret med den blå pilen på bilden. Även på min förra NIBE blev det läckage och det var då en underdimensionerad mutter som sprack.

Det ser ju obegripligt svårt ut att komma åt muttrar och kopplingar inne i värmepumpen. Har någon annan stött på liknande problem och löst det?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!