Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme enbart till badrum pÃ¥ sommaren  (läst 9334 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« skrivet: 30 maj 2013, 19:58:00 »
Hej
Detta har antagligen diskuterats förr men jag hittar inte snabbt samma fråga för frekvensstyrd vp (thermia diplomat optimum tws 8 ).

Jag undrar om jag kan vrida av alla andra slingor än badrummens på sommaren. Detta för att snabbare torka upp efter att man duschat.
1. Finns det risk för fuktskador om man inte har på värmen i badrummet sommarmånaderna?
2. Tål vp att köras med enbart badrumsslingan tillkopplad?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2013, 21:38:50 »
1: Nej, ingen förhöjd risk pga avstängd värme.
2: Ja, om du har en ordentlig volym/arbets-tank för VP att jobba mot.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #2 skrivet: 31 maj 2013, 08:54:40 »
Thermia diplomat optimum är väl ingen frekvensstyrd VP? Det enda som är varvtalsreglerat är cirkulationspumpen/pumparna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2013, 09:01:30 »
Det är INTE lämpligt att köra en värmepump mot bara en golvslinga, helst skall de alltid gå mot hela värmesystemet utan inblandning av termostater (högst 20% av termostaterna bör vara aktiva) eller mot en arbetstank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2013, 11:58:00 »
Thermia diplomat optimum är väl ingen frekvensstyrd VP? Det enda som är varvtalsreglerat är cirkulationspumpen/pumparna.

Du har antagligen rätt, jag bara minns att någonting var varvtalsstyrt på pumpen.

Robinlars

  • Gäst
Robinlars
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2013, 11:39:28 »
Hej,
Hur är det att sätta arbetstanken innan fördelaren av golvvärmen? Jag menar att då borde det inte spela någon roll om man tex. på sommaren vill stänka av tex. sovrummen kök osv och enbart ha slingorna igång i badrummen och kanske källare om man har det?

Håller på att kolla på Bergvärme om vad skall ha osv. men min återförsäljare tyckte att eftersom jag skall renovera hela huset så rådde han mig att lägga in elslingor i badrummrna också ovanför vattenslingorna.
Jag har även en mindre källare 40kvm som jag skall lägga golvvärme i och där ville han att jag skulle ha en arbetstank för att VP skulle få något att jobba med!
Men då förstår jag inte varför man inte kan sätta arbetstanken innan fördelaren och fimpa de slingorna man inte vill ha igång?

Tänker jag väldigt fel?  :-\

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2013, 12:09:01 »
En arbetstank sitter intill VP.
Från toppen av den plockar du ut vb till shunt och vidare till radiatorer eller gv-slingor.
Så det är helt rätt, med en arbetstank kan du köra precis de slingor du vill, med blockerande termostater tom.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad robinlar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tjörn Sweden
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2013, 14:37:02 »
Okey, då kan den lösningen vara okey då :)
För känns lite dumt att lägga in elvärmegolv också i badrummen enbart för sommarhalvåret (dock så kostar det inte många kronor att köra de på sommaren) men eftersom jag även skall ha källaren igång under sommaren så borde det vara tillräkligt för att VP skall få lite att arbeta med så man slipper för mycket start och stopp ???
1plans hus 140kvm med en liten källare 40kvm, direktEL. Håller på att räkna på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme(på bjälklag) i hela huset där jag skall ha bergvärme. Tanken är att även köra frikyla i ventilationen(återvinning av frånluften) så all information ang. golvvärme ihop med bergvärme samt frikyla i ventilationen är välkommet.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2013, 16:37:42 »
Låter ju extremt onödigt att ha elslingor också... En tank borde du ha hur som så det är ska inte ses som en extra kostnad.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #9 skrivet: 23 juli 2013, 16:47:55 »
karlmb får smiska mig på fingrarna om jag ger ett felaktigt råd nu robinlar:
Har du enbart golvvärme borde du klara dig fint med en enklare lösning och bara ha tanken som volymtank. Same same effekt men enklare och kan mycket väl sitta vid golvvärmefördelaren lika gärna som vid värmepumpen.

/Pucko...
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #10 skrivet: 23 juli 2013, 17:06:52 »
Jag tror det blir för lågt flöde genom vp med volymtank om man endast kör mot ett fåtal slingor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2013, 18:30:36 »
Smurfen, om VB-fram går in i ena änden av tanken och ut i andra torde flödet genom VP vara opåverkat om vi bortser från ev ökat flödesmotstånd?
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #12 skrivet: 23 juli 2013, 21:04:44 »
Visst är det så men om man stänger 90% av slingorna så kommer flödesmotståndet öka och flödet genom tanken minska tror jag. Om jag skulle vilja ha värme i toa golvet på sommaren skulle jag välja en arbetstank med separat cp till rad kretsen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #13 skrivet: 23 juli 2013, 22:09:42 »
Om tanken är kopplat som volymtank så blir flödet lika som utan volymtank, den är ju seriekopplat. Det tar bara lite längre tid att hela volymen har gått runt och blivit varmt.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Golvvärme enbart till badrum på sommaren
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2013, 02:56:17 »
Smurfen, jag försöker lyfta fram en alternativ lösning. Volymtanken är billigare att installera, noll i driftkostnad, löser volymproblemet för VP och är mer lättplacerad. Givetvis får man vad man betalar för, så en volymtank är ju inte "bättre" än en arbetstank. Men beroende på syfte, förutsättningar och behov kan det råka vara så att volymtank är vad man söker. Vidare behöver ju inte flödet vara ett problem heller, i detta fall torde källare + badrummet(en?) ge bra flöde, om inte så finns ännu bypass på golvvärmefördelaren att installera/aktivera under sommarhalvåret.

Men visst, hade jag härom året vetat vad jag vet idag så hade jag haft en arbetstank. ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!