Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Acceptera böjda flänsar pÃ¥ ny pump?  (läst 1604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tomek

  • Gäst
Tomek
Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« skrivet: 26 januari 2020, 12:22:45 »
Hej,

Behöver ert råd, skall jag acceptera böjda flänsar på en helt ny luftvärmepump?






Montören och leverantören säger att det inte påverkar något och att jag bara skall betala och vara nöjd, jag är orolig att detta leder till sämre prestanda och livstid, vad tror ni?

Tackar,
Tomek

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #1 skrivet: 26 januari 2020, 12:51:53 »
Livstid är det inget bekymmer med, men sÃ¥ där ska det inte se ut och var nog inte sÃ¥ vid leverans frÃ¥n fabrik, kanske lite vÃ¥ldsamt handhavande vid montering, bra stÃ¥ pÃ¥ dig och inte svälja det som sägs, """  bara betala och var glad "". Det är nog sÃ¥ att dom mÃ¥ste byta hela innerdelen och det vill dom undvika, är en hel del jobb med det och inget betalt fÃ¥r dom, Har du betalt sÃ¥ är du i ett litet sämre läge, bry dig inte att betala förrän dom ordnat det,kommer det krav sÃ¥ skriv tillbaka bara """  betalar när det är Ã¥tgärdat """. Kanske det kommer nÃ¥gon med en s.k.flänskam och kammar flänsarna,det ska inte kammas, nya grejer har du beställt,att dÃ¥ acceptera nÃ¥got halvdant finns inte pÃ¥ kartan, utan ska bytas

Tomek

  • Gäst
Tomek
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2020, 13:10:25 »
Tack,

Vad skall jag använda för orsak? Säljaren säger att pumpen fungerar som den skall och det är omöjligt för mig att bevisa något annat.

Mvh,
Tomek

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #3 skrivet: 26 januari 2020, 13:17:55 »
Har inte med funktion att göra, den kan mycket väl ge värme,men det ska absolut inte vara sÃ¥, det är ett fel som uppkommit p,g,a felaktig hantering eller frÃ¥n fabrik , dessa flänsar är lätt att knöla till,  det ska även kunna gÃ¥ att rengöra mellan flänsarna vid ev. service och jur ska det gÃ¥ till med knöliga flänsar. Du kan även kontakta fabrikanten/importören och tala om samt skicka vild hur det ser ut.
Vilket fabrikat/typ är det ?

Tomek

  • Gäst
Tomek
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #4 skrivet: 26 januari 2020, 14:29:20 »
Det är en Panasonic HZ35UKE, men som jag förstår det så har bolaget som sålt denna varit i kontakt med Panasonic som har sagt detta:

"Like you told me you have one customer who is worried about the cooling fins.
I can guarantee to you that it's not going to affect the unit in any way. They can't affect the unit and unit will work like it should. "


Utloggad multipla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #5 skrivet: 26 januari 2020, 14:41:11 »
Minimum är att de rättar till det med en "flänskam" tycker jag!

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2020, 01:29:42 »
Håller med Multibla där, säg åt dom att dom får kamma till flänsarna med flänskam, går nog att få till nästan perfekt, men det är nog mest för det estetiska, tror inte detta stoppar flödet så att det blir mätbart, men köper man nya grejjer så skall dom vara felfria, så klart att man blir sur.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Acceptera böjda flänsar på ny pump?
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2020, 10:54:22 »
Ytterst få maskiner som levereras är helt utan "böjda flänsar", det rör sig om mer eller mindre - inte om "inte alls".
Det där ser väl inte så extremt ut skulle jag tycka, och den försämrade funktionen som resultat av det där kan knappast vara mer än delar av en procent (lite minskat flöde som kan ge sämre COP).
Flänskam att fixa till det med tycker även jag skall vara en adekvat åtgärd vid en reklamation.
Det är nästan säkert att du riskerar få större problem om du ber att få den utbytt på en maskin som redan är satt i drift.
Dels skall maskinen sugas ned, vakuumsugas igen, och rören måste i princip bytas för att montören skall kunna kona om kopplingarna (om han inte flyttar upp konsolerna högre upp på väggen.
Risken är stor för ett fuskjobb där man använder samma konade kopplingar igen, med risk för framtida läckage p.g.a. mikroläckage i en för hårt dragen konkoppling.

Dessutom, vissa tillverkare skickar bara ett nytt flänspaket, packat i bubbelplast, vilket innebär att det nya paketet kan vara i lika dåligt skick.
För att byta detta så måste dessutom mer eller mindre hela innedelen plockas isär, med allt vad det innebär i form av risk för obalans och missljud av olika slag.

Jag skulle onekligen föredra att det fixades till så bra som möjligt med en flänskam om jag vore kund.
« Senast ändrad: 27 januari 2020, 10:56:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!