Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Andel värmeenergi frÃ¥n värmepumpen  (läst 3548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erica Cardelius

  • Gäst
Erica Cardelius
Andel värmeenergi från värmepumpen
« skrivet: 28 november 2019, 10:14:45 »
Hej,
I vår Brf har vi en Nibe 1345-40 som vi misstänker är för liten. Jag undrar om det går att uppskatta hur stor del av uppvärmningen som kommer från bergvärmepumpen och hur mycket som är från elpatronen? Föreningens elkonsumption är på 100 000 kWh/år, som också inkluderar belysning i källare, trapphus och ventilation. Mer än 90% borde gå till undercentralen.

Mvh e

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #1 skrivet: 28 november 2019, 10:54:09 »
Det ska gå att se i meny 3.2 och 3.2 hur många timmar kompressorerna har gått och hur många timmar tillsatselen har varit inkopplad.

Jämför man med en normaldimensionerad villavärmepump går kompressorn ca 3500 timmar per år. En pump på 40 kW bör dra ca 12 kW. Det ger en elförbrukning till kompressorn på 42000 kWh. Om värmepumpens totala förbrukning är 90000 kWh bör det alltså vara en betydande antal kWh till elpatronerna. Men det är lite knepigt att använda en villa som mall för ett flerfamiljshus. Försök få fram värdena på antalet kompressor- och tillsatstimmar, det ger ett mycket säkrare svar. Det kan vara så att ventilationsfläktarna drar mer än ni tror.

Tillägg: Det behövs också uppgift om när pumpen togs i drift.
« Senast ändrad: 28 november 2019, 11:56:57 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

erica cardelius

  • Gäst
erica cardelius
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #2 skrivet: 28 november 2019, 22:19:18 »
Hej,
Total drifttid på EP15 är 10 115 h.
Total drifttid på EP14 är 7995.
Jag hittar ingen information om elpatronerna i menyn. Styr värmepumpen elpatronerna?

Värmepumpen har varit i drift sedan 1 maj 2017, vilket är 940 dagar = 22 584 timmar.
Så den kör i snitt 44,8% av tiden, vilket är 3 925 timmar på ett år (om det är 10.115 timmar jag ska räkna på?).

Drar pumpen 12 kW blir det 46 108 kWh och. Räknar jag med 90 000 kWh totalt för uppvärmning, är värmepumpens driftsenergi drygt hälften och elpatronerna andra halvan.

- Går värmepumpen alltid på full kraft när den kör (12 kW drift, 40 kW produktion)?
- Gör jag rätt när jag räknar på EP15 och 10 115 timmar ovan?
Tusen tack.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #3 skrivet: 29 november 2019, 10:01:50 »
Hej! Ja F1345 har dubbla scroll-kompressorer så det är som 2 värmepumpar i ett skal. Driveffekten ligger mellan 9-12 kW beroende på driftfall. Ingen inbyggd el-tillsats utan värmepumpen styr en extern el-kassett eller motsvarande. Känns som det behövs mer information om anläggningen, det blir också mer komplext när det gäller fastigheter. Är den installerad som bergvärmepump med borrade energibrunnar eller som en frånluftsvärmepump där värme från utgående ventilation tas tillvara i köldbärarvätskan? Om bergvärmepump, antal borrhål och borrdjup? Vad är märkeffekten på ventilationsfläktarna (ganska stora elmotorer) och hur många fläktar? De går ju 24/7 och det bör gå att räkna ihop förbrukningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

erica c

  • Gäst
erica c
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #4 skrivet: 29 november 2019, 11:01:34 »
Hej,

Det är bergvärme med 5 borrhål och 240 m djup på varje hål. Byggnaden har bara en 405 W frånluftsfläkt, så det blir ca 3 500 kWh/år.

Är det rätt att jag använder EP15 kompressorns drifttid (10 115 timmar) om jag ska uppskatta hur ofta värmepumpen kör på ett år (på 9-12 kW)?

Tack!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #5 skrivet: 29 november 2019, 11:44:38 »
Enklast är att ta genomsnittlig drifttid för kompressorerna som blir 9055 timmar. Går bra när man räknar uppskattningsvis. Blir ca 3500 timmar kompressordrift per år. Borrhålen verkar rejält tilltagna så det är bra. Frånluftsfläkt på 405 W antar jag bara ventilerar en del av fastigheten? När är fastigheten byggd? Tilläggsisolerad? Sammanlagd uppvärmd yta? Var ungefär i landet? (Har temperaturdata för de flesta lite större tätorter i Boverkets tabell).

Till varmvatten brukar man räkna ca 1100 kWh/person och år. Sedan beror det på om varmvattnet tillverkas av en elektrisk varmvattenberedare eller t.ex. av en värmepump. I det senare fallet åtgår ca en tredjedel så mycket elenergi. Är er F1345 kopplad med växelventil till en stor varmvattenberedare så den växelvis värmer varmvatten respektive värmer fastigheten?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #6 skrivet: 29 november 2019, 12:00:48 »
Jag skulle räkna pÃ¥ medelvärdet av kompressorernas drifttider. Man kan betrakta det som att det är under den tiden pumpen levererar 40 kW. Medelvärdet blir ca 3500 timmar/Ã¥r. 

Nu går det inte att jämföra en värmepump i en villa med en i ett flerfamiljshus rakt av, andelen varmvattenproduktion måste vara betydligt större i ett flerfamiljshus: Om man ändå gör bör pumpen producera över 90 % av husets värmebehov. Räknar man med 90% och antar att pumpens värmefaktor är 3 blir antalet kWh el till elpatronerna ca 1/3 av vad pumpens kompressorer drar. I det här fallet ca 14000 kWh.

Med tanke på att varmvattenförbrukningen är en baslast som väl är relativt konstant över året tycker jag att värmepumpen borde klara en större andel av värmebehovet än en villapump och att elpatronernas förbrukning borde vara mindre än 14000 kWh.

Man kan ha synpunkter på min kalkyl men jag tycker att det inte går att komma ifrån att det är rätt många kWh/år som inte kan förklaras.

Det var konstigt att det inte fanns någon uppgift om elpatronernas förbrukning. De ska styras av pumpens reglersystem och borde synas i meny 3.3.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

erica c

  • Gäst
erica c
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #7 skrivet: 29 november 2019, 13:07:13 »
Tusen tack!

Snitt driftstimmar (10 115 + 7995)/2 =  9055 timmar.
Andel körtid per timme: 9055 / 22584 = 0,4009.
Körtimmar per år: 0,4009 * 8765 = 3 514 timmar.
Driftsenergi per år: 12 kW * 3 514 timmar = 42 172 kWh.
Då går ungefär 42 000 kWh/år utav 90 000 kWh/år för uppvärmning.

Kollar jag i meny 3.3 står det:

status: från
tidfaktor: 656.6
tillsats i tank: från
tidfaktor: 399.7

Ja, det finns fler hus med fler fläktar, men de sitter på andra elmätare så de ska inte räknas med.
Fastigheten är ett gammalt men invändigt renoverat hus och flera nya från 2017. Radiatorer i huvudbyggnad, golvvärme i de nya husen.
Ort: Stockholm.
Uppvärmt yta: 1391 m2
Om värmepumpen är kopplat till en växelventil vet jag inte, men första vintern då värmepumpen inte orkade med tog varmvattnet slut och vi fick installera en till elpatron och skruva upp för temperaturen i värmepumpen under morgontimmarna ("lyxläge").



erica c

  • Gäst
erica c
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #8 skrivet: 29 november 2019, 13:09:54 »
Rättelse: Då går ungefär 42 000 kWh/år utav 90 000 kWh/år för uppvärmning med bergvärmepumpen. Resten elpatron.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #9 skrivet: 29 november 2019, 14:36:22 »
Utifrån tidfaktorerna i 3.3 får man intrycket att el-tillsats för uppvärmning respektive varmvatten har använts ytterst lite(?) Antalet körtimmar per år ger att anläggningen är väl dimensionerad med näst intill 100% energitäckningsgrad. Funderar då på om andra storförbrukare i föreningen som eventuell tvättstuga, torkrum och bastu kan ha dragit mycket el och är en del av förklaringen? Finns det någon verksamhetslokal i föreningen som kan förklara el-förbrukningen?
« Senast ändrad: 29 november 2019, 15:49:03 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #10 skrivet: 29 november 2019, 15:10:35 »
Jag tolkar värdena i meny 3.3 så att det finns två elpatroner som kopplas in separat. Den ena har varit inkopplad 656,6 timmar och den andra 399,7 timmar. Det blir 255 respektive 155 timmar per år.

Vid avläsningstillfället var ingen av dem inkopplad vilket är rimligt med tanke på väderleken. Det bör stå på elpatronenheterna vilken effekt de har. Finns det ingen bruksanvisning som förklarar vad tidsfaktorn är för något? Med tanke på att pumpen ger 40 kW under 3500 timmar per år är det rimligt att tidfaktorn är timmar. I så fall är det inte troligt att tillsatselen är mer än 10000 kWh/år.

Med tanke på den uppvärmda ytan och det är ett flerfamiljshus plus nybyggda bostäder, som jag antar är välisolerade, verkar en värmepump på 40 kW rimligt stor.

Hur stor var elförbrukningen innan pumpen installerades?

Det är flera separata byggnader. Då skulle man kunna tänka sig att det är förluster i kulvertar som drar värme men då borde antalet gångtimmar på pumpen vara högre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

erica c

  • Gäst
erica c
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #11 skrivet: 29 november 2019, 23:48:20 »
Vi har tyvärr inte elkonsumtionen innan idrifttagning, då fastigheten då hade en annan ägare.
Huvudbyggnaden har en förhållandevis hög energianvändning på 88 kWh/m2,år enligt en energirapport, jämfört med ett modernt hus som är närmare 30 kWh/m2,år.
Effekten finns inte på elpatronerna men det står 400 V och 16A. Sedan ska det ha installerats en tredje elpatron/elvärmare då vi klagade på kallt vatten, men jag ser inte var den skulle vara installerat.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #12 skrivet: 30 november 2019, 09:04:28 »
När elpatronerna är anslutna 3-fas 400 V / 16 A sÃ¥ är de pÃ¥ 9 kW (säkringarna tÃ¥l max 11 kW vid 400 V /16 A). Ena kompressorn i F1345 jobbar mot varmvattenberedaren sÃ¥ totalt med el-patronen kan man dÃ¥ fÃ¥ ca 29 kW värmeeffekt i varmvattenberedaren. Funderar pÃ¥ om den varmvattenberedare som F1345 jobbar mot är för liten i förhÃ¥llande till varmvattenförbrukningen? När varmvattenberedaren inte räcker till kan man installera en extra elektrisk varmvattenberedare efter den ordinarie. Drar givetvis mer el. Skulle forska lite mer i det och var den "tredje elpatronen" sitter. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #13 skrivet: 30 november 2019, 10:35:55 »
Om de två elpatronerna som indikeras i pumpens drifttidsmätare är på 9 kW vardera kan de inte stå för mer än ca 3600 kWh/år. Det tillsammans med pumpen blir ca 45000 kWh/år.

Nu tillkommer den extra elpatron som sattes in  för att varmvattnet inte räckte till men den bör rimligen ha kopplats sÃ¥ att den styrs av pumpens reglersystem. Där kan det komma till nÃ¥gra tusen kWh/Ã¥r men det fattas ändÃ¥ en väldigt mÃ¥nga kWh innan man kommer upp till vad elmätaren visar.

88 kWh/m2 avser troligen köpt energi. Då värdet avser tiden före installation av värmepumpen är det lika med värmeförbrukningen. Räknar man värdet rakt av på hela boytan blir det 122000 kWh/år vilket ger en årligt drifttid på 3060 timmar för en värmepump som ger 40 kW. Det stämmer hyfsat bra med verkligheten.

Jag tycker man kan slå fast att värmepumpen inte är för klen, den verkar bra dimensionerad i förhållande till värmebehovet. Möjligen skulle varmvattenberedaren ha valts större.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Andel värmeenergi från värmepumpen
« Svar #14 skrivet: 30 november 2019, 10:53:42 »
Har ni parkeringsplatser med motorvärmaruttag går troligen en rätt stor förbrukning dit. Räkna med ca 3 kWh/ bil och dygn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!