Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uponor Uni pipe Plus S15 för brine till frikyla?  (läst 1439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Går i projekteringsfasen av min frikyla och skulle vilja veta om följande rör/isolering är OK att använda istället för Cu28mm med armaflex?
 -Uponor Uni Pipe PLUS med isolering S15 Clima 32x3,0 (RSK nr 2005246)
  https://www.uponor.se/vvs/foretaget/nyheter/artiklar/201805se-uni-pipe-plus-med-isolering

Enligt Uponor skall röret uppfylla brandkrav och vara ok för brineol, men hurvida S15 isolering är likvärdig med Armaflex gällande kondens har jag inte fått svar på.


Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Uponor Uni pipe Plus S15 för brine till frikyla?
« Svar #1 skrivet: 28 maj 2019, 08:13:29 »
Här finns lite utförligare data:

https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-tryck/tappvattenvarmesystem-ror/ror/uni-pipe-plus-med-isolering-2005246-213

Utan att ha kollat mot Armaflex så tror jag att den termiska isoleringen är i stort sett likvärdig (jag har gjort den jämförelsen tidigare mot PlusPrisol), men kolla gärna själv. Däremot finns ingen kvantifierad uppgift om diffusionsbromsen mer än att den finns, så där är det svårt att jämföra. Röret uppges klara 0 grader i medeltemperatur och man får väl anta att det avser med avseende på såväl isolering som diffusion. Frikylans slinga lär knappast komma ner i det.

Edit: Armaflex har lambda 0.036 och UniPipe 0.04 W/m,K
« Senast ändrad: 28 maj 2019, 09:01:29 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Uponor Uni pipe Plus S15 för brine till frikyla?
« Svar #2 skrivet: 28 maj 2019, 08:55:48 »
Det stör mig faktiskt lite att produkten specas som syrediffusionsspärrad. Det är ju i o f s bra för att motstå korrosion. Diffusion av vattenånga påverkar dock den termiska isoleringens effektivitet - jämför frigolit under mark där detta är utrett.

Å andra sidan är det väl ingen plast som är helt diffusionstät mot vattenånga. Det är ju en ganska liten molekyl.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad AndreasÖ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Uponor Uni pipe Plus S15 för brine till frikyla?
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2019, 07:31:40 »
Sitter och velar om man skall gå på detta rör eller 28mm koppar, någon som vet med säkerhet att att Uponor slangen med isolering uppfyller kraven?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!