Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan VP in/ut inte överstiga 38/41 ?? (55 grader kan aldrig nÃ¥s?)  (läst 9724 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Alltid ny och intressant information och tankar, kul.

"Ni som har en nyare EcoAir (med programversion 09-09-17), tänk på att ni kan koppla bort 55-graderskörningen "

- Hur får man den? Måste man köpa den? (Pris). Finns det några andra förbättringar?

"Mindre än en 7:a skall man nog inte ha om man har ett hus som förbrukar mer än typ 12 000 kwh/år för värme och tappvarmvatten."

- Ja vi ligger väl runt det där. Förbrukade ca 9000kwh el förra året inklusive hushållsel, sen vet jag inte hur mycket av de 9000kwh som driver kompressorn och i sin tur levererar energi (1-4kwh / kWh instoppad el) men det kan man ju räkna ut.

"Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två. För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. "

- Enligt instruktionen så är 3 grader den diff man 105 skall ge när man kontrollerar installationen. När du menar cirkpump, menar du då det CTC kallar laddpump (dvs pumpen som cirkulerar mellan panna och pump)? Jag tror jag sänkte den från nivå 2 till 1 i somras efter tips om att för kraftig skiktning kör pumpen i onödan och jag inbillar mig att det hjälpte, däremot ökade jag nog den till nivå 2 i samband med att pumpen började gå ur "sommarläge". Men jag har svårt att se några 7 graders diff inträffa... Men det kan vara värt ett försök

"En annan variant är att komplettera Ecoair med en värmekälla som har lägre driftskostnad än elpatronen, men ger bättre verkningsgrad och effekt vid låga temperaturer. Tex en vedbrasa eller en luft/luft värmepump."

- Ja det var ju tanken, men det kommer ju alltid annat mellan... En braskamin och förbättrad isolering på sina platser skulle nog kunna göra sitt. Jag har egentligen inget emot att ta kostnaden, mitt hus kostar vad det kostar att värma upp.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0

"Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två. För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. "

- Enligt instruktionen så är 3 grader den diff man 105 skall ge när man kontrollerar installationen. När du menar cirkpump, menar du då det CTC kallar laddpump (dvs pumpen som cirkulerar mellan panna och pump)? Jag tror jag sänkte den från nivå 2 till 1 i somras efter tips om att för kraftig skiktning kör pumpen i onödan och jag inbillar mig att det hjälpte, däremot ökade jag nog den till nivå 2 i samband med att pumpen började gå ur "sommarläge". Men jag har svårt att se några 7 graders diff inträffa... Men det kan vara värt ett försök

Jag har en 105:a och EcoEl precis som du. Jag kör laddpumpen på läge 1 och kommer aldrig upp i 7 graders differens mellan VPin och VPut. 5-6 ºC diff är det jag haft som mest. Men det är ju att föredra framför 3-4 ºC diff, eller hur?

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
 En EcoAir 105 ska ligga pÃ¥ 2,5º vid -5, 3º vid 0 och 4º vid +5 som diff mellan VP in/ut. Det finns en tabell bak i manualen som visar differensen för olika pumpar och temperaturer.

Att pumpen aldrig kommer upp i rätt temperatur trots att den går, beror på att huset tar mer värme från pannan än vad pumpen klarar att tillföra. Det är en för klen pump för rådande temperaturer.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tydligen andra siffror i nya manualerna, mina siffror är från min egen manual från 2006. I min är det ganska markant skillnad mellan en 105:a och en 107:a, det är det inte här.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Tycker det låter som att ni ska sänka hastigheten på VP cirkpumpen ett snäpp eller två.
För att komma upp i 55 grader så måste skillnaden mellan VPin och VPut vara ca 7 grader. Annars finns inte ens en teoretisk chans att komma upp i varmvattentemp innan den bryter på 48ºC retur.
Jag kör alltid min vp cirkpump så och tycker att värmepumpen i alla fall ger ordentligt med värme ned till -10, även om den inte orkar hålla tempen uppe på VBfram utan stöttning från pannan.

Skillnaden mellan VP in/ut behöver inte alls vara 7º för att pumpen ska värma pannan till 55º. Min pump värmer utan några som helst pannan till 55º med en diff på 4-5 grader. Det är skiktningen i tanken som gör att temperaturen hålls nere på VPin. Att pumpen bryter på för hög returtemperatur beror nästan alltid på att det kommer för varmt vatten tillbaka från radiatorerna när framledningen kräver högre temp. Sedan kan man ju undra var givarna sitter, i sommardrift går ju alltid pumpen till 55º och startar vid 50º, då borde ju alltid VPin vara minst 50º.

erp
« Senast ändrad: 27 november 2010, 14:32:52 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Jag flyttade ner laddpumpen till ettan igen och har nu konstant haft 4 graders diff på vp in/ut.

Erp, om pumpen bryter för att man får för varmt vatten tillbaks, vad är då fel? Har man underdimensionerat system eller? Jag är för tillfället (-3 ute) nöjd med innetempen, nöjd med vattentempen och det ser ut som att det funkar med endast minimal elspets.
« Senast ändrad: 27 november 2010, 12:54:45 av mmr »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Man har ett radiatorsystem som kräver för hög framledningstemperatur, om man vill att pumpen ska gå. Jag har själv radiatorer dimensionerade för olja och vid 7-8 minusgrader värmer elpatronen till över 60º och shunten tar vatten från övre pannan. Ofta går pumpen ändå, men kommer det för varmt vatten från radiatorerna så bryter pumpen på för hög retur.
Har man radiatorer som klarar att hålla huset varmt med en framledningstemperatur under 45º får man inte sådana problem.
erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Ang ny programvara

Man kan köpa den nya programvaran (ett chips som installeras i EcoEl) direkt från CTC.
Kostnad förra året 550 kr inkl moms o frakt.
Kontakta "monika.andersson@enertech.se" på CTC

Några andra funktioner än detta med 55-graderskörningen har jag inte upptäckt.

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Ok, vårt system behöver ingen jätteframledningstemp nu, ligger på ca 39 för att hålla 21 inne vid -3 ute.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Ang ny programvara

Man kan köpa den nya programvaran (ett chips som installeras i EcoEl) direkt från CTC.
Kostnad förra året 550 kr inkl moms o frakt.
Kontakta "monika.andersson@enertech.se" på CTC

Några andra funktioner än detta med 55-graderskörningen har jag inte upptäckt.

sgolsson

jag slapp betala för mitt chip.....

Utloggad Stenehed

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Till vilka versioner fungerar "chippet"??

Är det värt och köpa det?
CTC EcoAir 109/ EcoEl installerad 2006. Funai LLpump ovanplan.Kamin.
Gammal kombipanna Ecotec pelletsbrännare. 130+100 kwm 2 plan.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
manualen
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=6040b3df-1c31-4164-b882-0b62d0b1518e&MediaArchive_ForceDownload=true

sid 20

Det är säkert....

som erp säger, att om en felfri Ecoair inte når 55 ºC så beror det endera på att pumpen inte orkar ge tillräckligt med värme för husets behov just då. Eller att den får tillbaka för varmt vatten från radiatorerna så att den stänger vid 48 ºC på returen. (Dvs husets radiatorsystem kräver en hög framledningstemp eller att radiatorflödet är högre än rekommenderat)

Osäker är jag däremot på tabellen...

Tror att den har två syften:

-Dels att ge en fingervisning till installatören hur man enkelt ställer in rätt flöde genom pumpen.
-Dels för att ungefärligt kunna kolla att pumpen ger utlovad effekt.

Bästa verkningsgraden och högsta effekten får man naturligtvis genom att ha så låg temperatur som möjligt på radiatorvattnet som går in i pumpen. För att åstadkomma det så kan man sänka hastigheten på cirkpumpen. Men kör jag cirkulationspumpen på för låg hastighet så får jag varningslarmen "Lågt flöde" från min Ecologic. (Dvs styrlogiken börjar bli orolig att pumpen kanske producerar mer värme än vad radiatorvattnet hinner kyla bort. Nästa steg är att pumpen stannar på Högtryckspressostat eller Hetgas).
Dessutom blir ju tempen på radiatorerna lägre vid lägre flöde, och radiatorernas avgivna värme minskar även om pumpen ger litet högre effekt.

Så min amatörmässiga slutsats är att det finns ett ganska "platt" optimum, om man vill försöka klämma ur maximal värme ur en Ecoair 105. Kanske är det därför CTC på slutet elegant klämmer till med "Avvikelser uppåt och nedåt på några grader kan förekomma utan att det behöver vara något fel".
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mmr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
OK i mitt fall handlar det inte om returtempen skall vara för hög eftersom det för tillfället är 39-40 gradigt vatten som går ut.

Jag tror nog bara att jag tycker det är konstigt att framledningen är ca 40, jag har ställt in övre panna att hålla 40 (nu vet jag att det ignoreras vid vinterkörning), ändå försöker pannan värma till 44 och övre pannan skall hållas på ca 47 (7 grader över framledningen)

I min värld borde ju inte övre pannan vara över den temp jag själv har satt (eller matcha framledningen) varför skall övre pannan spetsas med el-värme till 47 grader om bara 40 behövs i framledningen?

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
I min värld borde ju inte övre pannan vara över den temp jag själv har satt (eller matcha framledningen) varför skall övre pannan spetsas med el-värme till 47 grader om bara 40 behövs i framledningen?

Du behöver varmvatten

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!