Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Översyn av hela värmesystemet + ny v/p  (läst 1890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sove

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bredsjön / TimrÃ¥ / Västernorrland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fiffilur
Översyn av hela värmesystemet + ny v/p
« skrivet: 01 november 2010, 10:36:04 »
Vi har skaffat oss ett hus på landet och skall snart flytta dit. Men vid provkörning av värmesystemet så visar det sig att det funkar dåligt.
Nu består det av en värmepatron ( metallbehållare med 2 st patroner, här blir det varmt), en cirkpump, en spispanna, golvvärme i kök samt 2 våningar med radiatorer och ett exp kärl på vinden. Problem:
Alla radiatorer blir ej varma, det susar och låter från vissa element (porlar). En del radiatorer blir varma bara i början, ca 1dm.
Mina funderingar är om det är rätt gjort och vad som behöver göras för att det skall funka någorlunda på kort sikt resp långsiktigt.
Funderingar:
Ledningarna ( 2-krets) är gjorda så ju längre bort - desto smalara. Från början typ 35mm, på slutet 10mm. Är det OK?.
Det är en slinga per plan med ca 7 radiatorer i varje, 100m2 plan.
Det finns ingen reglering förutom vissa termostatventiler. Ingen shunt el nåt alls förutom för golvvärmen.
Om jag justerar ned flödet mha termostaten/ratten på de första elementen i slingan så får jag lite drag längre bort i slingan, dock inte linjärt, nåt element mitt i slingan blir aldrig varmt. Har försökt med luftning, men det kommer varken luft eller vatten. Kasst element ??
Några råd/tips om vad att göra önskas - och jo jag skall ta dit en VVS-kunnig, men innan dess !
Bifogar en skiss, kanske ej helt korrekt

Långsiktigt så siktar vi på en bergvärmeanläggning kompletterad med vedspis/kamin med vattenmantel samt acktank och tryckexpansionskärl.

CTC Ecoheat + Ecopart bergvärme

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Översyn av hela värmesystemet + ny v/p
« Svar #1 skrivet: 01 november 2010, 11:17:43 »
Har du fyllt på vatten och luftat hela systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Översyn av hela värmesystemet + ny v/p
« Svar #2 skrivet: 01 november 2010, 11:23:26 »
Har du fyllt på vatten så att expansionskärlet är fullt?

När jag läser detta drar jag mig till minnes ett ställe jag bodde pÃ¥ som student. Ett värmesystem med expansionskärlet pÃ¥ vind och kökspanna. Jag minns att expansionskärlet fick man fylla pÃ¥ uppe pÃ¥ vind, det fanns ingen kran för detta vid kökspannan!  :o

Sen borde det gå att lufta alla radiatorer.

Lyft bort termostaterna och kolla att den lilla piggen bakom fjädrar ut som den ska, om inte kan man knacka lite försiktigt på ventilen och se om den lossnar?

Om det sen inte går att få fart på något av dem så testa att stänga alla andra och bara ha det krånglande öppet och se om det hjälper?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sove

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Bredsjön / TimrÃ¥ / Västernorrland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fiffilur
SV: Översyn av hela värmesystemet + ny v/p
« Svar #3 skrivet: 01 november 2010, 20:08:37 »
Upptäcker att jag måste byta luftningsnipplarna först, det bara snurrar runt.
Vissa av termostaterna släpper inte nog mycket - tar jag bort den helt så strömmar det vatten igenom !
Samt att ett litet läckage vid exp-kärlet må åtgärdas innan jag fyller fullt.
Annars verkar arbetsmetoden bra med ett itaget.
CTC Ecoheat + Ecopart bergvärme

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!