Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 360P - LP Larm  (läst 20620 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kenta28

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
NIBE Fighter 360P - LP Larm
« skrivet: 07 mars 2010, 12:52:52 »
Hej

Fick inatt ett LP Larm på min 360P.
Har kontrollerat anvisningarna och fick fram att man skulle starta om panna och även rengöra ventiler.
Genomförde detta men tyckte att pannan varit lite tystare än den normalt varit denna vinter.
Tittade igen i skötselanvisningarna och såg att den gått över till Elpannedrift. Ska den göra detta och
menas detta med att felet som hände är borta ? ( förstod det som att det är en säkerhetsfunktion för överhettning??)
Såg även att pannan släppt ut lite av trycket och ventilerna lät högre än normalt ( ventilerna vsr dock innan jag kontrollerade pannan)
Får inte fram mer av anvisningarna och skötselråd och NIbes kundtjänst har inte öppet på helger.

Någon som kan förklara eller ge något tips

Tack
/ Oroad
« Senast ändrad: 07 mars 2010, 12:55:55 av Kenta28 »

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 18:50:35 »
Jag fick LP-larm en gång och då startade jag bara om och så var allt som vanligt.

Vad händer om du försöker ändra till elpannedrift "nej" i meny 9.1.1?

Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Kenta28

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 11:10:21 »

  Fick tag i killen som installerade pannan till mig.
  Vi gick in i meny 9 och ändrade om, sÃ¥ nu gÃ¥r den som vanligt  Thumbsup

   Fick även ett tips att det kanske berodde pÃ¥ flöded i ventilerna som var för lÃ¥gt.
   Har en ventil inne pÃ¥ toaletten och en i kök. Vi ökade den i kök för att fÃ¥ mer "tryck" till pannan
   Nu verkar den gÃ¥ som vanligt, till och med lite lugnare   Sc:,h

   Tack

   frÃ¥n en som inte är oroad längre    :)
     
   

Utloggad binmarv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2010, 15:28:35 »
Hej,

Verkar ha fÃ¥tt samma problem som du. Fick ett LP-larm för ett par mÃ¥nader sen, tänkte inte mer pÃ¥ det utan startade om. Sedan dess har den tydligen gÃ¥tt pÃ¥ läge "Elpanna". Antar att det är orsaken till den höga elräkningen  >:(

Det gick inte att ställe in läge "Vår/Sommar", men gick in i servicemenyn och satte nej på läge "Elpanna".

Nu undrar jag, vad exakt gjorde du när du fick LP-larm? Vad är det egentligen du gjorde? Förstod inte "rengöra ventilerna".

Tacksam för alla hjälp, från ytterligare en orolig själ...

Vänligen /Martin

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2010, 16:50:00 »
Binmarv: Jo din elräkning har såklart lidit av att du kört utan kompressor sedan ditt LP-larm. Men vad har du för problem nu? Får du inte igång kompressorn när du ändrar till "nej" i menyn "läge elpanna"?

Ventilerna ska vara bra igengrodda om det ska påverka luftflödet så mycket att kompressorn får för lite luft att jobba med. Men filtret i pannan är värt att kolla. Det behövs göras rent någon gång i månaden.

LP-larmet kan bero på att luftflödet till pannan blivit för lågt eller brist på köldmedel. Kompressorn stängs då av av säkerhetsskäl och niben blir en ren elpanna tills man återställt larmet. Larmet ska kunna återsällas genom att bara starta om pannan.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad binmarv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2010, 11:28:21 »
Hej,

Efter några dygn har ännu inte läget för elpanna-drift gått in, peppar peppar. Har elpanna-drift att göra med ventilationen gurravasa? Jag trodde det hade med vattenflödet att göra. Jag bytte filtret och det hade troligtvis inte gjorts sedan den installerades för drygt fem år sedan. Det var ordentligt smutsigt. Borde jag även därmed rengöra fläkten? Vi köpte huset för ett år sedan och jag har tidigare ingen erfarenhet av värmepannor. Stort tack för hjälpen! Det verkar ha fungerat än så länge...

/Martin

Utloggad binmarv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2010, 11:30:02 »
En fråga till; temperaturen på varmvattnet har sjunkit dramatiskt, åtminstone de första dygnen. Det räcker inte ens till att fylla ett badkar. Har detta med frånkopplingen av driften för elpannan?

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #7 skrivet: 20 mars 2010, 19:44:00 »
Hej,

Efter några dygn har ännu inte läget för elpanna-drift gått in, peppar peppar. Har elpanna-drift att göra med ventilationen gurravasa? Jag trodde det hade med vattenflödet att göra. Jag bytte filtret och det hade troligtvis inte gjorts sedan den installerades för drygt fem år sedan. Det var ordentligt smutsigt. Borde jag även därmed rengöra fläkten? Vi köpte huset för ett år sedan och jag har tidigare ingen erfarenhet av värmepannor. Stort tack för hjälpen! Det verkar ha fungerat än så länge...

/Martin

Nej elpannedrift innebär att man inte använder kompressorn utan bara kör på elpatron. Värmepumpsfunktionen är alltså avstängd. Elpatronerna är direkt-el och behöver ingen ventilation. De har inte heller något med vattenflödet att göra utan är värmeelement som värmer upp vattnet.

Du kan ju öppna den svarta plastkåpan bakom den övre täckplåten och se hu skitigt det är i fläkten.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #8 skrivet: 20 mars 2010, 21:06:23 »
En fråga till; temperaturen på varmvattnet har sjunkit dramatiskt, åtminstone de första dygnen. Det räcker inte ens till att fylla ett badkar. Har detta med frånkopplingen av driften för elpannan?

Nej inte om du kör i vinterläge. Då ska elpatronerna koppla på när värmepumpen inte orkar med. Har du däremot ställt pannan i höst/vår-läge så är elpatronen blockerad. När värmepumpen inte orkar så prioriterar den framledningsvattnet och tempen på varmvattnet sjunker.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad binmarv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2010, 13:50:23 »
Verkligen, stort tack. Du verkar ha full koll på läget.Känner mig betydligt tryggare nu än vad jag gjorde för en dryg vecka sedan. Tror jag får köra en liten rengöring av fläkten efter att ha kikat in. De som bodde här tidigare kan aldrig ha haft filtret ute.

Vet du hur jag kan höja vattentemperaturen i kranarna, trots vår/höst-läge? Jag har läst manualen och försökt att justera själv, men vet inte riktigt vilken temperatur som är till vad (värmeslingorna eller från kranarna)

Mvh Martin

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2010, 15:50:11 »
Bakom övre luckan finns en lucka med två vridgrunkor på, luckan är märkt "FILTER". Börja med att göra rent det. Sen finns kan frånluftsdonen i rummen vara skitiga. Ta ner dom (dra rakt ner) och gör ren, och sätt tillbaka dom PÅ SAMMA PLATS (ta bara ner ett i taget). ÄNDRA INTE INSTÄLLNINGEN! Dom är inställda av en ventilationstekniker som har mätt upp rätt luftflöde i respektive rum.

Lågtryckslarm beror på för låg temperatur på lågtryckssidan, det vill säga det finns inte tillräckligt med värme att få tag på och återvinna, vanligtvis beroende på dåligt flöde på frånluften.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #11 skrivet: 22 mars 2010, 15:56:25 »
Verkligen, stort tack. Du verkar ha full koll på läget.Känner mig betydligt tryggare nu än vad jag gjorde för en dryg vecka sedan. Tror jag får köra en liten rengöring av fläkten efter att ha kikat in. De som bodde här tidigare kan aldrig ha haft filtret ute.

Vet du hur jag kan höja vattentemperaturen i kranarna, trots vår/höst-läge? Jag har läst manualen och försökt att justera själv, men vet inte riktigt vilken temperatur som är till vad (värmeslingorna eller från kranarna)

Mvh Martin

Man kan märkligt nog inte ändra den normala varmvattentempen i 360p. Pannan jobbar alltid mot att hålla 55 ºC oavsett driftsläge. Det enda sättet att höja tempen över 55 ºC är att aktiver XVV-funktionen.

Om du får lägre temp än 55ºC vid höst/vår-läge så innebär det att värmepumpen inte orkar värma vattnet. Du får då gå över till vinterläge eller leva med lite svalare vatten i kranarna;)

Varmvattentempen ser du i meny 1.0 (temp vv-givare). Framledningstempen till värmeslingorna ser du i menu 2.0 (framledningstemp).
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad binmarv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: NIBE Fighter 360P - LP Larm
« Svar #12 skrivet: 25 mars 2010, 21:39:04 »
Då får jag leva med lite lägre temperatur. Jag har väl lite kostnader för elen som gick åt vid elpannadrift under vinterkvartalet :)

Bra tips vad gällde rengöringen, tack cheeta1. Det blir att pyssla lite med detta i helgen. Det känns också som att jag har fått en bra förklaring på varför larmet har löst ut.

Ha det gott!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!