Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 har ökat vÃ¥r elförbrukning med 40-50% senaste Ã¥ret..  (läst 4823 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nibe_Novis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Vår värmepump förbrukar alldeles för mycket i el tror vi. Mellan 2017-2018 har vår elförbrukning ökat med 40-50% utan att vi har gjort några förändringar på/i huset. Huset är ett stenhus byggt nov 2014, 142 m2, vattenburen golvvärme i båda plan. Tidigare år har vi haft ca 10 000 kw förbrukning per år, 2018 hamnade på 14 000! I december 2018 var vi bortresta halva månaden, ändå ökade förbrukningen med 50% jämfört med dec 2017 då vi var hemma hela december.

Luftfilter är utbytt regelbundet, systemet är luftat, helt enligt med Nibe's underhållsrekommendationer. Men någonting är uppenbarligen fel. Vi har ingen elmätare för värmepumpen dessvärre så jag kan inte bevisa elförbrukningen när jag diskuterar med Nibe. Nibe-supporten är överhuvudtaget inte intresserade av att hjälpa en med någonting. Så jag har läst på och ändrat lite i systemet. Börjar fatta detta med gradminuter och när tillsatsen går igång osv... men detta med avfrostning och läsa av loggar förstår jag inte alls. Har försökt att hitta info om vad alla BT* betyder men det går bara inte...

Har någon snäll själ möjlighet att läsa bifogad logg för att se om någonting ser konstigt ut?

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
En kille från Tyskland hade samma problem som du. Har skrivit om det här:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69096.0

Tror han fick rekommendationen att komplettera med en luft/vatten värmepump.

Vilken luftmängd/ luftomsättning kör du förresten?





« Senast ändrad: 08 februari 2019, 14:28:39 av Ewald »

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1730
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Hej

Vår värmepump förbrukar alldeles för mycket i el tror vi. Mellan 2017-2018 har vår elförbrukning ökat med 40-50% utan att vi har gjort några förändringar på/i huset. Huset är ett stenhus byggt nov 2014, 142 m2, vattenburen golvvärme i båda plan. Tidigare år har vi haft ca 10 000 kw förbrukning per år, 2018 hamnade på 14 000! I december 2018 var vi bortresta halva månaden, ändå ökade förbrukningen med 50% jämfört med dec 2017 då vi var hemma hela december.

Luftfilter är utbytt regelbundet, systemet är luftat, helt enligt med Nibe's underhållsrekommendationer. Men någonting är uppenbarligen fel. Vi har ingen elmätare för värmepumpen dessvärre så jag kan inte bevisa elförbrukningen när jag diskuterar med Nibe. Nibe-supporten är överhuvudtaget inte intresserade av att hjälpa en med någonting. Så jag har läst på och ändrat lite i systemet. Börjar fatta detta med gradminuter och när tillsatsen går igång osv... men detta med avfrostning och läsa av loggar förstår jag inte alls. Har försökt att hitta info om vad alla BT* betyder men det går bara inte...

Har någon snäll själ möjlighet att läsa bifogad logg för att se om någonting ser konstigt ut?


Ni mÃ¥ste ha en elmätare till värmepumpen om huset är byggt 2014, annars har nÃ¥gon inte gjort sitt jobb enligt BBR..   >:(

Kolla på pumpdisplayen hur många tillsatstimmar du har fått ihop, samt hur många kompressortimmar du har
ackumulerat.
Ange även det datum (eller åtminstone månad) då ni körde igång pumpen första gången.

Nu när det är mildare ute (runt 0°C gissar jag?) så kan du pröva att spärra elpatronen två dygn, för att se om den klarar att hålla inomhustemperaturen med enbart kompressor. Gör den inte det, så är något fel. :)

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Trots att din kompressor jobbar i 30-60 Hz så ligger din framledning ändå under beräknade ca 31 med 2-4 grader. Med ditt luftflöde borde kompressorn öka till 80 Hz+ åtminstone. Att pumpen fortsätter tappa GM när yttertemp stiger och tvingar in elpatron runt 0 grader ute skall inte behövas även om innetemp är dryga 22 grader. Man hade behövt att följa en längre tid för att knäcka detta.

/ johan
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
lite köldmedia, så får du höga hetgaser. Din hetgas är nästan alltid över 100 grader även vid låga kompressorfrekvenser.
Avluften håller sig på +5 till +10 när den borde vara minusgrader. Jag tippar på brist av gas.

Bifogar originalloggen i mer lättläst format.

/ Johan
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad mysman

  • Ännu inte pÃ¥ nÃ¥got vis
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
Vill passa på att slå ett slag för utökad loggning med kolumner lite mer klartext.

Se https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61496.msg725511#msg725511

Obs! Divisors är viktiga och kan i Excel el. motsv. med fördel kopieras över hela datat med Paste special/Divide så framställs värdena med sina rätta decimaler.
FrÃ¥nluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad JonasHammar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FrÃ¥nluftspump Nibe F750
hej.

upplever också att våran Nibe F750 drar mer energi.
Första Ã¥ret 2011 ca 8200kW nu 2018 är det ca 11200kW.   Bor i göteborg, enplans hus med 150+28 allt uppvärmt med golvvärme. ca 21 grader innetemp.
De här senaste dagarna när tempen varit runt "0" så går den på 95-105 Hz och elkasset 1-3kW.

Jag upplever och ocksÃ¥ att Nibe support inte är sÃ¥ intresserade.  Om givare säger start sÃ¥ skall den starta och givare säger stop sÃ¥ skall den stoppa säger dom.

Vi har dock under vintern bytt expansionventil, tror att de fyllde pÃ¥ gasen ocksÃ¥ och bytt kompressor.   SÃ¥ vi fÃ¥r väl avvakta och se.
dock fortsatta problem med väldigt många och långa avluftningar och sedan ljudet på nya kompressorn är extremt irriterande.

Jag kan inget om pumpar och hoppas att servicekillarna vet var de gör.  Men det tycks inte hitta nÃ¥got.

Enplans 150+28 kvm. Byggt dec 2010. Golvvärme. Göteborg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!