Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UtblÃ¥s temp  (läst 2951 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad linbeira

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utblås temp
« skrivet: 15 januari 2013, 21:30:27 »
Hej.
Gjorde ett test på utblås tempen med en vanlig inne/ute mätare vad ska man för vänta sig för temp? -10 ute
körde den på 31grader i en kvart och lägsta fläkthastighet 41-42 gr mellan hast. 37-38 hög hast. 36-37 visade rumstemp i display 25 gr
Har för mig att jag läst någonstans upp till 55-60 grader men jag kanske svamlar.

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblås temp
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2013, 06:13:29 »
Hej.
Gjorde ett test på utblås tempen med en vanlig inne/ute mätare vad ska man för vänta sig för temp? -10 ute
körde den på 31grader i en kvart och lägsta fläkthastighet 41-42 gr mellan hast. 37-38 hög hast. 36-37 visade rumstemp i display 25 gr
Har för mig att jag läst någonstans upp till 55-60 grader men jag kanske svamlar.

Om jag har förstått det hela rätt har det med hur stor kompressorn är (vilken max uteffekt pumpen klarar av att ge). Ju "större" pump desto varmare max utblåstemp.

Jag har en mindre pump i garaget (FrigoLine) som ger ca. +42 C max utblåstemp vid utetemp om ca. -5C. Medan min lite större LVO till huset (Daikin FTXL25G) ger +54C utblåstemp vid ca. 0C utetemp.

// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Utblås temp
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2013, 07:15:39 »
Hej.
Gjorde ett test på utblås tempen med en vanlig inne/ute mätare vad ska man för vänta sig för temp? -10 ute
körde den på 31grader i en kvart och lägsta fläkthastighet 41-42 gr mellan hast. 37-38 hög hast. 36-37 visade rumstemp i display 25 gr
Har för mig att jag läst någonstans upp till 55-60 grader men jag kanske svamlar.
Hei.
Utblås forteller noe, det som er viktig er hvor stor temperaturøkning det er på luften. Pumpen viste 25 grader innetemp, og var luften det på inntrekk hadde du alt etter vifteinnstilling 12-17 grader temperaturøkning. Det tilsvarer rundt 3kW effekt.
En rimelig forventet effekt.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!