Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump ett alternativ?  (läst 2639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatören

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Luftvärmepump ett alternativ?
« skrivet: 26 oktober 2005, 15:41:22 »
Jag funderar på att bli villaägare till ett hus som värms upp med direktverkande el.
Huset är ett suterränghus på tre plan, totalt 160 + 50 m2. I suterrängdelen (bottenvåning) finns det tre rum samt tvättstuga där det ena rummet (förråd) och tvättstugan är att betrakta som rum i källare. På mellanplanet, som har en relativt öppen planlösning, finns vardagsrum, sovrum och kök. På översta våningen finns endast ett rum som kommer att användas som TV-rum. Alla tre planen förbinds med en trappa på norra sidan av huset.

  • De frÃ¥gor jag har är följande:
  • Är en luftvärmepump är ett bra alternativ?
  • Klarar ett alternativ med en inomhusdel av att värma upp hela huset eller behövs det tvÃ¥ inomhusdelar?
  • Var bör inomhusdel(ar) placeras? PÃ¥ botten- eller mellanplan?
  • ErhÃ¥lls bättre effektivitet om utomhusdelen placeras i söderläge jämfört med norrläge?

Mycket tacksam för svar.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2005, 21:13:19 »
Tror att bristen på svar hänger på avsaknad av en mer detaljerad beskrivning av planlösning. Av det du skriver så kan man bara gissa... och det är nog inte omöjligt att en duovariant är rätt för dig. Eftersom du har direktverkande el är övriga alternativ inte så roliga så L/L-pump är nog det som gäller. Ingen skorsten?

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2005, 21:21:33 »
Tror att bristen på svar hänger på avsaknad av en mer detaljerad beskrivning av planlösning.

Tror att bristen på svar beror på att det ständigt ställs samma frågor när det gäller luft/luftpumpar. Fortsätter det så här, att 90% av alla frågor handlar om EDG897 eller GH456, fläktvinkel eller var pumpen skall placeras o.s.v., så tror jag att detta utmärkta forum kommer att spåra ur.

Nej, ni som har frågor om luft/luftpumpar, vänd er till närmast Elonbutik eller till Elgiganten.

« Senast ändrad: 26 oktober 2005, 21:28:58 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Vetgirig

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2005, 21:39:56 »
Tror att bristen på svar beror på att det ständigt ställs samma frågor när det gäller luft/luftpumpar. Fortsätter det så här, att 90% av alla frågor handlar om EDG897 eller GH456, fläktvinkel eller var pumpen skall placeras o.s.v., så tror jag att detta utmärkta forum kommer att spåra ur.

Nej, ni som har frågor om luft/luftpumpar, vänd er till närmast Elonbutik eller till Elgiganten.


Och där får man bättre svar? Jag tror att tanken med forumet är att de som inte vet tillräckligt, är osäkra och/eller inte litar fullt ut på försäljare ska få en vettig chans att få svar och stöd. Ordet är FRITT och om du inte har något att tillföra eller att lära så är det bara att bläddra vidare fiR:

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2005, 21:52:16 »
Och där får man bättre svar? Jag tror att tanken med forumet är att de som inte vet tillräckligt, är osäkra och/eller inte litar fullt ut på försäljare ska få en vettig chans att få svar och stöd. Ordet är FRITT och om du inte har något att tillföra eller att lära så är det bara att bläddra vidare
Det är bara det att det är så jobbigt att bläddra förbi dessa i de flesta fall fullständigt ointressanta frågor, som dessutom återkommer gång efter gång, om luft/luftpumpar. Det borde finnas ett filter i forumet.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2005, 22:11:54 »
Ja tyvärr.

Det finns en klar koppling mellan oklara svar/kunskaper från försäljarna av L/L pumpar och den flod av frågor som översvämmar denna site.

Just därför anser jag att detta forum har en funktion att fylla.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2005, 22:26:54 »
Jag funderar på att bli villaägare till ett hus som värms upp med direktverkande el.

  • De frÃ¥gor jag har är följande:
  • Är en luftvärmepump är ett bra alternativ?
  • Klarar ett alternativ med en inomhusdel av att värma upp hela huset eller behövs det tvÃ¥ inomhusdelar?
  • Var bör inomhusdel(ar) placeras? PÃ¥ botten- eller mellanplan?
  • ErhÃ¥lls bättre effektivitet om utomhusdelen placeras i söderläge jämfört med norrläge?

Mycket tacksam för svar.




Någon form av värmepump måste du nog ha i huset. Annars blir värmekostnaderna för höga.
Mycket grovt kanske du kan spara 5-6.000kr/år med en L/L värmepump som kostar allt mellan 15-25.000kr. Livslängden är kanske 5-10år. Jag räknade med 6år i min kalkyl

Nej. Du måste delvis ha kvar elvärmen. Ditt hus är för stort. Även om du köper en "jättepump" kan du aldrig få tillräckligt bra värmefördelning i tre plan. Men med två pumpar eller en DUO kan du spara mycket.

Min erfarenhet är att värmen lätt söker sig uppåt. Börja med en  pump på mellanplanet. När du fått erfarenhet om värmefördelningen, fundera på att sätta upp en till på bottenplanet.

Nej. Det är teoretiskt ingen skillnad, eftersom pumpen slukar sådana stora mängder luft. Möjligen har jag märkt att min pump får litet hjälp med avfrostningen mot en södervägg, när solen ligger på.

Betala inte för mycket för pumpen, för då går hela besparingen till försäljaren. DUO lösningar är i allmänhet dyrare än två små pumpar.


PS Tror att det blir rea i vår, precis som förra året. Kanske tillfälle för pump nr 2??
« Senast ändrad: 26 oktober 2005, 22:37:56 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Sparare

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2005, 22:40:17 »
Dags för Sture att starta ett eget forum med enbart intressanta frågor som desutom inte har kommit upp tidigare!

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump ett alternativ?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2005, 19:40:24 »
måste bara säga detta....har "Sture" inhämtat råd från "Elgiganten" och "Elon" så blir han inte vis.
Jag brukar roa mig med att besöka olika affärer som säljer pumpar. Alla möjliga och jag har till 75-80% märkt att de (försäljarna) egentligen inte har en aning om vad de håller på med.
Jag, servicetekniker som har jobbat med värmepumpar sedan 1972 och luft/luft sedan
   -88.
Det är faktiskt roligt att testa försäljare.
PS. ett tips till alla försäljare. LÄS PÅ OCH LÄR ER hur luft och värme fungerarDS
LJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!