Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enrörssystem! Kan det modiferas?  (läst 7469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KeJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Enrörssystem! Kan det modiferas?
« skrivet: 24 september 2005, 12:26:50 »
Jag har ett enrörssystem = elementen på slutet blir kallare så temperaturen i dom rummen också blir kallare.
Kan man dra en till framledning någonstans efter mitten så att man höjjer temperaturen på slutet?
Ev. kan man behöva en ventil för att strypa något för att få en jämnare temp. Detta är ett billigt alternativ samt enklare(om det funkar) jämfört med att byta till ett tvårörssystem.
/Kent

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2005, 07:55:19 »
Jag har ett enrörssystem = elementen på slutet blir kallare så temperaturen i dom rummen också blir kallare.
Kan man dra en till framledning någonstans efter mitten så att man höjjer temperaturen på slutet?
Ev. kan man behöva en ventil för att strypa något för att få en jämnare temp. Detta är ett billigt alternativ samt enklare(om det funkar) jämfört med att byta till ett tvårörssystem.
/Kent

Har du enrörsystem med bypass på varje radiator så kan du justera temperaturen mellan radiatorerna i slingan. Om du stryper lite försiktigt på kopplen (ta bort termostaterna först på alla radiatorer) på de radiatorer som är först i slingan så överförs varmare vatten till de i slutet på slingan. Det är lite knepigt och kan ta en del tid då varje förändring påverkar de övriga radiatorerna i slingan. En IR-termometer kan vara ett bra hjälpmedel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2005, 20:30:05 »
Vad är det för enrörsystem du har?
Posta gärna en bilrd om möjligt.

När ditt enrörsystem var nytt en gång i tiden så funkade det nog bra.(eller hyggligt i alla fall).
Sen med tiden så kärvar ventiler ihop och och rören beckar igen (beroende på vilken variant du har).

Radiatorerna som sitter i slutet på slingan ska vara större än dom som sitter i början för att kompensera den lägre temperaturen.
Ändringar i en slinga på ett enrörsystem brukar ge problem, tex komplettera med en radiator kan sätta hela balansen ur spel.
Att komplettera med ett extra framledningsrör gör det nog bara värre.

Enrörssystem är tröga, trots att man har cirkpumpen på maxhastighet så har man oftast en differans på 10-15gr. mellan framledning och retur.

Om ventilerna verkar vara kärva så finns det renoveringsatser hos MMA att köpa.




Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad KeJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2005, 11:53:29 »
Tack för svaren men dom löser inte problemet.
Dom strypningar som nämns finns inte, strypningarna är termostater till elementen och dom behöfs för tillfället för att det ska bli jämn temp i huset. Dock blir det inte jämn temp på slutet av slingan. Detta vet jag för att det var mina föräldrar som byggde huset 1963. Dom klagade redan då på att det blev kallt i köket och i rummen i källaren under köket som ligger sist i slingan.
Detta löste man genom att öka shunten = högre värme fram. Det kan tilläggas att dom alltid kört pannan på 65 grader C. Detta är inte att föredra om man ska ha värmepump då detta försämrar COP.
Jag kan nämna att jag har 4.3m2 element (7st) på mellanvåningen och 2.2 m2 (3st) i källaren på samma slinga. Mellanvåningen är på 85m2 och dom uppvärmda ytorna i källaren är ca: 25m2 + ett garage på 42m2 som dock inte behöver vara så varmt men det kyler ner slingan rätt bra.
På vinden som är ca: 35m2 är det en annan slinga på 1.8m2 element (4st), där har det aldrig varit några problem med värmen.
Det jag vill göra är att leda fram lite extra framledning på slutet av slinga för att höja tempen lite på slutet där rummen blir kalla. En annan lösning är att sätta in en större cirkulationspump som gör att vattnet inte hinner kallna lika mycket på vägen fram. En tredje är att göra en extra slinga. Jag kan också nämna att framlednings rören inte är isolerade, dom ligger bakom en perforerad plåt runt huset. På mellanplan har dom rören en yta på 2.5m2 som också sådeles kyls ner på vägen till dom två sista elmenten. Kan inte tänka mig att detta är rätt dimensionerat då det är ca: 9m2 "elementyta" på en slinga. Vet ej hur jag lägger in en bild annars hade jag gjort det. Ska man skriva vart det ligger på hårdisken typ C:\Documents and Settings\Ägaren\Mina dokument osv.? För ska jag infoga en bild så kommer bara fram.
MVH
Kent

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2005, 18:03:49 »
Om du sätter en extra framledning mitt på en slinga vad tror du händer med flödet till radiatorerna mellan dom två framledningarna, du får ett mottryck från båda hållen.
Rita en skiss på den lösningen så ser du nog problematiken.

Du har inte möjlighet att strypa slinga för slinga?

Det är ju bättre flöde över en slinga med få radiatorer så de slingorna bör ju strypas för att samma flöde som den slingan med fler radiatorer.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2005, 07:02:05 »
GÃ¥r det inte att dela den lÃ¥nga slingan i 2, DVS dra fram bÃ¥de retur och framledning till mitten av den lÃ¥nga slingan.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KeJo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #6 skrivet: 29 september 2005, 13:56:20 »
Självklart blir det ett litet mottryck men vattnet går ändå den lättaste vägen, returen. Sedan är det meningen att bara en liten del (10-20%) av totalflödet på mellanvåningen skall kopplas in på slutet för att höja tempen på elementen någon grad där.
Sedan kan det vara så att mina föräldrar har haft för mycket öppet på slingan på vinden så att det blivit för lite flöde på mellanvåningen. Kan dock inte få något svar på det då min pappa som hade koll på detta är avliden. Detta får jag testa till vintern.
Sedan så undrar jag hur man vet om man har ett låg eller högtempsystem? Finns det någon tabell som talar om detta, typ hur stora elementen ska vara per/m2? Skulle gärna vilja veta detta innan man investerar i en värmepump. Som det känns nu så får jag ev. vänta med det till nästa år då jag kan kolla upp i vinter vilken framledningstemp som behövs.
/Kent

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #7 skrivet: 29 september 2005, 20:23:47 »
Går det inte att dela den långa slingan i 2, DVS dra fram både retur och framledning till mitten av den långa slingan.  ???

Det tycker jag är en lösning att föredra.

Samt att ha en trimventil på slutet av varje slinga för att kunna justera in slingorna med returtemperaturerna.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Enrörssystem! Kan det modiferas?
« Svar #8 skrivet: 29 september 2005, 20:28:47 »
Självklart blir det ett litet mottryck men vattnet går ändå den lättaste vägen, returen. Sedan är det meningen att bara en liten del (10-20%) av totalflödet på mellanvåningen skall kopplas in på slutet för att höja tempen på elementen någon grad där.
Sedan kan det vara så att mina föräldrar har haft för mycket öppet på slingan på vinden så att det blivit för lite flöde på mellanvåningen. Kan dock inte få något svar på det då min pappa som hade koll på detta är avliden. Detta får jag testa till vintern.
Sedan så undrar jag hur man vet om man har ett låg eller högtempsystem? Finns det någon tabell som talar om detta, typ hur stora elementen ska vara per/m2? Skulle gärna vilja veta detta innan man investerar i en värmepump. Som det känns nu så får jag ev. vänta med det till nästa år då jag kan kolla upp i vinter vilken framledningstemp som behövs.
/Kent

Ett lågtemp system klarar sig på 55gr. max framledningstemp.
Det vart standard 1985 tror jag.

I egenbyggda villor kan det vara lite vad som helst.
Praktiskt prov rekommenderas ;)
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!