Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lÃ¥g delta till elementen?  (läst 11218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #30 skrivet: 16 februari 2012, 15:30:30 »
Cahl: Nu vet jag inte exakt var din ext cirk pump sitter, men du skall inte sätta BT25 för långt från UKVn. utgående rör från UKVn mot din radiatorkrets är en bra placering, eller i dykröret i UKVn.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #31 skrivet: 16 februari 2012, 17:38:28 »
Ok, jag vet men cp sitter 15mm från UKV så det får bli på andra sidan cp. I dykröret borde vara sämre då mäter man ju inte utgående riktigt...
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #32 skrivet: 16 februari 2012, 20:46:55 »
Det är i dykröret Nibe själva föresspråkar att BT25 skall sitta, men jag håller med om att utgående röret egentligen är mer rättvist.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #33 skrivet: 16 februari 2012, 21:10:19 »
Med lite tur går det att justera genom startvärdet i gradminuter. Även om givaren råkar komma lite under uttaget eller så. Annars kan man tänka sig att man justerar upp värdet för framledningsgivaren med någon grad genom kallibreringsfunktionen i värmepumpen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #34 skrivet: 16 februari 2012, 22:05:26 »
David: Kalibreringsfunktionen är som jag förstått det bortplockad på xx45
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #35 skrivet: 16 februari 2012, 22:18:42 »
ahh i see. Ok men är det inte allt för stor skillnad så fungerar det ju bra ändå.

Problemet vi sett om det diffar lite för mycket mellan vad den externa givaren säger, kontra vad värmepumpens framledningen egentligen har, är att man kan få väldigt långa körningar med hög temp som resultat, fast man valt väldigt högt startvärde (typ -5).

Men det där ger sig ju
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #36 skrivet: 21 februari 2012, 09:57:18 »
Cahl: Hur gick det efter besöket av din vvs:are? Eller har han inte dykt upp än?
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #37 skrivet: 21 februari 2012, 12:31:14 »
Nä, jag monterade tempgivaren själv, så någon VVS:are kom aldrig! Jag satte den precis efter vb cp som sagt och det verkar funka fint. Pumpen inställd på intermittent nu (fast det märker man ju inte). Delta är nu 6-7 grader mot elementen, så lite har det kanske gjort. Fast frågan är ju om deltan är densamma, men jag mäter på ett svalare ställe? Har inte hunnit kolla/logga om pumpen går längre än tidigare ännu.
Har ställt in "Mina ikoner" så att när dörren är stängd, visas deltat på vb och deltat på kb. Någon som vet vilket delta på vb som visar, över interna givarna eller över den nya givaren?
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #38 skrivet: 21 februari 2012, 13:02:39 »
Jag visste inte att man kan visa delta på displayen! Måste undersökas.

Kolla givarnas temperaturer i informationsmenyn och jämför med det delta du ser på displayen med luckan stängd, så borde du kunan lista ut vad den visar. Om den använder de interna givarna eller BT25 för deltat. Gissar på interna givarna.

Tänk på en sak förresten: Är interna CP i intermittent drift så blir ju givarna i värmepumpen helt irrelevanta när vattnet står still i värmepumpen (det cirkulerar ju bara i värmesystemet av den externa CPn), så deltat ska man i alla händelser bara fundera på när komperssorn har gått en stund och avger sin effekt.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #39 skrivet: 21 februari 2012, 13:13:07 »
Cahl: Tyvärr visar displayen med stängd lucka inte BT25, inte heller loggas BT25 som jag förstått det. Rätt trist egentligen.
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #40 skrivet: 21 februari 2012, 14:03:29 »
Jo, nog loggas BT25.

LogPro har t ex konfigureringsfiler anpassade för att läsa såna loggfiler: http://www.logpro.se/index.php/configurationsfiles
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #41 skrivet: 21 februari 2012, 14:33:32 »
Sorry, sÃ¥g nu att BT25 ligger längst ut till höger i filen där jag inte tänkt pÃ¥ att titta  Thumbsup
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Cahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Less pÃ¥ pellets
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #42 skrivet: 21 februari 2012, 20:34:02 »
Rättning mittÃ¥t. Den yttre tempgivaren gör väl knappast nÃ¥got Ã¥t deltat pÃ¥ elementen? Eftersom denna yttre temp är lägre än inre temp, blir ju deltat dÃ¥ ännu mindre, endast ca 4 gr.  Möjligen stänger pumpen av sig nÃ¥got senare pga lägre framledningstemp.
 
Med lite tur går det att justera genom startvärdet i gradminuter. Även om givaren råkar komma lite under uttaget eller så. Annars kan man tänka sig att man justerar upp värdet för framledningsgivaren med någon grad genom kallibreringsfunktionen i värmepumpen.
Vore bra om Rinnan kan förklara sin första mening ovan. Jag har ännu inte tafsat på gradminuterna...
Nibe 1245-8, samt 100l arbetstank. 200m borrhål.
Tidigare: pellets på ombyggd oljepanna från -72. 220kvm + garage. Ett jäkla bärande av pelletssäckar...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För låg delta till elementen?
« Svar #43 skrivet: 21 februari 2012, 23:03:03 »
jo alltså man kan tänka sig att genom att den externa framledningsgivaren innebär att man i vissa fall tappar direktkontakten mellan den faktiska framledningen i värmepumpen och den framledning som går ut på systemet. Detta kan i sin tur innebära att när värmepumpen producerar 45 grader så ligger din faktiska systemframledning på säg 42 grader. Denna sistnämnda är vad varämepumpen utgår från i beräkningen av gradminuterna (värme-över/underskottet).

Om vi tänker oss att vi startar vid -60 i underskott utan tank. Sätter dit tanken enligt det upplägg du tänkt dig och kör igång med samma startvärde så kan körningen bli avsevärt mycket längre och det kan då även bli så att du går avsevärt mycket längre upp i temp än du tänkt dig. På grund av att denna direktkontakt inte längre finns på samma sätt.

I vissa fall är ju detta delvis önskvärt och i andra fall får det en sådan konsekvens att man inte ens når önskad gångkarraktär om man sätter starten till högsta möjliga värde, typ -1.

Hur det blir för dig vet vi väl inte ännu (mins inte vad som skrivits här nyligen) och därför får man väl vänta och se. Det man kan göra är att säkerställa så god kontakt mellan dessa två som möjligt samt om det visar sig vara ett problem får man så klart göra vad man kan med avseende på justering av GM för start och därefter finns det väl någonting mer man kan tänka sig men som jag inte kommer på nu.

Enkelt hade vart att ändra tempgivarens kalibrering om det gick. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!