Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/vatten vs bergvärme  (läst 8279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luft/vatten vs bergvärme
« skrivet: 27 oktober 2017, 10:34:32 »
Ska i helgen bestämma mig för antingen en Mitsubishi SHW 80 eller 112 YAA luftvatten pump eller bergvärme 7-8 Kw. Har fått offerter och det skiljer runt 20000 sek på luft/vatten och bergvärme. Kommer även att konvertera om hela bottenvåningen, vindan, källare och garage. Huset är från slutet 30 talet, tilläggsisolerat, nya 3 glas fönster. Bottenvåning 70m2, vindan 70 m2, källare 45 m2 och garage 25m2. Totalt ca 210 m2. Bor i Norrbotten efter kusten. Förbrukar idag ca 29000 kWh med en luft/luft och lite pellets i kaminen. Är 20 papp för lite att bråka om. Är det säkrare med bergvärme? eller..
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2017, 10:57:17 »
Är det så lite som skiljer så tycker jag du ska gå på bergvärme. Dock tycker jag 7-8kW låter lite klent?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2017, 14:55:04 »
Vad är totalpriset för offerterna? Med så liten skillnad mellan alternativen låter det som om ni antingen fått en väldigt billig bergvärmeoffert eller en väldigt dyr luft/vatten-offert. Bor ni i princip på hälleberget?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2017, 11:54:28 »
Det visade sig att offerten var fel. Bergvärme vs luft/vatten är nu 40000 sek så nu blev jag snål och börjat titta igen på luft/vatten.

Vilken skulle ni satsa på:
Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW 112 YAA
NIBE F2120-12

Om jag väljer NIBE. Vilken av 310 eller 320 ska jag välja. Vi är 4st som duschar i stort sätt varje dag.

Kommer nog mest troligt få hjälp av en kompis som är rörmockare för att dra ner totalkostnaden.
« Senast ändrad: 31 oktober 2017, 12:51:55 av snippe »
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2017, 23:40:36 »
Kolla fler fabrikat och leverantörer.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #5 skrivet: 01 november 2017, 16:55:40 »
Även om Bergvärme är dyrare idag, så kan du ju ändå använda borrhålet om du skulle vilja skaffa en ny pump om typ 20 år, och då kommer den investeringen bli billigare än en ny luft/vattenpump. Dessutom borde väl (rätta mig om jag har fel) bergvärme gå bra mycket mer effektivt i norrbotten än en luft/vattenpump? Sen om det saknas 40k så är det väl inte så mycket att prata om, men det kanske kan vara bra att ändå överväga det dyrare alternativet om du tänkt bo i huset i ytterligare 30+ år eller så... Jag vet inte hur husmarknaden ser ut där uppe heller, men om man skulle sälja huset tidigare än om 30 år eller så, så kanske man kan få igen mellanskillnaden då också?

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #6 skrivet: 01 november 2017, 18:21:19 »
Det är sant. Huset stiger mera i värde med bergvärme. Man kanske blir lite dumsnål. Självklart är ju bergvärme bättre i längden och vi vet inte riktigt hur länge vi kommer att bo kvar heller. Vi är båda runt 45 år och 2 barn på 7 och 11 år, bor i ett hus med både vinda och källare. Blir ju inte piggare med åren, plus att frugan har redan lite dåliga idrottsknän.. Vi har surrat lite om detta och det kan bli så att vi konverter invändigt färdigt under vintern och borrar till våren/sommaren så slipper vi ta lån. Alla offerter har landat på ca 230000 sek med bergvärme. Vi får fundera vidare. Tack alla.
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #7 skrivet: 02 november 2017, 18:20:25 »
Dessutom borde väl (rätta mig om jag har fel) bergvärme gå bra mycket mer effektivt i norrbotten än en luft/vattenpump?

Jag vet inte hur husmarknaden ser ut där uppe heller, men om man skulle sälja huset tidigare än om 30 år eller så, så kanske man kan få igen mellanskillnaden då också?

Nya luft/vatten är väldigt effektiva även vi tertid, och sommartid klår det bergvärmen med lätthet, så den stora skillnad som fanns tidigare är numera en betydligt mindre skillnad.

Centralt i Luleå kanske du får igen bergvärmeinvesteringen i form av högre försäljningspris, men i stora delar av Norrbotten gör det ingen skillnad. När priset för en normal, välskött villa ligger på 500 000 (eller mindre) så gör bergvärme varken till eller från på priset...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #8 skrivet: 02 november 2017, 21:27:59 »
Hur effektiv en vp är på sommaren spelar för de flesta liten roll för då produceras i stort sett enbart vv men du har helt rätt i att skillnaden är mindre nu än vad den varit och årskostnaden blir nog inte så stor den heller. Jag tror att den stora fördelen med bergvärmen är livslängden och dels kostnaden när vp ska bytas ut och hålet redan är betalt och sen att man slipper utedelen men det är nog mera personligt om man bryr sig om den eller inte. Där jag bor kostar visserligen husen runt det dubbla i alla fall men nog skiljer det en del i status mellan luft/vatten och bergvärme och därmed skiljer även hus priserna här.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #9 skrivet: 02 november 2017, 22:56:41 »
Fast frågan är ju om man verkligen kommer att återanvända hålen. Tekniken utvecklas så om 10-15 år är det inte otroligt att man istället sätter upp solceller som standard ’ och kompletterar med en luft/vatten-värmepump. Tekniken för att värma bostäder utvecklas ganska fort och det pågår en hel del forskning om passivhus, alltså hus som i princip ska klara sig utan extra värmetillskott. Så jag tvivlar på att man om 10-15 år kommer att satsa på en ny bergvärmeanläggning.

Apropå sommaren, hur mycket el drar din bergvärme per månad under perioden maj-augusti, när den nöstan bara producerar varmvatten?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #10 skrivet: 03 november 2017, 08:22:46 »
Tittar man i backspegeln så har inte det varit speciellt stor utveckling på värmesystem dom senaste 15 åren och det är knappast troligt att men tar nått stort språng inom dom nästa 15 åren.
Och hos mig förbrukar VP mellan knappt 200 till ca 300 kWh under perioden maj september, Naturligtvis lite olika beroende på väder och vind då jag aldrig kör enbart för varmvatten utan även för värme. Jag har hittills aldrig upplev en sommarmånad när jag inte behövt ett visst värmetillskott.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #11 skrivet: 03 november 2017, 08:30:57 »
Ett befintligt hus kommer ju att ha samma värmebehov om 15 år oavsett hur många passivhus som byggs...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #12 skrivet: 03 november 2017, 08:43:17 »
Forskningen handlar även om modifiering av befintliga hus.  ;)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #13 skrivet: 03 november 2017, 08:49:11 »
Och hos mig förbrukar VP mellan knappt 200 till ca 300 kWh under perioden maj september

Oj, det var inte mycket. Det blir ju bara 50-60 kWh permÃ¥nad, mindre än 2 kWh per dag.  :o

Maj brukar ligga på ca 400-500, juni-augusti ca 50 per månad och september 300-500, så en total på knappt 1000 för fem vår-, sommar- och höstmånader, i Västerbottens kustland.
« Senast ändrad: 03 november 2017, 08:59:11 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #14 skrivet: 03 november 2017, 08:55:56 »
Jag har varit i byggsvängen i hela mitt liv och har under den tiden aldrig jobbat i ett passivhus. Dock gjort en produktionskalkyl och lämnat offert 1 gång. Efterfrågan existerar nästan inte och jag kan inte se nått tecken på att den skull öka markant. Så vi kommer helt säker att under överskådlig tid få leva med lite energisnålare hus och lite tilläggsisolerade äldre hus. Men att det skulle bli det "normala" att bygga passivhus tror jag inte på. Marknaden finns inte för folk i gemen tycker att det är dyrt nog att bygga "vanliga" hus.
lunk UmeÃ¥, det handlar om per mÃ¥nad,  :)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #15 skrivet: 03 november 2017, 09:01:15 »
Det lär vara på gång nya regler som ska tvinga fram passivhus, enligt vad jag hört från vanligtvis välunderrättad källa.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #16 skrivet: 03 november 2017, 10:44:17 »
Fast frågan är ju om man verkligen kommer att återanvända hålen. Tekniken utvecklas så om 10-15 år är det inte otroligt att man istället sätter upp solceller som standard ’ och kompletterar med en luft/vatten-värmepump. Tekniken för att värma bostäder utvecklas ganska fort och det pågår en hel del forskning om passivhus, alltså hus som i princip ska klara sig utan extra värmetillskott. Så jag tvivlar på att man om 10-15 år kommer att satsa på en ny bergvärmeanläggning.

Apropå sommaren, hur mycket el drar din bergvärme per månad under perioden maj-augusti, när den nöstan bara producerar varmvatten?
Har inte statistik för varje månad slarvar ibland med att skriva upp men Maj 2014 drog den 305 kwh gick 109 tim värme och 41 tim vv Juni 182 kwh Juli 98 kwh Augusti 165 kwh ingen av månaderna är helt utan värme körning. Solpaneler till mitt hus med vp anläggning är nog en bra grej men det behövs fortfarande en vp. Jag har visserligen isolerat både fasaden samt källarvåningen men gissar att till passiv hus är det grymt långt och ett hus som klarar vintern nästan utan annan värme än spill via hushåls el lär behöva kylas en stor del av året även i Sverige och då är ju frikyla ett bra alternativ. Vet inte om man kan påstå att tekniken att värma hus går snabbt markvärme pumpar har ju funnits i många år men dom är ju lite mera utvecklade i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #17 skrivet: 03 november 2017, 12:55:53 »
Vet inte om man kan påstå att tekniken att värma hus går snabbt markvärme pumpar har ju funnits i många år men dom är ju lite mera utvecklade i dag.

Luft-vatten har väl trots allt utvecklats en hel del jämfört med för 15 år sen?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #18 skrivet: 03 november 2017, 13:15:15 »
Visst har dom det men det har ju inte hänt nått revolutionerande.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #19 skrivet: 03 november 2017, 13:42:59 »
Dagens luft/vatten levererar betydligt varmare vatten ner till betydligt lägre temperaturer med betydligt högre cop jämfört med för 20 år sen. Om man betraktar det som revolutionerande eller ej spelar ingen roll, så länge utvecklingen gör att vi får betydligt effektivare värmepumpar, totalt sett.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #20 skrivet: 03 november 2017, 14:11:53 »
Att producera varmare vatten var nog en viktig utveckling även på bergvärme pumparna tidigare var ju max runt 55 grader sen ökades det till 65 grader men nu är det många som backat på grund av andra köldmedier och ligger på 63 grader som max så allt blir inte bättre. Jag har mycket svårt att tro att utvecklingen går åt det hållet att den som borrar i dag inte kommer återanvända det hålet om 20 år därför att luft vatten är både bättre och billigare i dag är det ju tvärtom bergvärme blir billigare att byta ut andra gången jämfört med ett luft vatten system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #21 skrivet: 25 november 2017, 14:29:21 »
Nu har vi bestämt att det blir bergvärme för oss. En kompis kommer att hjälpa till med det som jag inte kan själv dvs koppla in bergvärmepumpen och dra alla nya rör. Vi kommer att vänta till våren med att borra så fram till det så kör vi med den inbyggda elpatronen. Har beställt allt (13st termopanel v4, Nibe 1245-8, rör, kopplingar mm) och börjar med att koppla in varmvattnet eftersom min varmvattenberedare läcker som ett såll. Det blev en Nibe 1245-8 så det jag undrar nu är om jag kan köra bergvärmepumpen enbart som en varmvattenberedare tills jag hunnit montera upp radiatorerna?
Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #22 skrivet: 25 november 2017, 14:36:37 »
Det går inte köra den som en vanlig vv beredare den måste ha vatten på radiator sidan att cirkulera genom vp och på så sätt värma vv men det går troligtvis koppla in den om man ansluter radiator sidan med exp kärl fyller med vatten och sen stänger kran ut på rad men frågan är om det är värt krånglet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #23 skrivet: 25 november 2017, 14:49:57 »
Det behöver väl inte cirkulerara nÃ¥t pÃ¥ radiatorersidan, sÃ¥ det är bara att sätta dit kranar och köra igÃ¥ng den. Jag antar att man kan blockera kompressorn pÃ¥ nÃ¥got enkelt sätt i styrsystemet. Drar man ner värmekurvan och/eller max framledningstemp sÃ¥ mycket det gÃ¥r sÃ¥ kommer den aldrig att försöka värma nÃ¥gra radiatorer.  Annars kan man ju koppla in utegivaren och lägga den inomhus sÃ¥ att den tro att det är sommar hela tiden...
Glöm inte expansionskärlet.
« Senast ändrad: 25 november 2017, 14:51:58 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #24 skrivet: 25 november 2017, 15:54:15 »
Nej det behöver inte cirkulera men det behöver finnas vatten i den så den kan cirkulera det genom vv beredaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad snippe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten vs bergvärme
« Svar #25 skrivet: 26 november 2017, 11:10:22 »
Tack för svaren. Forskade lite själv oxå och jag och rör kompisen kom fram till samma som ni. Vi kopplar in pumpen när alla radiatorer är inkopplade till rörsystemet.

Tack

Villa -36, 1½ plan 70+70m², källare 45m², garage 25m². Pelletskamin, 1st Mitsubishi Electric FD25.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!