Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 18087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Vilken är bäst?
« Svar #30 skrivet: 01 februari 2011, 18:29:59 »

Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #31 skrivet: 01 februari 2011, 18:41:04 »

Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Skulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #32 skrivet: 01 februari 2011, 18:52:55 »
En viss begreppsfövirring verkar råda...

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.

2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.

3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).
I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.

En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.

Som jag förstått det så följer det alltid med ett expansionskärl till pannan, känner igen de där röda från elpannan jag har nu.
Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.

Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #33 skrivet: 01 februari 2011, 18:58:37 »
En viss begreppsfövirring verkar råda...

1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.

2) För liten volym/för stor VP innebär inte att allt går åt skogen. Det som händer är att VP'n går kortare tid vid varje värmecykel. Får man för korta cykler/för många starter per dygn är det inte bra. Ett bra riktvärde är 20 liter per kW.

3) Knäpptank monterar man för att förhindra knäppningar i rör/radiatorer när VP'n växlar mellan varmvatten- och värmeproduktion. CTC har en annan konstruktion än, t ex, Nibe och IVT, så dom behöver ingen knäpptank. En volymtank är i princip samma sak, men huvudsyftet är att öka vattenvolymen i systemet (se punkt 2).
I båda fallen är det en enkel, isolerad, tank som sitter seriekopplad med radiatorslingan.

En annan typ av tank kallas för arbetstank. Den har fyra anslutningar och kopplas parallellt mellan VP'n och radiatorerna. Syftet med den är att skilja på värmebärar- och radiatorkretsarna och det kräver en extra cirkulationspump till radiatorerna.

Som jag förstått det så följer det alltid med ett expansionskärl till pannan, känner igen de där röda från elpannan jag har nu.
Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.

Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?

Expansionskärl följer ej med köps löst. Arbetstank brukar man använda om man vill kunna använda termostater på många eller alla radiatorerna eller om man har golvvärme annars behövs det ej det blir dyrare drift med arbetstank pga en extra cirkpump. Däremot en knäpptank är bra finns nog inga nackdelar förutom att det kostar lite att köpa och installera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #34 skrivet: 01 februari 2011, 19:01:23 »

Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Skulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.

Förstår hur ni tänker, svårt att komma i efterhand och klaga om nu installatören bara kan svara: "du angav inte rätt uppgifter".
Det jag tycker är lite märkligt är att jag nu fått in olika storleksförslag på offerterna, tex en CTC-5 och en CTC-7,5
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken är bäst?
« Svar #35 skrivet: 01 februari 2011, 19:07:17 »
Expansionskärl följer med ibland, t ex sitter det inbyggt i IVT's elpannor...
Men, beroende på resten av systemet kan man behöva ett extra.
« Senast ändrad: 01 februari 2011, 19:09:42 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #36 skrivet: 01 februari 2011, 19:19:02 »

Djarven!

Jag säger absolut inte att du behöver en större pump. Bara att om du avkräver installatören en skriftlig garanti på den effekttäckningsgrad som han utlovar så har du en stark förhandlingsposition om det visar sig att pumpen är underdimensionerad. Om han vägrar att ge dig en sådan garanti bör du nog fundera på vad anledningen kan vara. Hur hög effekttäckningsgraden minst bör vara överlåter jag till forumets experter, dignitärer och schamaner att avgöra. Själv anser jag att 70% är rimligt.

Legless aka Gunnar

Skulle tro att effekttäckningen blir rätt om man uppger rätt förbrukning till en kunnig installatör är inget han räknar på själv utan det är ett program som räknar ut effekttäckningen. En nackdel det kan bli med större vp är mera oljud i rören pga att cirkpumpen kommer att köras på en högre hastighet för rätt diff på varma sidan.

Förstår hur ni tänker, svårt att komma i efterhand och klaga om nu installatören bara kan svara: "du angav inte rätt uppgifter".
Det jag tycker är lite märkligt är att jag nu fått in olika storleksförslag på offerterna, tex en CTC-5 och en CTC-7,5

Är inte så knepigt beror på vilken effekt teckning dom räknat med. Sen så sklljer det mellan märkena en 7 kw av ett märke kan vara lika som 8 kw av ett annat märke men det står på resp hemsida men kolla vid samma utgående temperatur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #37 skrivet: 01 februari 2011, 19:21:46 »
Expansionskärl följer med ibland, t ex sitter det inbyggt i IVT's elpannor...
Men, beroende på resten av systemet kan man behöva ett extra.


Det följer inte med expansions kärl på varma sidan till berg vp i alla fall ingen av de stora.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #38 skrivet: 01 februari 2011, 20:14:41 »
1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.


Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vilken är bäst?
« Svar #39 skrivet: 01 februari 2011, 21:00:28 »
1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.


Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
Kolla http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #40 skrivet: 01 februari 2011, 21:24:10 »
1) De saker Rallykalle visar bild på är expansionskärl. De har ett helt annat syfte i anläggningen.


Hum, jasså. Trodde det var de där. Hur ser de ut egentligen då?
Kolla http://www.nibe.se/Produkter/Ackumulatortankar/Produktsortiment/UKV/

ah jajust, jag skulle ju haft en UKV 200 från början... är skadad från jobbet där alla kärl är röda..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #41 skrivet: 01 februari 2011, 22:52:38 »


Sen ska jag ha en "knäpp"-tank eller volymtank, det är jag helt med på.

Men en såndär arbetstank då, behöver jag en sån också?

Hold your horses... tråden har trasslat ihop lite, den började ju faktiskt med dina behov, och jag tycker du ska gå tillbaka till detta. Innan du tänker på vad du ska ha för storlek på pump och ev. tanklösningar - hur ser ditt värmeavgivningssystem ut idag? Raddar? Golvvärme? Ev. shunt till golvvärme? Du bör försöka ta reda på dessa saker:

Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute?

Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?

Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?

Har du tänkt ändra något i värmeavgivningssystemet i samband med vp-installation?

Har du instrypningsmöjlighet (förinställbara radiatorventiler eller returventil) på nuvarande radiatorer?

Har du knäpproblem idag? Testa att stänga av elpannan en timme, sen kör du igång den på full effekt.
« Senast ändrad: 01 februari 2011, 22:55:09 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Vilken är bäst?
« Svar #42 skrivet: 02 februari 2011, 07:56:56 »
Hej djarven!
Som många andra skriver tycker jag att du ska ta in flera offerter (kostar ju inget) och studera dem noga vad som ingår.
En seriös installatör ska inte sätta sig vid ditt köksbord och titta på vad din förbrukning är och sedan räkna på vilken storlek
på vp du behöver,Han ska gå igenom ALLA dina rum och räkna vilken vattenvolym du har på ditt system.
Det avgjorde för mig så det blev en thermia tws 8kw tidigare förbrukning 26000kwh efter vp 11000kwh där förbrukningen
på vp står för 6400kwh per år (enligt kalkylen skulle vp dra 6800kwh per år så lite bättre än kalkylen)
Har ingen tank eller har knäppningar i rören,borrade 13m mer än kalkylen och klarar ner till 20-22 minus utan tillskott.
Vilken installatör du kommer att anlita tycker jag att du ska lyssna med andra som har det märket(lokalt pratar vi om)
om dom är nöjda med vp ooch att jobbet utfördes till kundens belåtenhet ,trots allt pratar vi om en investering på
över 100000kr.
lycka till
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #43 skrivet: 02 februari 2011, 20:14:37 »

Hold your horses... tråden har trasslat ihop lite, den började ju faktiskt med dina behov, och jag tycker du ska gå tillbaka till detta. Innan du tänker på vad du ska ha för storlek på pump och ev. tanklösningar - hur ser ditt värmeavgivningssystem ut idag? Raddar? Golvvärme? Ev. shunt till golvvärme? Du bör försöka ta reda på dessa saker:

Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute?

Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?

Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?

Har du tänkt ändra något i värmeavgivningssystemet i samband med vp-installation?

Har du instrypningsmöjlighet (förinställbara radiatorventiler eller returventil) på nuvarande radiatorer?

Har du knäpproblem idag? Testa att stänga av elpannan en timme, sen kör du igång den på full effekt.

Nuvarande system: Elpanna modell Albin från -83 (byggåret), har ingen manual till denna och vet inte vilken modell det är (köpte huset i somras).
Har 12 radiatorer (varav två i garage och förråd dvs helt av i nuläget, 10 ºC räcker för de utrymmena). Har bara golvärme i tvättstugan, men den går på el och är alltså inte vattenburen.

Jobbiga frågor du ställer, har inte koll på någon av dem exakt.
Har dock inte tänkt ändra nÃ¥got  när jag sätter in vp och jag har nog instrypningsmöjligheter som jag vet.
Ska kolla upp knäppproblemet vid ett bra tillfälle, kanske imorgon.
Hur kan jag kolla upp de tre andra frågorna?
(Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute? Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?
Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?)
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #44 skrivet: 02 februari 2011, 20:35:49 »

Nuvarande system: Elpanna modell Albin från -83 (byggåret), har ingen manual till denna och vet inte vilken modell det är (köpte huset i somras).
Har 12 radiatorer (varav två i garage och förråd dvs helt av i nuläget, 10 ºC räcker för de utrymmena). Har bara golvärme i tvättstugan, men den går på el och är alltså inte vattenburen.

Jobbiga frågor du ställer, har inte koll på någon av dem exakt.
Har dock inte tänkt ändra nÃ¥got  när jag sätter in vp och jag har nog instrypningsmöjligheter som jag vet.
Ska kolla upp knäppproblemet vid ett bra tillfälle, kanske imorgon.
Hur kan jag kolla upp de tre andra frågorna?
(Vad har du för framledningstemperatur när det är svinkallt (typ -20) ute? Hur stor vattenvolym har ditt värmeavgivningssystem?
Hur stor värmeavgivningskapacitet har ditt värmeavgivningssystem vid DT30 (alltså vid ungefär 55° framledningtemperatur)?)

Visst är det jobbiga frågor, men de är viktiga. Din initiala fråga var vilken pump som är bäst - sanningen är som du förstått att de flesta pumpar från de stora tillverkarna är bra - men ingen av dem är bra om de får jobba med risiga förutsättningar. Därav mina frågor. Om du lägger ner lite jobb på att besvara dem så har du bra förutsättningar för att få till en bra installation. Det är just när du sätter in vp-n som du ska passa på att göra ev ändringar eller kompletteringar, det blir nämligen billigare så. Då är ju rörisen redan där med alla sina verktyg och har tömt radiatorsystemet på vatten...

Framledningtemperaturen tar du reda på genom att vänta tills det blir rejält kallt ute och mäta tempen på framledningsstammen, alltså det rör som går från pannan till första radiatorn. Förslagsvis köper du en IR-termometer på Classe eller motsv, den kommer du ha nytta av efter installationen också. Tejpa lite maskeringstejp på röret och mät! Skriv upp framledningstempen och utetemperaturen vid ett par tre tillfällen.

Vattenvolymen och värmeavgivningskapaciteten tar du reda på genom att ta reda på vilka raddar du har och kolla i tabeller från tillverkaren. Detta brukar kunna vara svårt att veta vem som tillverkat dem, ta bilder på raddarna och mät dem (bredd, höjd, djup) och lägg upp det här i tråden så kan du få hjälp. Ofta kan man höfta genom att titta i tabeller för nya raddar som ser likadana ut, kika exvis in på Lenhovda Radiatorfabriks hemsida.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!