Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pumpen har pajat!  (läst 2586 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tidanrolf

  • novis
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
pumpen har pajat!
« skrivet: 07 september 2007, 22:19:40 »
hej alla experter samt övriga. Har läst en hel del pÃ¥ forumet ock konstaterat att här finns mycket kunnande. har en gammal hitachi vp frÃ¥n 84 i källaren som upphört med värmeproduktion,(skrot)det var en pump utan vvb och elpatron. den var kopplad via den gamla oljepannan som ocksÃ¥ den är skrotad(fick kapa ned den i bitar för att fÃ¥ ut den,mycket plÃ¥t i den kan jag säga)Har efter att läst här i forumet börjat misstänka att den använts som volymförstorare. har inte sÃ¥ mycket info om pumpen mer än att det stÃ¥r total input 4,1kw det bör väl motsvara ca.12kw pump?? den är i allafall kopplad till en markslinga som (enl.tidigare ägare)är 700m som är nedgrävd i mark med mycket vatten, (bor pÃ¥ en bergssluttning) huset är byggt 73 och är en 1½ plans med hel inredd källare som värms även den till 21gr. källare och första bjälklaget är gjutet resterande i trä, tvÃ¥glas fönster (snart treglas) mellanvÃ¥n. är 220m2 överv.ca70m2 källaren ca120m2 samt garage 65m2 som jag värmer till 5-10 gr vintertid. huset fick eltillskott med en elkassett(när den hoppade igÃ¥ng kunde man kapa ved pÃ¥ elmätaren) sÃ¥ vi har inst. en täljstenskammin pÃ¥ drygt tvÃ¥ ton som vi stödeldar i bÃ¥de för värme och trevnad, huset har 30 dubbla panelradiatorer i varierande storlek,el förbr, 29000kw inkl.hh.el sÃ¥ nu vill jag ha en vp som passar till huset samt ha tillgÃ¥ng till mycket varmvatten (stora badkar) vill även kunna värma en badbalja 3m2 sommartid (bortskämda barn) har funderat pÃ¥ antingen en nibe 12kw + en vpa 300 el. thermia duo12 +tws 300 lÃ¥ter det som vettiga alt.? hur värmer jag badbaljan? behöver jag ha en volymförstorare nu när jag skrotat oljepannan? hoppas kunna fÃ¥ lite hjälp  mvh   Rolf

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: pumpen har pajat!
« Svar #1 skrivet: 07 september 2007, 22:58:00 »
Jag har räknat på att du om du hade haft direktverkande el hade förbrukat ca 45 000 kWh/år (tror du överskattar COP:n på en så pass gammal värmepump)
Jordvärme med 1 meter mellanslangarna och på 1 meters djup (vem vet)
Har räknat på en Nibe 1225-12 kW och den kalkylen ser ut att vara optimal enligt de förutsättningar jag räknat med.

Behöver du mycket tappvarmvatten kanske det är bättre att välja en värmepump med separat vvb, men den infon kan du hitta på nätet.

Så här ser kalkylen ut i alla fall.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tidanrolf

  • novis
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pumpen har pajat! (del 2)
« Svar #2 skrivet: 11 september 2007, 21:37:29 »

Hej!

Först vill jag tacka dig Rickard för ditt snabba svar samt kalkyl, och om den förbrukningen stämmer sÃ¥ vore ingen gladare än jag :)  Jag lyckades fÃ¥ tag pÃ¥ den tidigare ägaren som installerade den gamla värmepumpen, (det har varit en annan ägare emellan innan vi köpte)

Han pÃ¥stod att första Ã¥ret han bodde här  och värmde med oljepannan sÃ¥ gick det Ã¥t ca.9 m3.
Det var pga. den höga förbrukningen som han inst. pumpen, Det låter väldigt mycket. nu vet inte jag hur mycket 9 m3 olja motsvarar i kw,

Men för ett år sedan när vi bytte försäkringsbolag så var en kille här och tittade på huset och han hade en kalkyl på elförbrukning som låg på ca. 60 000 kw.

Den gamla pumpen lyckades att värma ca.400 m2 ned till -12,13 ºC utan någon tillsatsvärme, Så det borde varit ganska bra cop på den i allafall.

Nu äntligen har jag fått några offerter, det är två med thermia en från varmitek samt väntar på en med en pump från nibe.

Den första offerten gällde en thermia diplomat TWS + en 100L vvb
ventiler skall inst. på befintlig kollektor, (behöver man ha ventiler på kollektor slingorna?)
inst. av vp samt vvb, isolering av brineledningar
mont. vvc pump på vv. igång körning samt injustering,
ingen el.
för detta vill dom ha 93 000 :-

vvc pumpen föreslog han att inst. då jag har långa ledningar, för som jag har det nu är det inte optimalt, jag har vp i ena hörnet av källaren och diagonalt i det motsatta hörnet är pannrummet där den gamla pannan stod samt en el-beredare för vv, därifrån går sedan rören ut till radiatorer, samt tappvatten som är ingjutna prisolrör oisolerade i källargolv samt betongvalv.

 det har tagit väldigt lÃ¥ng tid att fÃ¥ fram vv när man spolar redan tidigare, hur ska det nu bli om dom sätter vvb vid vp? det är ca.20m rörvägen mellan vp och pannrummet.

nu läste jag på forumet igår att det inte är så bra att installera vvc pga skiktningen i vvb.

Den andra offerten gällde också en thermia fast en duo 12 utan beredare + en vvb TWS300
i detta anbudet ingår endast inst. mellan vp och kollektor.
Allt annat får jag fixa själv

den tredje offerten gällde en Varmitek 12TBR + sep. vvb Varmitek 400L
då ingår cirk-pumpar för markslingan samt radiatorslingan,
(sitter inte dom i vp?) samt exp. kärl.
ingen inst. ingår.

För detta vill dom ha 102 500:-

Efter att ha pratat med deras försäljare samt den ena delägaren som har konstruerat vp
ett antal gånger (minst 5 timmar) så har han gått ned i pris med 10 000, där gick gränsen.
han menar på att det är väldigt bra kvalitet på komponenterna därav det höga priset.

Sedan har jag fått ett pris på en Nibe 1135 12kw + en vvb VPA 300/200
genom en grossist  för 56 000:-

Som det är nu så lutar det åt offert nr två, Thermia duo + TWS300,
Dels för att det verkar vara en firma med bra service (har jag hört av andra)
samt att har dom installerat vp kan det vara lättare att få hit dom om det händer något.
 Men sÃ¥ var det detta med vvc. hur kopplar man in det?
Hur verkar det att placera vvb i pannrummet??
det blir ju väldigt långa vb-ledningar.

Vore väldigt tacksam för tips och råd, (man känner sig som en åsna mellan fem höstackar :D)


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: pumpen har pajat!
« Svar #3 skrivet: 12 september 2007, 01:43:44 »
Större värmepump än 12 kW till den markslingan skulle i alla fall jag inte välja.
Du nämner inget om priset på Thermian?

Rent pris och prestandamässigt skulle jag ha valt Niben (utan att ha sett priset på Thermian).

Du skulle också kunna göra ett försök på www.energioffert.se , bor du i rätt kommun får du snabbt några svar...

Du borde i alla fall inte betala mer än 70 000 kr för en ny pump när allt annat finns sedan förr.
« Senast ändrad: 12 september 2007, 01:45:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tidanrolf

  • novis
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pumpen har pajat!
« Svar #4 skrivet: 12 september 2007, 10:18:21 »
 Aj dÃ¥! miss av mig, Priset skall vara 68 750:- inkl. moms

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: pumpen har pajat!
« Svar #5 skrivet: 12 september 2007, 10:24:45 »
Det ser helt OK ut, är firman välrenomerad är det ett extra plus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tidanrolf

  • novis
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pumpen har pajat!
« Svar #6 skrivet: 12 september 2007, 10:36:02 »
 ja dom lär vara bra, till en bekant kom dom ut en nyÃ¥rsafton för att fixa deras pump. Det fÃ¥r man väl säga är bra service. Nej nÃ¥gon större värmepump är inte aktuellt, Men han pratade även om en 10 kw sÃ¥ jag var lite tveksam om den skulle räcka.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!