Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?  (läst 7157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« skrivet: 22 februari 2020, 15:07:22 »
Jag använder sällan övervåningen i mitt hus och sätter därför normalt termostaterna där på frostskyddsläge.
Det innebär ju i praktiken att övervåningens radiatorvolym är helt avstängd eftersom den våningen får spillvärme genom mellanbjälklaget från undervåningen så att tempen däruppe är typ 5° lägre än bottenvåningen.

Vilken inverkan har det på värmepumpens drift map antal starter och gångtid?
Kan den inverkan ändras med volymtank?

VP 8kW värmer med alla raddar öppna: 174 liter dvs 22liter/kW om allt är öppet
Varav
Bottenvåning Rör+5 radiatorer+golvvärmeslang: 120 liter dvs 15 liter/kW
Övervåning Rör+6 radiatorer: 54liter
« Senast ändrad: 23 februari 2020, 17:26:34 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2020, 17:46:16 »
Hur ändrar framledningen/returen tycker du? Min ändrar ca 1-2 grader efter 150gm. Kör jag värme enbart till garaget stiger framledningen snabbt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2020, 18:39:28 »
 tummenupp
Jag har inte kollat, men tack för tips, jag ska göra ett test och notera nuvarande deltaT vid stabil drift och vad de är när jag direkt värmer övervåningen oxå till 21°, dvs öppnar alla radiatorventiler och inväntar att rumstempen där stabiliserat sig..Jag har ingen logg, så det kräver några fåtölj-skift i källaren!!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2020, 23:03:51 »
God kväll Bopakoster
Funderar du på en tanklösning så koppla
För buffert lösning .
Då får du 2 viktiga saker .
Volymen (= gångtid)
Säkerställt flöde över kondensorn .
Du stänger 50% av den yta som ska värmas
DÃ¥ blir Buffert lösning  tummenupp
Mvh

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2020, 00:10:05 »
Hej "Gäst B", tack för ditt svar!  tummenupp

-När jag frågar om volymtank, och du svarar Buffertlösning, är det väl samma sak?
-Vad anser du om en  begagnad VV-tank som är strippad pÃ¥ offeranod och ev. elpatronerna som buffert?
Jag har en sÃ¥dan stÃ¥ende tom, den rymmer 200 liter. Bilder  bifogas
-Om den är användbar, ska jag kopplar in den pÃ¥ returen eller framledningen frÃ¥n VP? 
-Var ska jag koppla in tillflöde resp. frånflöde ur den? (topp resp botten)?

Om den inte är användbar vad rekommenderar du istället?
« Senast ändrad: 23 februari 2020, 00:17:51 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2020, 06:53:28 »
Ta en UKV eller likvärdig Bopakoster
Just det märket har jag riktigt dåliga erfarenheter av .
Buffert lösning innebär extern cirkulations pump
Extra framledningsgivare och en buffertgivare till tanken

Volym lösning är en simpel förstoring av röret
Den kan inte ersätta flödesförlusten som blir
När du tex stänger 6 radiatorer
Mvh
B

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2020, 08:53:59 »
Tack B,

Så buffertlösning är samma som med arbetstank då?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2020, 09:47:32 »
Tack B,

Så buffertlösning är samma som med arbetstank då?

Ja det är samma . ( borde ha skrivit det  "Sorry")

Mvh
B

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2020, 17:23:40 »
Som jag förstår det så ska man se till att VPs drift sker optimalt dvs 8 kW ska kylas bort av värme behovet i huset.
Därför anses att en volym på värmeavgivningssystemet på minst 20 liter/kW avgiven VPeffekt behövs. Gäller bara för on/off lösning(?)

Om jag nu vill minska värmeavgivande volymen genom att stänga av 4-6 radiatorer på övervåningen (dvs nyttja termostaternas frostskyddsläge), så finns, som jag ser det, dessa lösningar:

- behålla bef. anläggning och ta kostnaden för det, dvs många start och stopp som sliter på värmepumpen, den får kortare livslängd
- sätta in en buffert-tank inkl cirkulationspump (och shunt?) Tanken lagrar värmeöverskottet från värmepumpen, och det pytsas kontinuerligt ut mot behovet.
-ersätta VP när den rasar till en on/off med mindre avgiven effekt och komplettera med elpatrondrift vid de tillfällen då övervåningen behöver värmas
- byta värmepump till en inverter-styrd dvs värmepumpen anpassar avgiven effekt till det aktuella behovet..
- fler förslag?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2020, 21:58:44 »
Oavsett vilken typ av VP
Du anskaffar så kommer arbetstanken gör den
Till det där lilla extra Bopakoster  tummenupp

Du behöver ingen shuntventil
Mvh
B

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2020, 22:56:29 »
Oavsett vilken typ av VP Du anskaffar sÃ¥ kommer arbetstanken gör den Till det där lilla extra Bopakoster  tummenupp
Du behöver ingen shuntventil
Mvh
B
Tack!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #11 skrivet: 24 februari 2020, 08:33:08 »
Med inverter så är behovet av arbetstank liten, man kan lika gärna sätta in en bypass om man vill garantera flödet.
Bara när effektbehovet är så lågt att invertern går on/off kan du förbättra verkningsgraden med en tank, och de dagarna är nog rätt lätträknade i det stora hela, i vart fall om värmepumpen är bra dimensionerad.
Du kan koppla in din gamla VVB som arbetstank med t-rör på inlopp och utlopp, men en UKV eller liknande kanske är aningen bättre.
Ha även i åtanke att en extra extern cirkpump kostar både i inköp och drift, tar du en begagnad pump med "hög energiförbrukning" så kan det kosta ett par hundra kronor/år, köper du en ny snål pump så kostar den någon tusing, och så skall du ju har rör och rördelar dessutom.
Att köpa en ny tank, cirkpump, rör och rördelar till en gammal värmepump för att förlänga livet på den tror jag är svårt att räkna hem, jag ser det mer som ett nollsummespel.

En annan sak som jag anser vara väldigt dåligt utredd är huruvida det verkligen är bättre att ha det av tillverkarna specificerade flödet, eller om det är lika bra att låta värmepumpen gå med lägre flöde och högt deltaT - jag har inte sett några som helst data som presenterats som bevisar att låga eller höga deltaT är bättre sett till verkningsgraden.
När hög deltaT orsakar "övertemp" så kostar det en slant, men i det stora hela är jag skeptisk till någon större ekonomisk besparing.

Min nya inverter som nästan går dygnet runt med "optimal" deltaT och framledning verkar i alla fall inte dra nämnvärt mycket mindre energi än den gamla on/off-värmepumpen som gick med övertemp i slutet av sina värmekörningar.

Jag funderar faktiskt på att prova begränsa minvarven så att värmepumpen aldrig går med mindre än t.ex. 40 Hz, visst, det skulle ge fler start och stopp, men jag misstänker att COP är bättre vid en lite högre frekvens än när kompressorn går på minvarv.

Arbetstanken ger dig utan tvekan en teoretiskt mer korrekt drift, frågan är som jag ser det hur många hundra kronor/år du kan spara, INTE hur många tusen kronor/år.
Och utifrån detta resonemang kan man fundera på om det är mödan värt.
Jag satte i alla fall inte in någon arbetstank när vi bytte värmepump för ett år sedan.
Med detta sagt så är jag långt ifrån säker på att en inverter är ett mer eknomiskt lönsamt alternativ än on/off med arbetstank och extern cirkpump - det skulle absolut kunna vara ett ekonomiskt vettigare alternativ, jag valde inverter dels för att det inte kräver lika mycket plats, och dels för att jag ville få den erfarenhet som det ger att äga en "modern" värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank?
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2020, 11:29:32 »
Hur ändrar framledningen/returen tycker du? Min ändrar ca 1-2 grader efter 150gm. Kör jag värme enbart till garaget stiger framledningen snabbt.
tummenupp
Jag har inte kollat, men tack för tips, jag ska göra ett test och notera nuvarande deltaT vid stabil drift och vad de är när jag direkt värmer övervåningen oxå till 21°, dvs öppnar alla radiatorventiler och inväntar att rumstempen där stabiliserat sig..Jag har ingen logg, så det kräver några fåtölj-skift i källaren!!
Nu har jag foto-loggat VP med 4 radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen stängda. Jag vet inte när VP startade men troligen började jag logga ungefär 10min efter start,  mättiden var 17min 17 sek till VP-stopp dvs GM nerräknade.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

B

  • Gäst
B
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2020, 21:17:27 »
inverter och valet av en lösning Bypass passar i vissa fall tyvärr inte i alla

Oso VVB har bara ett rör i toppen som fungerar både som inlopp av kv och utlopp av VV
Det är ett rör i röret , yttre röret dim 22 och det inre röret i original mekanisk blandningsventil är dim 15
om jag kommer ihÃ¥g rätt ,  sÃ¥ ska Bopakoster använda OSO beredaren blir det ett trÃ¥ngt hÃ¥l att ansluta pÃ¥ .
därav rådet att använda en annan tank

Här tar du upp en intressant sak Rickard.
du skriver
Min nya inverter som nästan går dygnet runt med "optimal" deltaT och framledning verkar i alla fall inte dra nämnvärt mycket mindre energi än den gamla on/off-värmepumpen som gick med övertemp i slutet av sina värmekörningar.


jag håller på att ska bygga nytt på gamla dagar . från den tillverkare jag har program att göra körningar i
är on-off pumpen  effektivare  en den  nya invertern  Sc:,h
spf med samma kollektor och längd pÃ¥ on-off är 4,78  5230kwh
invertern 3-12   4,64  5383 kwh

skulle jag gÃ¥ pÃ¥ den absolut billigaste on off vp  3,76    6567 kwh
Det tar mig ca 12 år innan jag går plus på dom dyrare vp.

tyvärr har jag inte övriga tillverkares dimensioneringsprogram så jag kan inte jämföra .


jag har ett dilemma tyvärr . den tillverkas on-off VP gÃ¥r inte trots ett expansionskort att köra pool och buffertstyr samtidigt . 
så det blir till att titta på vad dem andra tillverkarna klarar att styra ,
Med vänlig hälsning
B

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Har jag nytta av volymtank (bufferttank, arbetstank)?
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2020, 21:56:03 »

Oso VVB har bara ett rör i toppen som fungerar både som inlopp av kv och utlopp av VV
Det är ett rör i röret , yttre röret dim 22 och det inre röret i original mekanisk blandningsventil är dim 15
om jag kommer ihÃ¥g rätt ,  sÃ¥ ska Bopakoster använda OSO beredaren blir det ett trÃ¥ngt hÃ¥l att ansluta pÃ¥ .
därav rådet att använda en annan tank

Med vänlig hälsning
B
Hej B
Jag har "strippat" OSO-beredaren och har alltsÃ¥  tvÃ¥ anslutningar kvar en i toppen och en i botten (avtappningen) efter att ha tagit bort blandarventilen och innerröret med offeranoden
Borde inte den tanken på 200liter kunna användas som bufferttank i det skicket? dvs med anslutning 8cmx 22mm i toppen och ett kort 5cmx15mm rör i botten?
« Senast ändrad: 24 februari 2020, 22:07:13 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!