Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rör dimensionering för frikyla  (läst 1514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lg1000

  • Gäst
Lg1000
Rör dimensionering för frikyla
« skrivet: 27 december 2021, 08:35:11 »
Hej,
Tänker att dra rör och bygga  anläggning, tänker ha ca 9kw (tre stycken konvektorer), spontant tänker dra 28 mm kopparrör? är det överdimensionerat eller vad tycker ni? Tänker sedan använda mig av Nibe Pcs 44 kit.
Denna kitt har två avstängningsventiler en som ska placeras precis före och en efter cirkulationspumpen. Den som är före är 15mm och den som efter är 22 mm. Då undrar jag om detta kommer att göra flaskhals och då den 28 mm rör blir överdimensionerade då det är 22 mm avstängningsventil efter cirkulationspumpen. Vad säger ni som har redan byggt eran anläggning? Tänker en sådan kitt är säkert bra då den sköter kommunikationen med värmepumpen osv
Tack på förhand till svar
Mvh
Lg

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #1 skrivet: 27 december 2021, 09:02:41 »

Är det etanol i köldbäraren?

Finns villan i söder eller norr?

Den effekt 9 kW som du nämner, är det vid 27° rumsluft och 7°/12° på köldbäraren?

Utloggad Lg1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #2 skrivet: 27 december 2021, 10:32:40 »
Är det etanol i köldbäraren?

Finns villan i söder eller norr?

Den effekt 9 kW som du nämner, är det vid 27° rumsluft och 7°/12° på köldbäraren?
Tack för ditt svar,
Jag vill finns utanför Umeå, 9kw är delad på två alt. Tre batterier. Kommer att dra två rörssystem dvs stammen är tänkt 28mm och från stammen typ 15 till varje konvektor då anslutning på de flesta konvektorer är 1/2” .
Temp på köldbärarsida beror på hur varmt det blir i hållet men antar det kommer att ligga på typ 7-8 grader.
Sedan eftersom vi har många stor fönster på söder läge så blir det riktigt varmt när solen är på. Att kyla till typ 20-22 grader vore gudomligt.
Tack för tankar och svar!

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #3 skrivet: 27 december 2021, 12:50:33 »
jag har en stor konvektor Frico SL1000 som ger 3,8KW vid 7/12 och 27C  . jag kommer betydligt högre i brinetemp, ca 9-10 C efter någon veckas värme
Jag tycker  därför du ska ha större diameter på dina ventiler än vad som ligger i satsen, då du kan behöva använda högre flöden och du har rördiameter för detta. Jag använder en varvtalstyrd pump då jag kommer att ha värmeåtervinning med rätt lågt flöde samt ett litet kylrum så småningom och kan växla upp flödet VB.

Vi på forumet brukar ochså påpeka vikten av klaffventil inte tallriksventil vid avsticket  ifrån brineledningen då den senare annars kan strypa VPns cirkpump
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #4 skrivet: 27 december 2021, 13:07:06 »
Tack för ditt svar,
Jag vill finns utanför Umeå, 9kw är delad på två alt. Tre batterier. Kommer att dra två rörssystem dvs stammen är tänkt 28mm och från stammen typ 15 till varje konvektor då anslutning på de flesta konvektorer är 1/2” .
Temp på köldbärarsida beror på hur varmt det blir i hållet men antar det kommer att ligga på typ 7-8 grader.
Sedan eftersom vi har många stor fönster på söder läge så blir det riktigt varmt när solen är på. Att kyla till typ 20-22 grader vore gudomligt.
Tack för tankar och svar!

Det är ofta nästan omöjligt att kyla bort solinstrålning, så där rekommenderar jag att du monterar markiser eller något som skärmar bort solen.

Grundvattentempen i Umeå är runt 4°, så det är bra.

När jag frågar med de 9 kW du nämner, så är det ofta angivet effekten vid +27°, vilket du inte ska dimensionera för. Ja, du kan göra det, men det kan bli onödigt kraftiga rör. Jag antar att du vill ha rumstempen runt 23°-24°, vilket gör att effekten på de batterier du avser installera har en betydligt lägre effekt.

Om vi tror att du får ut 9 kW med ett deltaT på 5°, så är flödet 0,42 l/s med etanolblandning. Det ger ett tryckfall på 440 Pa/m vilket är okej.


Utloggad Lg1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #5 skrivet: 27 december 2021, 15:18:29 »
Hej
Tack snälla ni för era svar.

Har två borrhål som är 140m och 240 m. hoppas att jag kan plocka ut 9KW.

"Luxes " menar du att det blir bra med 28 mm rör eller är det över dimensionerat. Sedan pratade jag men som sa att punkt strypning påverkar inte så mycket trycket. Det är mer längden på rören.
vad tycker ni ska jag ändå byta ut ventilerna som är på 15 och 22mm mot större då rören är 28 eller tror ni det stämmer att detta inte på verkar så mkt.

Sedan ska säga tänkte köra två rörsystem och göra avstick till varje konvektor. Så stammen blir 28mm och avsticket 15 alt 18 mm.

/lg
« Senast ändrad: 27 december 2021, 15:40:38 av Lg1000 »

Utloggad Lg1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #6 skrivet: 27 december 2021, 15:34:40 »
Det är ofta nästan omöjligt att kyla bort solinstrålning, så där rekommenderar jag att du monterar markiser eller något som skärmar bort solen.

Grundvattentempen i Umeå är runt 4°, så det är bra.

När jag frågar med de 9 kW du nämner, så är det ofta angivet effekten vid +27°, vilket du inte ska dimensionera för. Ja, du kan göra det, men det kan bli onödigt kraftiga rör. Jag antar att du vill ha rumstempen runt 23°-24°, vilket gör att effekten på de batterier du avser installera har en betydligt lägre effekt.

Om vi tror att du får ut 9 kW med ett deltaT på 5°, så är flödet 0,42 l/s med etanolblandning. Det ger ett tryckfall på 440 Pa/m vilket är okej.
Hej Luxes,
Finns det tabeller för dimensionering? När du skriver 9kw och 27 grader? Jag måste sägaatt jag är lite okunnig på detta område. Tack för er hjälp!
/lg

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #7 skrivet: 27 december 2021, 16:58:36 »

Måste du ha en PCS 44?

Ska du köra kyla från borrhålet, behöver du bara en cirkpump och en backventil. All styrning bör finnas i fläktkonvektorerna, naturligtvis beroende på vilka du ska montera. Den styrning du behöver är till fläkten och cirkpumpen d.v.s. är den någon av fläktkonvektorerna upptäcker ett kylbehov så startar cirkpumpen.

28 mm blir perfekt om du kan få 9 kW på kylan. Med ett delta på 5°, så blir tryckfallet 493 Pa/m och flödet blir 0,83 m/s räknat med 25 viktprocent etanol och 7° på köldbäraren.

Är 9 kW fördelat på tre likadana fläktkonvektorer, så bör du undvika 15 mm, då tryckfallet blir allt för stort 1740 Pa/m. 18 mm ger 514 Pa/m.

Effekter från kylbatterier redovisas oftast med +27° rumsluft med en viss procent luftfuktighet samt +7° och +12° på köldbäraren.

Utloggad Lg1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #8 skrivet: 27 december 2021, 17:56:03 »
Tack snälla,
Det är bra att veta demissionen 28 mm på stammen är rätt. Sedan från stammen så måste jag göra avstick och det är inte långt kanske en meter, då kör jag 18 mm fram till kopplingen för då måste gå ner till 15 mm. Så kommer jag att göra till varje konvektorn.

Men tillbaka till frågan om jag måste köra Nibes pcs44 kitt, jag tror att man får bättre kommunikation med bergvärmepumpen för den måste ändå producera vatten, även om det har inte med saken att gör. Men lilla cirkulationspumpen ska klara av cirkulera brinevätska genom slingan och brunnarna. Kanske cirkulationspumpen i bergvärmepumpen hjälper till.
En annan fundering om jag kör utan kitt. Ska alltså ha trådar från konvektorerna till cirkulationspumen eller hur ska fläktkonvektor skicka signal till cirkulationspumpen?
Men det andra som en vvsare sa till mig att punkt strypning är mindre problem men tycker ni ska jag byta ut dessa två avstängningsventilerna på var sin sida av cirkulationspumpen till 28mm, det kanske är ändå bra att ventiler där ifall pumen går sönder.

Bifogar länk till pcs 44 https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_30_6247498.pdf

Kompl. Uppgifter , om jag kör bara två stora konvektorer , det är väl lika bra ändå att ha 28 mm stam eller?

/lg
« Senast ändrad: 27 december 2021, 18:20:42 av Lg1000 »

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #9 skrivet: 27 december 2021, 21:49:20 »
jag förstår inte varför man skulle vilja shunta in  kylan (begränsa  temperaturen till fläktkonvektorn) eftersom   min erfarenhet är att  man snabbt kommer upp i 8-10 C in och 12-14 C ut ur fläktkonvektorn vid värmeböljor >1 v   därmed behövs väl inte det här  "kitet" ? Fråga tillverkaren  om  man ska shunta  vid ett uttag uppåt 9kw ?

de flesta fläktkonvektorer har en rätt avancerad styrning med  motordriven strypventil och variabel fläkt och kan kontrollera rumstemp oberoende av temp på ingående kylning
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Lg1000

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #10 skrivet: 27 december 2021, 22:57:31 »
jag förstår inte varför man skulle vilja shunta in  kylan (begränsa  temperaturen till fläktkonvektorn) eftersom   min erfarenhet är att  man snabbt kommer upp i 8-10 C in och 12-14 C ut ur fläktkonvektorn vid värmeböljor >1 v   därmed behövs väl inte det här  "kitet" ? Fråga tillverkaren  om  man ska shunta  vid ett uttag uppåt 9kw ?

de flesta fläktkonvektorer har en rätt avancerad styrning med  motordriven strypventil och variabel fläkt och kan kontrollera rumstemp oberoende av temp på ingående kylning
Tack för ditt svar,
Vad jag vet så skall man inte behöva någon ventil i konvektor. Man ställer in tempen och när önskad temp. uppnås då stannar fläkten. Men brinevätskan fortsätter ändå att cirkulera.
Men har man kittet så finns det en givare ute som talar om för cirkulationspumpen att det är varmt ute och att den ska vara igång. Men lek tanken att man inte vill ha kylning och stängt av konvektorn då fortsätter cirkulationspumpen att pumpa ändå. Det är egentligen ingen smart system.
/lg
« Senast ändrad: 28 december 2021, 09:54:18 av Lg1000 »

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Rör dimensionering för frikyla
« Svar #11 skrivet: 29 december 2021, 10:27:28 »
Jag  tycker som Lexus :
Det kitt du tittar på innebär en "centralstyrningsmodell".  Vad jag  har och vad som blir allt vanligare är  en mer  avancerad lokal styrning. Varje konvektor styr sig själv. På så sätt blir anläggningen mer flexibel.

  Den reglerar:
Fläktens varvtal  ( stannar aldrig helt  för att ge en  sann lufttemperatur).
Ställdon inkommande   brine . Kan vara on off eller proportionell
On off- pump alternativt varvtal. Jag har ordnat så att min pump ökar sitt varv  då flera konvektorer kopplas in

Du ser en del av detta i  installationsanvisningen.
« Senast ändrad: 01 januari 2022, 14:41:51 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!