Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F370 besviken pÃ¥ ljudnivÃ¥  (läst 1759 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F370 besviken på ljudnivå
« skrivet: 07 oktober 2021, 07:16:53 »
Hej!

Vi fick en ny värmepump installerad för ett par veckor sedan, en Nibe F370. Vi tänkte att nu får vi en tyst och modern värmepump. Men det där med tyst stämde ju inte alls. Vi hade en Nibe 360 innan och jag tycker nästan att denna låter mer. Både i det brummande ljudet från kompressorn och ett högfrekvent tjut som också verkar komma från kompressorn. Ett tinnitus ljud såg jag någon beskriva det som här på forumet. I det fallet verkade det dock komma från cirkulationspumpen vilket inte verkar vara fallet här. Ljudet hörs nämligen bara när kompressorn går.

Är F370 en högjudd värmepump eller har vi fått ett dåligt ex? Jag har kollat att den står stadigt och rakt osv och den är fackmannamässigt installerad. Vad är det i kompressorn som skapar det högfrekventa tjutandet?

Mvh D

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2021, 09:51:59 »
Nej den är tyst, kontakta installatören!
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2021, 10:41:48 »
Nej den är tyst, kontakta installatören!

Ok, det verkar folk tvista om. De flesta omdömen jag läst så låter den mycket. Det är mest det tjutande ljudet som är störigt men även lite själva brummandet. Vi har pumpen i tvättstugan ca 3 meter från tvättstugan och man hör när kompressorn går även med dörren till tvättstugan stängd. Inte jättemycket men den hörs.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #3 skrivet: 07 oktober 2021, 10:49:27 »
Kompressorn är samma modell i F370 som i 360P så det borde inte vara något nytt ljud ni hör om allt är som det ska. Man kan ta ljuddämpningsmateriel för bilar/båtar och limma fast på plåtarna och sticka in bakom mot väggen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mr.Hammer

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Täby
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #4 skrivet: 07 oktober 2021, 11:10:10 »
Inte högre ljudnivå än mitt kylskåp men allt är ju relativt. Alla kompressorer hörs enligt mig. Beträffande högt pinschat ljud, tidigare på min 310, berodde det på att ett rör från kompressorn låg mot plåtchassit. Utslitna dämpfötter till kompressorn var orsaken till detta. Mycket viktigt att pannan står exakt vågrätt men det hade du redan ordnat vad jag förstår,
Nibe F370 (2018)           Tidigare 310P (2005)
Värmekurva 10 Förskjutning -2
Elpatron/tillsats blockad mellan 05 -11.00 o 16 - 19.00
Inne- och utomhusgivare 21,5 grader
Värmefaktor 2.5
Driftläge: Auto och SPA (Värme)
PÃ¥verkansgrad SPA 5,  Timmätning
Mjukvara 9071R7 och Nibe Uplink
Ventilationskalibrering och rengöring (2018)
Ventilation 49%
Schemalagd 45 min höjning av fläkthastighet till 60%
2 ggr/dygn (Vädring)
Avluft ca -3 - +1!!! Kontinuerligt Vinter
ca 2 avfrostningar per dygn!!
Välisolerat hus 111kvm i 2 plan,
Energiklass D, 2 personers hushÃ¥ll 
Eldriven golvvärme i hall, nedre och övre badrum
Totalförbrukning 8 900 kWh/år
Snitt per dag 28 kWh/Ã¥r

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #5 skrivet: 07 oktober 2021, 11:20:37 »
Inte högre ljudnivå än mitt kylskåp men allt är ju relativt. Alla kompressorer hörs enligt mig. Beträffande högt pinschat ljud, tidigare på min 310, berodde det på att ett rör från kompressorn låg mot plåtchassit. Utslitna dämpfötter till kompressorn var orsaken till detta. Mycket viktigt att pannan står exakt vågrätt men det hade du redan ordnat vad jag förstår,

Vi har en rätt ny frys men den låter mycket mer än den. Ja jag har kollat så den står vågrätt. Den är väldigt ny, bara ett par veckor. Men det är klart att något kan ha hänt vid installation så att något ligger emot någonstans.

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #6 skrivet: 07 oktober 2021, 11:21:04 »
Kompressorn är samma modell i F370 som i 360P så det borde inte vara något nytt ljud ni hör om allt är som det ska. Man kan ta ljuddämpningsmateriel för bilar/båtar och limma fast på plåtarna och sticka in bakom mot väggen.

Ahh ok! Men F370 känns så mycket mer ljuddämpad än våran 360P känns som det sitter frigolit och annat dämpmaterial överallt, så trodde den skulle vara tystare faktiskt. Men det är väl det högfrekventa ljudet som är det som stör mest. Tänkte inte på det på samma sätt med den gamla.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #7 skrivet: 07 oktober 2021, 16:14:34 »
Det högfrekventa ljudet tror jag är en defekt, inget jag hört i alla fall från de där. De ska ha en ganska dov diskret ljudbild.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #8 skrivet: 07 oktober 2021, 17:58:49 »
Det högfrekventa ljudet tror jag är en defekt, inget jag hört i alla fall från de där. De ska ha en ganska dov diskret ljudbild.

Ok, dom får kanske komma och lyssna på det då. Det hörs när kompressorn går men inte alltid. Det jag tycker är konstigt

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2021, 07:35:36 »
Spelade in ljudet imorse, tog bort inspektionsluckan och stoppade in telefonen där för att riktigt få med ljudet. Så mycket som det hörs på filmen hörs det inte i rummet men ville mest få med karaktären på ljudet så ni får höra hur det låter. Det är ju dels det burrande ljudet, men det är helt fine, men sen hör man ett lågfrekvent/tinnitusljud också. Är mycket möjligt att det är ett normalt kompressorljud, frysen låter också så ibland tycker jag men är inte lika störande.

https://imgur.com/W2hJW1I

EDIT: Man måste sätta på ljudet manuellt på filmen tydligen.
« Senast ändrad: 08 oktober 2021, 07:49:05 av Doraso »

Utloggad Doraso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2022, 18:21:06 »
Har vant mig vid brummandet men det högfrekventa ljudet som kommer och går stör mig alltså. Har undersökt lite och kommit fram till följande:

*Det låter bara när kompressorn går
*Det låter inte som det kommer från kompressorutrymmet, har lagt örat emot med panelen borttagen och det låter verkligen inte som det kommer därifrån
*Det kommer inte från elpatronen, det låter även om den är frånslagen.
*Det kan inte vara cirkulationspumpen då ljudet kommer och går även nu när vi har minusgrader och cirkulationspumpen går hela tiden.

Vad fasiken kan det vara? Det är ju inget superhögt ljud men man hör det tydligt när man är i samma rum som pumpen iaf.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2022, 18:41:10 »
Resonans som överförs till rören och blir  till ljud i väggarna. lite som en fiol.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F370 besviken på ljudnivå
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2022, 18:38:14 »
Tycker du borde få en kylteknisk undersökning till felet är funnet på garantin.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!