Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte frÃ¥n elpanna till luft-vatten-pump  (läst 1679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ivar58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« skrivet: 16 november 2019, 15:36:25 »
Hej,
behöver byta gammal elpanna till ny luft-vatten-pump. Jag har nyligen installerade solceller som kommer att täcka så gott som hela årsförbrukningen på ca 14000 kWh. Huset är på 120 m2 + hel källare + 27 m2 vinterträdgård med värmeslingor. Vill gärna ha möjlighet att kunna styra med app.
Vore väldigt tacksam för tips om vilken luft-vatten-pump som skulle passa bäst i mitt fall.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9565
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #1 skrivet: 16 november 2019, 15:44:58 »
Hej! Om man vill kunna logga och styra via nätet ligger NIBE långt fram i utveckling, t.ex. F2120 med VVM320 är bra. Även IVT har något men man får köpa till ett extra tillbehör. CTC har också någon uppkoppling men det skrivs en del om buggar just nu verkar det som. Sedan kan det tillkomma en liten månadskostnad för att få alla funktioner inklusive styrningen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #2 skrivet: 16 november 2019, 17:45:46 »
Vad vill du kunna styra? Är det bara innetemperatur eller vill du kunna ratta individuella inställningar precis hur som helst? Innetemperatur kan man lösa på de flesta med tillverkarnas egna saker, annars är det modbus och liknande som gäller och det blir ganska krångligt snabbt.

När jag jobbar med värmepumpar används uppkoppling oftast för att läsa av trender och se förändringar över tid, samt för larmövervakning. På vissa maskiner finns styrning men det är det få inställningar man faktiskt gör annat än vid uppstart eller service. Så en tjänst som Loggamera eller Energibutikens loggare är ofta det man egentligen är ute efter i slutänden, och dessa stödjer det mesta oberoende av tillverkare.

Mitt tips är att välja en luft / vatten pump modell som funnits ett tag och historiskt sett har fungerat bra. Fundera gärna var den kan stå utan att du stör dig på ljudet för den kommer att låta (inte överjävligt men är man känslig så stör man sig).
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad ivar58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #3 skrivet: 17 november 2019, 13:11:05 »
Tack för era svar!  Jag har inte tänkt mig nÃ¥gon avancerad styrning för det förstÃ¥r jag mig inte pÃ¥ men start och stopp och kanske ett larm om pumpen stannat när man inte är hemma. Vore skönt att slippa prenumerera pÃ¥ nÃ¥gon tilläggstjänst för det. Vet ni om nÃ¥gon pump har detta inbyggt?

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #4 skrivet: 17 november 2019, 13:37:16 »
IVT Anywhere fungerar utan prenumeration har jag för mig. CTCs CTC Connect kräver heller ingen prenumeration vad jag känner till. Nibe däremot tror jag normalt bara tillåter att titta om man inte har premium, har ingen aning vad det kostar.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #5 skrivet: 17 november 2019, 13:40:04 »
Start och stopp?
En LVVP startar när den installerats och sen går den i bästa fall utan handpåläggning i sisådär 10 år. Man startar och stoppar den inte utan systemet sköter sig självt.
Alla de stora fabrikaten har bra system.

Om hela din årsförbrukning idag är ca 14 MWh/år så är väl ca 6 hushållsel, och alltså bara 8 000 kWh/år för uppvärmning, och varmvatten? Om du räknar med att en LVVP sparar 50-70% av elen så blir det bara 4000-5000 kWh/år, och med egen el så har du väl ganska låg elkostnad? Det kommer ta väldigt lång tid innan du får tillbaka pengarna för installationen, som kommer att kosta i runda slängar 100 000 kr.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad ivar58

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #6 skrivet: 17 november 2019, 14:46:22 »
Du sätter fingret på en öm punkt där, lunk Umeå. Jag har också funderat i de banorna. Jag undrar vad jag egentligen ska installera för att inte överinvestera så att säga. Min panna är slut så nåt måste jag ha men samtidigt känns en vatten-luftpump för 100.000:- lite svår att motivera rent ekonomiskt. som du säger tar det lång tid att tjäna in det. Hur skulle ni ha gjort i mitt läge?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #7 skrivet: 17 november 2019, 15:15:28 »
Elpanna, eftersom du redan har investerat i solceller.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
SV: Byte från elpanna till luft-vatten-pump
« Svar #8 skrivet: 17 november 2019, 18:49:13 »
Finns stor chans att elpriserna i sverige skjuter i höjden i takt med minskad energiförbrukning på fossila bränslen, pengarna ska in i statskassan på ett eller annat sätt. Så det kan ändå vara värt att installera något som minskar elberoendet om man tänker framåt. Nåt säger mig att om solceller blir vanligt kommer de skattas sönder som allt annat miljövänligt har förstörts i Sverige.

Ett alternativ för att inte binda upp kapital kan vara en LLVP eller luft/luft värmepump.
Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!