Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ovanligt fel?!!  (läst 1768 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Greyline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ovanligt fel?!!
« skrivet: 03 november 2018, 16:29:35 »
Ivt greenline HT plus C9 2008
Kombi beredare med ack till värme och Vv

GT3 Tappar varmvatten temp på 6min.
GT1 till 27.1. Nuvarande 47.7.!?

Växelventil bytt utan framgång.

Läcker det över Vv till rad kretsen?
Verkar som GT1 ökar i takt med att GT3 sjunker.
Tar som sagt ca 6min så startar pumpen.
Hjälp!?



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #1 skrivet: 03 november 2018, 18:10:07 »
Byttes motorenheten till ventilen också eller bara ventilen? Jag har svårt att föreställa mig att det kan vara något annat fel än att växelventilen står i ett mellanläge så att varmvatten från beredaren går ut i radiatorkretsen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #2 skrivet: 03 november 2018, 18:19:32 »
(Lite beroende på typ) så är det lätt att montera ventilen/ställmotorn fel, bör nog kollas upp innan ni byter nåt mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Greyline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #3 skrivet: 03 november 2018, 22:10:01 »
Motor byttes ej.
Den fungerar och sitter i rätt läge osv.

Har läst runt lite.
Tror felet är ett T rör med förminskare jag behöver montera.




Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #4 skrivet: 04 november 2018, 09:44:32 »
Om det är T-stycket som är problemet borde problemet har funnits ända sedan 2008. Om så inte är fallet prova med att ta bort motorn när pumpen är klar med en varmvattenberedning. Då ska växelventilen vara i läget för radiatordrift med stiftet på växelventilen i helt utskjutet läge.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #5 skrivet: 04 november 2018, 10:43:18 »
Får känslan av att din interna cirkulationspump går kontinuerligt.

Gå in i meny 5.10 och kolla så att P2 är aktiv endast med kompressor.

Det är dock inte lösningen på problemet, annat än då det saknas rumsvärmebehov.

Däremot kostar det energi att ha den igång, vilket är helt onödigt tillsammans med kombiberedaren.

Utloggad Greyline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #6 skrivet: 04 november 2018, 14:22:22 »
5.10 P2 var i konstant drift.
är ändrad till endast med kompressor.
Får se om det ger önskad effekt....

konstigt att rad systemet blir så varmt?
och ändå står det att den gör vv.
jag får helt enkelt inte ihop det.

Utloggad Greyline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #7 skrivet: 04 november 2018, 18:25:47 »
Problemet försvann !
Stort tack Lexus !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #8 skrivet: 04 november 2018, 21:46:16 »
Jag har studerat flödesschemat och mÃ¥ste erkänna att jag inte begriper hur omkopplingen av P2 till samtidig drift med kompressor kunde lösa problemet. Helt klar är det sÃ¥ att P2 inte ska gÃ¥ i kontinuerlig drift för dÃ¥ förstör man skiktningen i tanken i botten pÃ¥ kombiberedaren och det sänker verkningsgraden förutom att P2 drar ström i onödan men det borde inte pÃ¥verka att varmvatten behöver beredas sÃ¥ ofta. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #9 skrivet: 04 november 2018, 23:58:07 »
Greyline har en läckande växlingsventil. Ventilen läcker enbart då det finns ett flöde/tryck mot ventilen.

Finns inget rumsvärmebehov eller varmvattenbehov är den interna cirkpumpen avstängd, vilket i sin tur inte orsakar något flöde från beredaren ut mot värmekretsen.

Så fort kompressorn startar är läckaget tillbaka. En ny växlingsventil (LK 525) samt ett nytt T-rör är botemedlet för Greyline.


Utloggad Greyline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #10 skrivet: 05 november 2018, 08:54:15 »
Växelventilen är redan bytt !

Jag vet inte hur det fungerar, men problemet är väck.
Kanske blir för mycket med 2 cp.
För den vid beredaren går ju för fullt hela tiden också.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #11 skrivet: 05 november 2018, 11:25:53 »
Har funderat lite mer över detta märkliga fel. Det finns en långsökt förklaring. När utetemperaturen är högre än vad sommarurkopplingstemperaturen är inställd på går växelventilen över i läge för varmvattenberedning om det är REGO600 som styrsystem. Det betyder att om P2 är inställd på kontinuerlig drift kommer vatten från varmvattenberedarens mantel att börja cirkulera via acktanken i botten på kombiberedaren och då uppstår just det fel som har beskrivits här utan att det är fel på växelventilen.

Nu är det lite otroligt att sommarurkopplingstemperaturen skulle uppnås i november men om utegivaren har blivit fuktskadad och visar för hög temperatur är det möjligt. Har man en innegivare kommer den att se till att det inte blir för kallt i huset trots att utegivaren visar fel. Så kolla för säkerhets skull att utegivaren visar någorlunda rätt temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #12 skrivet: 05 november 2018, 12:19:55 »
Nja, både P1 och P2 stannar när den går över i sommarurkoppling.

En fungerande växlingsventil stänger bort flöde till arbetstanken vid sommarurkoppling.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt fel?!!
« Svar #13 skrivet: 05 november 2018, 14:30:45 »
Stannar bägge pumparna var det feltänkt av mig. Dessutom är det så en förnyad titt på flödesschemat visade att mantelutloppet från varmvattenberedaren i kombiberedaren ansluter till returen från acktanken (blandade ihop rörledningarna tidigare) så det varma vattnet hade aldrig kommit ner i acktanken även om växelventilen hade varit i läge för varmvattenberedning.

Det verkar inte Ã¥terstÃ¥ nÃ¥got annat än att motorn till växelventilen inte växlar läge fullt ut. I sÃ¥ fall spelar det ingen roll om själva ventilen byts. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!