Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Krav pÃ¥ auktoriserad Nibe-installatör?  (läst 4279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« skrivet: 03 oktober 2011, 11:51:36 »
Köpte i somras ett nybyggt hus där byggfirman själva installerat och konfigurerat en F750. Frånluftsdonen har justerats av en sotningsfirma. Jag har under dryga månaden satt mig in i pumpen och börjat mäta. Vad man inser är att det förutom de vanligaste användarinställningarna (värmekurva, stopp av värme, fläkthastighet etc.) finns massa andra avancerade inställningar att göra.

Frågan är om jag av byggfirman ska kräva att det skickas ut en Nibe-auktoriserad tekniker som får kolla allt eller om era erfarenheter säger att det inte spelar så stor roll, att det inte småjusteras i detalj ändå?
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2011, 12:21:14 »
Det brukar nog oftast vara kunden som fÃ¥r göra smÃ¥justeringarna själv men har inte byggfirman justerat in vp eller vilka inställningar vill du ändra pÃ¥  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2011, 13:42:44 »
Mer eller mindre ska ju en installatör kunna lämna pumpen hos dig med frabriksinställningar. Såsom fabriken menar att den fungerar bra i de flesta fall.

Sedan kan ju kunden behöva justera kurva etc för att få för sig rätt temperatur.

Är man lite intresserad och hänger här ett tag så lär man sig nog mer och bättre om optimering av en värmepump än vad en standard -jacka-på installatör har erfarenhet/kunskap av/om.

Sedan finns det ju så klart andra typer av installatörer som tar på sig mer ansvar för en optimal drift. Men hade du haft en sådan installatör hade du nog vetat om det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2011, 22:59:13 »
Den, de, som bor i huset borde väl veta bäst hur man skall justera pumpen.

Annars blir det dyrt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2011, 23:01:03 »
Japp
och att få eller skaffa den kunskapen är också dyrt. Men säkert billigare än att köpa tjänsten.

Billigast är kanske att köra på med 0.x sämre cop :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2011, 10:37:13 »
Tack för åsikterna! Jag är ju helt inne på det ni skriver, meckar hellre själv. Jag har tidigare kollat igenom de generella inställningarna och det enda som skiljt från grannen som har samma typ av hus och som haft en Nibe-snubbe på plats är att min värmekruva stod på 9(+3) och hans på 9(-2). Jag har sedan dess varit inne och läst en del här och testat olika inställningar på pumpen. Ett alternativ är ju att spara ner inställningarna från grannen och ladda in i min egna maskin...

Men det ni menar är att en generell standardinstallation från Nibe inte skulle innebära att teknikern är inne och optimerar på de avancerade inställningarna? Jag skulle väl inte tro det heller men eftersom jag är novis inom detta område vill jag kolla av med er här. Det skulle ju kunna varit så att det mer eller mindre är ett krav med en auktoriserad installation för att få en optimal drift.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2011, 10:54:46 »
man siktar nog på standard och sedan ändrar man efterhand om problem skulle uppstå.

Många anläggningar går inte optimalt men sällan innebär det några större ekonomiska bekymmer. Personligen tycker jag att det är fel men jag förstår varför branschen i stor del fungerar som den gör. Och i framtiden kommer fler maskiner som över tid ställer in sig själva på bästa möjliga sätt.


Upplever du att maskinen inte går som den ska eller önskar du bara få den att gå optimalt
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2011, 11:28:52 »
man siktar nog på standard och sedan ändrar man efterhand om problem skulle uppstå.

Många anläggningar går inte optimalt men sällan innebär det några större ekonomiska bekymmer. Personligen tycker jag att det är fel men jag förstår varför branschen i stor del fungerar som den gör. Och i framtiden kommer fler maskiner som över tid ställer in sig själva på bästa möjliga sätt.


Upplever du att maskinen inte går som den ska eller önskar du bara få den att gå optimalt
Jag har sedan tidigare pratat med husbyggaren om att komma hit så att han får gå igenom hur alla rör är dragna än om jag tror mig ha listat ut det mesta redan. Ville därför först kolla om jag bör ställa några krav på installationen.

Än så länge tycker jag pumpen sköter sig bra och jag tror mig fått häng på de viktigaste bitarna. Håller på att trimma in systemet med öppna termostater vilket är en viss utmaning när man har både golvvärme och radiatorer. Det blir generellt kallare på övervåningen.

Faller nu iof. lite utanför huvudfrågan men som hade varit bra att få klarhet i innan jag tar hit byggaren är detta: Jag har under mitt experimenterande noterat att några slingor inte verkar stängas helt när termostaten är på 0. Termostaten i fråga ser ut att styra slingor 1-4 (hall/vardagsrum/kök - öppen planlösning) där 4:an stängs medan 1-3 är öppna. Dom andra slingorna styrs av var sin termostat (kontor/tvätt/toa). På bilderna ser ni resultatet av att termostaten för slingor 1-4 samt termostaterna för slingor 5-6 är på 0 medan termostaten till slinga 7 är fullt öppen.

Är detta full normalt eller beror det på något, ex. luft i systemet?
« Senast ändrad: 04 oktober 2011, 11:31:14 av Freddan101 »
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2011, 12:19:23 »
Känner att senaste posten blev väl OT så postar i den generella FLVP-delen istället.

Tack för feedbacken!
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2011, 12:29:02 »
Eftersom en Nibe vp kan köpas av vem som helst så kan Nibe snubben vara helt okunnig om just Nibe eller grymt duktig det vet man aldrig tyvärr verkar det kunna vara likadant med dom märkena som har egna installatörer fast dom borde vara bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Krav på auktoriserad Nibe-installatör?
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2011, 12:56:58 »
Känns inte som jag ska chansa och lägga pengar på det. Bara irriterande om teknikern inte vet mer än en själv när man väl står där. Blir att fortsätta att läsa på och mecka själv istället.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 267
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!