Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Isollera en ventilations trumma  (läst 1498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Isollera en ventilations trumma
« skrivet: 12 januari 2023, 22:37:31 »
Hejsan!

Hade behövt lite hjälp har nog äntligen hittat problemet varför min Nibe F370 alltid ligger runt 16-18 grader på frånluften även om jag eldar i kaminen.

Förra ägaren valde att flytta ut pumpen till garaget där de dessutom bara är runt 10-15 grader och byggde då en egen trumma och drog ett ventilationsrör (120rör) utan att isolera verken rör eller trumma. Samt att ute röret som skickar ut luften från pannan som går igenom taket går där med. Har kollat hur varmt det va i trumman och tempen ligger runt 7-10 grader då är trumman dessutom inomhus. Men vad hade ni gjort?

Alternativ 1 öppnat upp trumman och isolerat ordentligt och borrat upp popnitarna och dragit på en PE30 isolering och isolerat trumman? Lite mer jobb

Alternativt 2 Bara öppnat upp och isolerat ordentligt i kanalen?

Alternativt 3 köpt ett isolerat fexirör och bytt? Eller vad brukar man ha i ett hus?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2023, 11:08:58 »
Fan vad irriterande, skitjobb att behöva fixa sånt här efter andra.
Men jag skulle nog behålla nuvarande rör om det är OK luftflöde, spirorör är dyra.
Jag skulle borra upp poppnitarna och dra på en strumpa, tyvärr en massa jobb, men det kommer bli bäst resultat.
Om man ändå ska riva i grejerna är det lika bra att göra det ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2023, 19:32:34 »
Fan vad irriterande, skitjobb att behöva fixa sånt här efter andra.
Men jag skulle nog behålla nuvarande rör om det är OK luftflöde, spirorör är dyra.
Jag skulle borra upp poppnitarna och dra på en strumpa, tyvärr en massa jobb, men det kommer bli bäst resultat.
Om man ändå ska riva i grejerna är det lika bra att göra det ordentligt.

Ja verkligen och det sorgliga är att han kar eget företag och hÃ¥ller pÃ¥ frÃ¥nluftvärmepumpar frÃ¥n Nibe  m.m och inte ens gjorde det ordentligt till sig själv när han bodde här.
Bör man köra både strumpa och fylla allt tomrum i trumman med nån lös isolering. Är ju iskallt där så tror det drar in från röret som går igenom taket eller nån annanstans men får kolla det när jag ta i sär de.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2023, 20:20:41 »
Du får ju kolla att det ser tätt ut, eller se till att det blir så när du drar ihop det igen.
Men jag skulle tro att får du på en rejäl strumpa så räcker det.
Kolla hur tjock du kan få på? Snåla inte om det skulle gå att trä på en 100 mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2023, 23:24:01 »
Du får ju kolla att det ser tätt ut, eller se till att det blir så när du drar ihop det igen.
Men jag skulle tro att får du på en rejäl strumpa så räcker det.
Kolla hur tjock du kan få på? Snåla inte om det skulle gå att trä på en 100 mm.

FÃ¥r göra det. Men har kikat in lite och filmat och det är nÃ¥n böj osovidare sÃ¥ kommer inte kunna klä hela med strumpa möjligtvis att skära upp den och klä lite runt sen tejpa där det inte gÃ¥r att dra över.  100mm har du nÃ¥n du kan skicka länk pÃ¥? Ingen PE30 eller 50 dÃ¥ för dem är ju 30mm och 50mm. Röret i trumman är upp skruvat i taket med nÃ¥gra hängfästen.

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2023, 08:06:55 »
Hej!

Här finns det 100 mm tjock rörisolering. Hoppas du får ordning på det. Tänk på att välja rätt grovlek på rör, räknar med att röret är mer än 100 mm i diameter.

https://www.luftbutiken.se/isoleringsstrumpor/10812-isolerstrumpa-pe100-100mm-l3m-100mm.html

//Jonas


Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2023, 14:59:11 »
FÃ¥r göra det. Men har kikat in lite och filmat och det är nÃ¥n böj osovidare sÃ¥ kommer inte kunna klä hela med strumpa möjligtvis att skära upp den och klä lite runt sen tejpa där det inte gÃ¥r att dra över.  100mm har du nÃ¥n du kan skicka länk pÃ¥? Ingen PE30 eller 50 dÃ¥ för dem är ju 30mm och 50mm. Röret i trumman är upp skruvat i taket med nÃ¥gra hängfästen.
Se till att kondensisolera avluften från pumpen, den håller nedåt 15- grader.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2023, 15:43:58 »
Och ligger den (avluftkanalen) i samma konstruktion/trumma/låda så kan den förutom att fälla ut kondens även kyla ner utrymmet. Helt idiotiskt att ha dom nära varandra och i samma konstruktion.

Lägg upp lite bilder så vi får se hur det är gjort
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2023, 19:32:15 »
Hej!

Här finns det 100 mm tjock rörisolering. Hoppas du får ordning på det. Tänk på att välja rätt grovlek på rör, räknar med att röret är mer än 100 mm i diameter.

https://www.luftbutiken.se/isoleringsstrumpor/10812-isolerstrumpa-pe100-100mm-l3m-100mm.html

//Jonas

Vad menar du med välja rätt storlek på rör? Röret som sitter nu är innemåttet ca 120mm så kan tänka mig utemåttet är ca 125 mm?

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2023, 19:39:03 »
Och ligger den (avluftkanalen) i samma konstruktion/trumma/låda så kan den förutom att fälla ut kondens även kyla ner utrymmet. Helt idiotiskt att ha dom nära varandra och i samma konstruktion.

Lägg upp lite bilder så vi får se hur det är gjort

Ja dem gÃ¥r i samma lÃ¥da. Nu när du säger det sÃ¥ är det ju inte konstigt att det är sÃ¥ kallt där inne. Har mätt flera gÃ¥nger och fÃ¥tt olika grader men nu förstÃ¥r jag ju varför dÃ¥. NÃ¥n gÃ¥ng va de 7 garder och nÃ¥ngÃ¥ng 13 grader. Inte konstigt att det kommer in massa kallluft in i pumpen. Lustigt att förra ägaren gjorde sÃ¥ när han har eget företag och jobbat med sÃ¥nt 👎

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2023, 20:52:01 »
Vad menar du med välja rätt storlek på rör? Röret som sitter nu är innemåttet ca 120mm så kan tänka mig utemåttet är ca 125 mm?

Visste inte det. Den jag länkade är 100 mm i diameter men de har för 125 rör också.

Lycka till

// Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2023, 08:53:47 »
Sedan skulle jag fylla hela lådan med isolering också, går det att få in och fylla allt tomrum med lösull??

Men glöm inte att även isolera avluftkanalen så dess kylverkan på sin omgivning i lådan minimeras
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Marcusn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2023, 09:18:32 »
Sedan skulle jag fylla hela lådan med isolering också, går det att få in och fylla allt tomrum med lösull??

Men glöm inte att även isolera avluftkanalen så dess kylverkan på sin omgivning i lådan minimeras

Ja det kan nog gå men måste uppdatera hela sidan så blir nog lättare att trycka in vanlig isolering och fylla med.

Nä dem måste verkligen isoleras för att dämpa kylan. Men den är rätt kort så blir nog svårt att få på ek trumma. Men fundera på om man inte skulle dra sånt här runt allt

https://www.k-rauta.se/produkt/isolering-isover-u-protect-wired-mat-20-alu1-30x600x10500mm/4003973113032

https://www.k-rauta.se/produkt/u-protect-wired-mat20alu1-60x600x5200/4003973112882

Det borde väl gå lika bra att köra de runt alla rör? Så hade man sluppit att ta isär röret. Eller tro du det blir sämre?
« Senast ändrad: 15 januari 2023, 09:26:09 av Marcusn »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Isollera en ventilations trumma
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2023, 10:03:43 »
Bara det blir tätt i skarven överallt tror jag det blir lika bra. Och sedan isolering överallt runt om i lådan
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!