Författare Ämne: VP bränner pÃ¥ vid -1 sÃ¥ det blir stekhett  (läst 5058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
VP bränner på vid -1 så det blir stekhett
« skrivet: 27 november 2007, 13:03:00 »
Hejsan, lägger tråden här eftersom problemet antagligen inte är märkesberoende (Autotherm C9).

Värmemässigt har nya VP fungerat bra hitintills men nu har vi haft några nätter då temperaturen gått under 0 och det verkar som om pumpen löper amok och bränner på. (Kanske varit så kallt tidigare i höst men då har vi inte fått problem). Jag har i omgångar sänkt värmekurvan från 4 till 3 men problemen verkar kvarstå.

Igår var temperaturen inne 21 när vi gick och la oss och nu på morgonen var den 24,5 och elementen var brännheta. Pumpen rapporterade utetemperaturen till -1,5.

Har ni några uppslag? Krånglande sensor? Garantifel?
Sitter på jobbet och skriver detta och kommer hem lagom för att gå och lägga sig men kommer att ladda upp lite mer mätvärden imorgon.

AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: VP bränner på vid -1 så det blir stekhett
« Svar #1 skrivet: 27 november 2007, 14:02:28 »
Jag gissar på krånglande växelventil, den försöker värma varmvattnet men växelventilen fastnar i läge mot radiatorerna, då jobbar och jobbar VP:n kontinuerligt utan att VVB blir varm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VP bränner på vid -1 så det blir stekhett
« Svar #2 skrivet: 27 november 2007, 16:30:43 »
HÃ¥ller med.

Det finns en spak som du kan motionera ventilen med, gör det - eller ännu hellre, plocka bort motorn till ventilen (en spärr och vrid hela motorn 90° moturs) och se om du kan påverka ventilspindeln manuellt tills den börjar gå lätt.

Har du garanti kvar och kan konstatera att det är motorn eller trevägsventilen som kärvar kan du ringa service utan att själv mickla med grejerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
SV: VP bränner på vid -1 så det blir stekhett
« Svar #3 skrivet: 28 november 2007, 20:18:30 »
Jag har inte något minne av att vi var utan VV under perioden vi hade problem..
Ska kolla nästa gång det händer vad panelen säger. När jag gick ned och kollade till pumpen i måndags räknade den ned för att starta värmeproduktionen. 100 s senare startade pumpen och körde ca 1-2 min.

Just nu verkar vi inte ha några problem, eventuellt lite för kallt men det är nog att vi har kurvan lite för lågt.

Jag lämnar detta tills vidare och Ã¥terkommer om fenomenet upprepar sig och dÃ¥ ska jag skriva ned siffror  ;)
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

Utloggad Tunguska

  • KlÃ¥fingrig packrÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inne pÃ¥ min andra pump
SV: VP bränner på vid -1 så det blir stekhett
« Svar #4 skrivet: 28 november 2007, 23:50:22 »
Det gick fort... Verkar vara temperatursensorn på returen som glappar eller är trasig. När jag mäter på röret säger termometern 33 grader men VP säger 11.3 och den siffran ändras inte hur pumpen än går...

Blir att ringa in ett garantiärende imorgon.  knUp
AutoTerm TerraMax C9 + 200m borra. Frikyla i över- och botten-våning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser