Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skärpta energiregler  (läst 14780 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skärpta energiregler
« Svar #15 skrivet: 12 september 2008, 11:19:06 »
Jag ligger på 6200 kwh för värme o vv (separat elmätare) just nu.
5 personer i huset fönster som är 55 år, iofs tilläggsisolerat hus.
I som jag ser det ett kallhål, beläget i jämtland
Så gränserna är då inte svåra att klara av.

Direktel skulle man förbjudit för 20 år sedan, enligt mitt förmenande.
« Senast ändrad: 12 september 2008, 11:22:30 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Skärpta energiregler
« Svar #16 skrivet: 12 september 2008, 11:34:46 »
Reglerna enligt boverket "Nu innefattas alla nya byggnader som använder elenergi för uppvärmning och kylning oavsett typ av elvärme, elpanna, el-golvvärme eller värmepump."

LÃ¥ter som det blir pellets och ved vid nybyggnation som  kompletteras i efterhand med en värmepump.

Men för de som vill använda värmepump är det nog maxeffekten som ställer till det.
Max 4.5 kW i effekt klimatzon III. och 5.5 kW  i Klimatzon 1.
Värmepumparna måste alltså klara sig utan elspets. Dimensioneringen av pump och därmed borra blir med 100% täckningsgrad.
L/L och L/V måste antagligen kompletteras med pellets/ved eller annat biobränsle.



Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #17 skrivet: 12 september 2008, 11:53:46 »
Hej

Ligger själv på ca 4500-5000 kWh i värme och varmvatten och bor i "zon 2". Vi skulle teoretiskt kunna ligga på max 9375 kWh/år. Visst känns det bra att redan ligga bättre till än vad som krävs av nybyggda hus.

Men det är ganska stora spridningar inom Boverkets klimatzoner, lite för stora enligt min mening. Värmlands län har t ex en av de största spridningarna (här pratar jag växtzon, obs), från 6 längst i norr ner till 1-2 på Värmlandsnäs ute i Vänern. Det är ett helt annat klimat bara man åker några mil från Vänern.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skärpta energiregler
« Svar #18 skrivet: 12 september 2008, 11:56:13 »
Dom är roliga... om man eldar med pellets så spelar det alltså ingen roll för landet om man slösar....

Måste va "bondeförbundarna" som vill öka försäljningen av pellets.
Särintressen styr alldeles för mycket!

Självklart ska väl alla byggnader omfattas av stränga energikrav!
Det har slagits upp mycket stort att sprtstugor som byggs idag kan ju både 200 och 300 kvm, utrustade så att rejäl värme står på hela året. Men det finns INGA krav alls på såna byggnader.
Tex Ã…redalens effektbehov blir enormt pga av detta!!
Rikingarna som bygger hundratals såna hus bara i Åre har iofs råd att betala för 40 50´kwh/år för värmen. Men frågan är ju om det är bra för landet och landets energibalans!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #19 skrivet: 15 september 2008, 07:52:42 »
Direktverkande el är redan omöjligt att använda (krävs passivhusisolering), redan nu är ju kravet 75kWh/m² i södra klimatzonen.

Med markvärme är det inga större problem att klara de föreslagna kraven!

Det ska bli intressant att se hur hustillverkarna aggerar, antingen markvärme till allt eller en starkt förbättrad isolerstandard.
Jag tror inte ved/pellets är något alternativ för hustillverkare + att det inte är så lätt att klara kraven vid denna typ av uppvärmning heller! De föreslagna kraven för ved/pellets/fjärrvärme är samma som dagens, 110kWh/m² i södra KlimatZonen.

Frågan är vad som är bäst, Isolera eller installera markvärme?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #20 skrivet: 15 september 2008, 11:48:56 »
Hej

Misstänker att husfabrikanterna går mot markvärme i första hand. Att isolera bättre skulle påverka design och konstruktion. Frågan är om de hinner eller törs detta.

Elpriset har ju passerat 1 kr/kWh för länge sedan och börjar väl klättringen mot 2 kr/kWh. Kundkretsen kanske efterfrågar bättre isolerade hus ? Jag tror att energideklarationen kommer att öpnna ögonen på många husspekulanter.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Skärpta energiregler
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2008, 19:06:09 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Banarne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #22 skrivet: 28 juli 2009, 18:44:25 »
Hejsan,

Är det någon som vet hur det gått för våra husfabrikanter i detta ärende?

Vad händer om huset drar mer el för uppvärmning än 55 kWh/m2 i praktiken? Är det hustillverkaren eller kunden som får problem med Boverket?

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Skärpta energiregler
« Svar #23 skrivet: 28 juli 2009, 20:36:10 »
En stor del av husen som nybyggts under senare år har ju fått frånluftsvärmepump (max 2 kW modeller).
Enligt Comfortzone så är det bara deras frånluftspumpar som uppfyller de nya energikraven.
Citera
Dramatiskt ökad orderingång från svensk byggindustri
Under sen vår och tidig sommar har vi noterat en dramatiskt ökad
orderingång av frånluftsvärmepumpar från byggare i Sverige.
http://www.comfortzone.se/nyheter_0.htm
IVT har ju redan annonserat att dom kommer att sälja Comfortzones pumpar. Det skulle inte förvåna mig om även några av de andra kommer med liknande pumpar, de skulle ju t.ex. köpa licensrättigheter från Comfortzone för att kunna göra frånluftsinverterpumpar.

Mvh,
Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #24 skrivet: 29 juli 2009, 11:47:40 »
Som jag har förstått det så agerar inte många hustillverkare så kraftigt än, jag tror de tycker bollen ligger hos värmepumpstillverkarna.
ComfortZone ligger bra till, och kommer nog sälja många pumpar de närmsta åren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!