Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Va är detta ?  (läst 12235 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Va är detta ?
« skrivet: 09 februari 2011, 17:04:18 »
Hej hej!

Efter som man är ett riktigt blåbär va gäller detta så undrar jag vad den svarta mojängen är för något.

Den skårrar, rasslar och brötar, lite olika tider allt från 1½ minut till 6 minuter.

Sjukt irriterande, ska den låta så?

Tack på förhand

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va är detta ?
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2011, 17:18:17 »
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 17:21:02 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad daaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Va är detta ?
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2011, 17:23:13 »
Okej..
Så den är broken?
Sambon säger att den lät inte mycket i början. Installatören har "bytt" den 1 gång tidigare. "" indikerar att han kanske aldrig bytte då.
FÃ¥r kontakta dom igen..

Men elmotorljud menas ett svag surrande eller? inte som ett slagborr som de låter nu?


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va är detta ?
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2011, 17:27:21 »
 ;D Definitivt inte slagborrsljudet, bara ett svagt surrande.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Va är detta ?
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2011, 19:52:37 »
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.

Nej det där är inte en trevägsventil

Det där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är ute
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Va är detta ?
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2011, 20:15:10 »
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.

Nej det där är inte en trevägsventil

Det där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är ute

O inte nog med det. Det är en shuntventil som du som kund kan reglera framledningstemperaturen till radiatorerna. Låter den som du beskriver, och du är säker på att det är därifrån ljuden kommer frånköp en ny!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad daaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Va är detta ?
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2011, 20:16:16 »
aja.. oavsett så brötar den gött när den går..

jag spelade precis in en snutt..

den är i m4a format.. Lyssna gärna och tyckt till om den ska låta så här.
http://www.syconaut.com/home/Memo.m4a


Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va är detta ?
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2011, 20:24:12 »
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.

Nej det där är inte en trevägsventil

Det där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är ute

Det är det INTE, jo ok för shunt men Daikin blandar INTE vatten från VV-beredaren för att hålla uppe tempen!

Den ska antingen vara helt öppen lr helt stängd så eg borde den rätta beteckningen vara trevägsventil. Edit:Vilket det naturligtvis oxå är "Så fort vattentemperaturen uppnår värmepumpens AV-temperatur (THP OFF) eller den användarinställda temperaturen (TU) stoppas uppvärmning av varmvattnet med värmepumpen (med trevägsventilen)" Detta saxat från Althermans installationsmanual sidan 13. Slut på diskussionen.
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 20:53:43 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va är detta ?
« Svar #8 skrivet: 09 februari 2011, 20:27:29 »
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.

Nej det där är inte en trevägsventil

Det där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är ute

O inte nog med det. Det är en shuntventil som du som kund kan reglera framledningstemperaturen till radiatorerna. Låter den som du beskriver, och du är säker på att det är därifrån ljuden kommer frånköp en ny!

Nej, det sköter Altherman helt automatiskt. Framledningen ställer du i menyn på Altherman och den tar ingen hjälp från VV-beredaren.

Det är skilda system, och går att köra helt oberoende av varandra.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Killer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Va är detta ?
« Svar #9 skrivet: 09 februari 2011, 20:36:12 »
Det är trevägsventilen som styr om pumpen ska göra varmvatten lr värma radiatorerna. Det ska höras ett litet "elmotorljud" när den arbetar. Hörs det mkt är det fel på den. Min hörs i ca 20-30 sek när den arbetar.

Nej det där är inte en trevägsventil

Det där är en schuntventil som ser till att framledningen håller jämn temperatur oftast efter hur kallt det är ute

O inte nog med det. Det är en shuntventil som du som kund kan reglera framledningstemperaturen till radiatorerna. Låter den som du beskriver, och du är säker på att det är därifrån ljuden kommer frånköp en ny!

Nej, det sköter Altherman helt automatiskt. Framledningen ställer du i menyn på Altherman och den tar ingen hjälp från VV-beredaren.

Det är skilda system, och går att köra helt oberoende av varandra.



Blaser har rätt,när VV-beredaren kallar på vv så ändrar den läge o stänger till radiator systemet. Så vp bara tillverkar vv.

Utloggad daaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Va är detta ?
« Svar #10 skrivet: 09 februari 2011, 20:38:29 »
Ingen som har lyssnat på länken?

Undrar mest om de ska låta så som det gör.. oavsett om de är en trevägspump eller en shunt ?

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va är detta ?
« Svar #11 skrivet: 09 februari 2011, 20:43:35 »
Ingen som har lyssnat på länken?

Undrar mest om de ska låta så som det gör.. oavsett om de är en trevägspump eller en shunt ?

Jo och du har ju fÃ¥tt svar :) ca 15 minuter efter att du ställt frÃ¥gan  ;)
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Killer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Va är detta ?
« Svar #12 skrivet: 09 februari 2011, 20:45:01 »
Ingen som har lyssnat på länken?

Undrar mest om de ska låta så som det gör.. oavsett om de är en trevägspump eller en shunt ?

nej den låter inte riktigt frisk .

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Va är detta ?
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2011, 20:46:23 »
aja.. oavsett så brötar den gött när den går..

jag spelade precis in en snutt..

den är i m4a format.. Lyssna gärna och tyckt till om den ska låta så här.
http://www.syconaut.com/home/Memo.m4a



Snurrar verkligen vredet? det hörs nästan som om den kuggar över i drivningen. Kolla om du kan trycka in den och vrida den manuellt. Sedan så ska den "poppa ut" när den når det ena ändläget.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad daaz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Va är detta ?
« Svar #14 skrivet: 09 februari 2011, 21:07:53 »
kan inte trycka in. där emot kan man dra ut och vrida vredet...

ska den flytta sig per auto om man vrider "tillbaka" ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!