Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför finns inte denna produkt?  (läst 1793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Öbert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför finns inte denna produkt?
« skrivet: 08 oktober 2020, 11:15:26 »
Det jag söker är en liten värmepump att koppla in på luftkanalen på den mekaniska frånluften på min villa. Jag har inga tilluftkanaler i huset och är inte intresserad av att bygga om systemet så mycket. Jag vill inte heller ha en värmepump som gör varmvatten på den platsen i huset. Det jag vill ha är en värmepump med en inomhusdel typ sådan som hör till vanliga luft-luft vp.
Idag när det t.ex. finns små nätta avfuktare för några tusenlappar och värmepumpar i var och varannan torktumlare o.s.v varför kan då ingen tillverka en liten värmepump med två anslutningar för spiro-rör och en liten inomhusdel som kan ge tillsatsvärme på vintern och kanske t.o.m lite kyla på sommaren?
« Senast ändrad: 08 oktober 2020, 16:05:31 av Öbert »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2020, 11:39:38 »
Utbudet verkar vara lite skralt. Comfortzone har frånluftvärmepumpar utan inbyggd beredare som man kan koppla på en eller ett par fläktkonvektorer på:
https://www.comfortzone.se/produkter/rx50l/

Dock är den inte så liten...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Öbert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2020, 12:35:44 »
[quote

Dock är den inte så liten...
[/quote]

Nej, den hivar jag helst inte upp på loftet på vår enplans 127m2 Skanska-villa från 2003 :)

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2020, 12:58:26 »
Förr fanns det några alternativ till rimligt pris men efterfrågan var väl för liten. Biltema hade en portabel variant tänkt för husvagnar men den hade utgått när jag fick på mig spenderbyxorna för 8-10år sen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2020, 13:04:16 »
Man får väl ta en vanlig luftvärmepump av minsta möjliga modell och bygga en egen lösning där man leder frånluften till insuget på utedelen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Öbert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2020, 14:51:47 »
Man får väl ta en vanlig luftvärmepump av minsta möjliga modell och bygga en egen lösning där man leder frånluften till insuget på utedelen.

Hade man på ett snyggt sätt bara kunnat leda frånluften så att den mynnade helt i närheten av där utedelen till en vanlig luftvärmepump suger in, så skulle detta vara en ide', men i mitt fall avslutas kanalen av fläkten ute på taket (betongpannor ca30graders lutning), så det skulle se hemskt ut.
Alternativet vore i.s.f. att montera värmepumpen inne på loftet och tillverka anslutningsstosar och nita på. Jag är då i stark tvivel på hur detta skulle funka. Jag har ju ingen aning om tryckuppsättningen i värmepumpens fläkt är lämplig. Kanske känner sig värmepumpen strypt på luft, eller kanske börjar det vrål-suga i husets frånluftsdon? Inte vet jag.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9644
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2020, 15:05:53 »
En vanlig utedel till en LLVP är gjord för att suga igenom typ 2000 kbm luft per timme sÃ¥ det är en annan konstruktion. Vanlig ventilation i en medelstor villa är ca 200 kbm luft per timme. Jag tror det närmaste man kan komma är Nilan VPL 15, https://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/ventilation/bostadslosningar-ventilation-vpl-serien/vpl-15  DÃ¥ kan man testa att köra tilluften bara som cirkulationsluft med värme/kyla inne i huset.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Öbert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2020, 15:59:15 »
[quote ..... https://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/ventilation/bostadslosningar-ventilation-vpl-serien/vpl-15  ......
[/quote]

Tack för detta tipset! Skall undersöka och fundera!
Vi har vardagsrum och kök i öppen planlösning 55m2 med öppet upp till tak. Detta utrymme har en vägg som gränsar till loftet där vpl-15 aggregat i.s.f. skall monteras. Då behövs tilluftsdon och frånluftdon för cirkulation på denna vägg i lämpligt utförande, placering och antal.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2020, 19:59:15 »
En Nibe F135 då? Ledningarna kan man dra till vad man vill. Om du har en halvny Nibe max 15 meter bort i huset så borde det vara smidigt att koppla in. Som fristående så krävs lite elkunskaper. Men går ju att sätta upp en vattenburenkonvektor till den om man har lite tid vilja.
14300 kr.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Öbert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2020, 10:03:22 »
[quote .....
En Nibe F135 då?....
[/quote]

Nibe F135 ser ut att vara ett bra tips.
Projektet blir dock lite för omfattande om jag skall montera en vattenburen fläktkonvektor även om det är sådana projekt det egentligen skulle vara kul att syssla med. Kanske ett litet expansionskärl från en bil o.s.v. Men man vill ju inte att det skall bli för mycket Åsa-Nisse.
Sedan har jag en gaspanna i andra änden av huset som inom några år skall bytas mot en värmepump. Det är knappt möjligt att dra några rör dit på något bra sätt.

I nuläget förbrukar jag gas motsvarande 8000kWh el för värme och varmvatten och därtill 5000kWh hushållsel, så investeringsutrymmet är inte stort.
« Senast ändrad: 09 oktober 2020, 10:06:01 av Öbert »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Varför finns inte denna produkt?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2020, 16:44:43 »
Du kan ju alltid dra utgående från en frånluftsmodul till ordinarie panna så du får återvinningen där så som fabrikanten tänkt sig, så blir det snyggare.

Eller göra som majoriteten, kanalfläkt rakt ut. Välja en effektiv värmepump så är inte förlusten stor i pengar. En modul behöver service och ska lyckas betala sig mellan kompressorrasen. Vibrationer i ventilationssystem som kan vara "värt pengar" att slippa höra m.m.
Väljer man bergvärme så kan man värma brine med en "passiv" frånluftsmodul som inte kräver kyltekniker var ~ 10:e år
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!