Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallare pÃ¥ nedervÃ¥ningen  (läst 2082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nenne70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kallare på nedervåningen
« skrivet: 16 januari 2014, 08:22:22 »
Hej

Har nyligen bytt värmepump, och har inte tänkt om detta problem fanns innan.

Installatören rekommenderade att elementen bör stå på max och istället justera med värmekurvan för att på så sätt minska förluster, och få vp:n (inverter) att jobba korrekt.

Det jag nu märkt är att elementen på övervåningen är varmare än det på nedervåningen. Visserligen är de flesta elementen på övervåningen av nyare modell, men jag upplever även de äldre som varmare än de på nedervåningen. Kan detta påverkas av cirkulationshastigheten, men borde det inte då vara övervåningen som blev kall? Det är ett tvårörssystem.

Ett rum på nedervåningen har vattenburen golvvärme. Ledningsrören till och från shuntarna är varma, returen givetvis något svalare. Om jag känner på ledningarna ut i golvet, så är "ut" riktigt varm, medans "från" är ganska kall. Då står även termostaten på max. Brukar det finnas något annat att justera, gissar att det kan finnas någon inställning för att undvika skicka ut samma temperatur i kretsen som man gör till elementen.
Villa 170 kvm. Halland. Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B installerad slutet decemeber 2013.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Kallare på nedervåningen
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2014, 10:45:36 »
Du ska kolla om det finns möjlighet till flödesjustering, bör finnas iaf på de nyare radiatorerna. Alltså inte termostaten, utan innanför den - eller direkt på rören under radiatorn.
Vad har du för radiatorer/koppel/termostater?
Och vad har du för märke/modell på värmepump?
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad nenne70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallare på nedervåningen
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2014, 11:42:51 »
Hej

Har kollat på två av de äldre radiatorerna, och de verkar ha flödesreglering. Den ena kan jag rubba på, den andra sitter som berget. Den jag kan röra på är i en hall, som just nu är kall. Så där kan jag enkelt se om det har effekt. Hittade samma på golvvärmen, och vred även lite på den.

Pump: Mitsubishi Ecodan (PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B)
Radiatorerna på nedervåningen är gamla, huset byggt 1904, radiatorerna är visserligen yngre, men säkerligen från 60-talet någon gång. Ventilerna nyare dock. De nyare radiatorerna på övervåningen verkar inte ha någon sådan flödereglering (termostaten står det MMA på), och inte heller de gamla (här gäller sexkantsnyckel för att lossa termostaten).

Känns som om det är övervåningen som borde strypas.

Få se vad som händer på nedervåningen med gjorda ändringar.
Villa 170 kvm. Halland. Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B installerad slutet decemeber 2013.

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Kallare på nedervåningen
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2014, 12:12:34 »
De nyare MMA-termostaterna ska gå att lossa, och där innanför ska det finnas justeringsmöjlighet! (troligen även på de gamla)
Bilder skulle underlätta...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

Utloggad nenne70

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallare på nedervåningen
« Svar #4 skrivet: 16 januari 2014, 13:51:25 »
Här är bild på ny och gammal.
Villa 170 kvm. Halland. Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112 YHA och EHST-20C-YM9B installerad slutet decemeber 2013.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kallare på nedervåningen
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2014, 14:43:46 »
Nya modellen är lätt att justera, skaffa nyckel FN-2 tror jag den heter, gamla modellen går inte att justera, förmodligen finns en avstängningsventil under en hatt på returledningen nere på elementet. Den kan du strypa med. (brukar läcka när hatten är av, ha gott om trasor runt röret)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!