Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jonisering  (läst 8117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jonisering
« skrivet: 19 september 2005, 22:24:37 »
Har köpt en Panasonic luft/luft-värmepump. Man talar om joniseringsenhet vilken skall ge en frisklufteffekt. ? Vad är detta för något och hur fungerar detta?

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jonisering
« Svar #1 skrivet: 20 september 2005, 14:14:54 »
Nja? Friskare luft vet jag inte om jag kan hålla med om. Däremot binder joniseringen dammpartiklar i luften så dammet lägger sig på golvet. Om detta ger "friskare" luft råder det delade meningar om. ;)
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jonisering
« Svar #2 skrivet: 20 september 2005, 14:47:09 »
Är detta något som skall fyllas på eller är det en evighetsmaskin??????

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jonisering
« Svar #3 skrivet: 20 september 2005, 15:32:01 »
HÃ¥lles rent frÃ¥n damm o.d.   Joniseringen fungerar sÃ¥ att generatorn skickar ut negativa joner som neutraliserar de positivt laddade partiklarna som alltid flyger omkring i vÃ¥r inomhusluft. Som ni/vi andas in dag som natt. När de blir neutraliserade sÃ¥ sllutar de söka efter en negativt laddad zon ( Tv , datorskärm m.m ) eller klumpar ihop sig och följer med luften och filtreras bort vilket resulterar i att din inandningsluft är betydligt renare och dina flimmerhÃ¥r ocksÃ¥ blir renare. Skönt va?
LJ

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jonisering
« Svar #4 skrivet: 20 september 2005, 16:02:08 »
Tack för denna information. Nu förstår jag detta. *vinkar*

Utloggad jman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Personlig text:Personlig text:Personlig text:
SV: Jonisering
« Svar #5 skrivet: 21 september 2005, 11:54:55 »
Hittade nedanstående text.
Så Jonisering är inte fel att ha!


Många känner ingen skillnad på negativt joniserad luft och vanlig inomhusluft. Det är i och för sig inget konstigt eftersom de överskott av mikropartiklar, aerosoler, bakterier, virus och gaser som finns i vanlig inneluft inte kan registreras av våra sinnen, utan måste mätas. Faktum kvarstår att kraftigt minskade överskott av föroreningar idag innebär minskade risker för framtida sjukdomar. De som redan är överkänsliga i någon form är de som lättast känner skillnad på ojoniserad inneluft med överskott av föroreningar och renad negativt joniserad luft. Detta kan bero på att deras problem kan reduceras eller försvinna om luften blir bättre.

Nedan sammanfattas lite om bakgrunden till nuvarande brister i inneluften:

Hälsa och luftmiljö: Ingen kan vara omedveten om, eller förneka, att luften vi andas förorenas mer och mer. Kan vi ostraffat konsumera giftig mat eller förorenat vatten? Givetvis inte. Men vi kan dagligen konsumera cirka 15-20 kg luft med allt vad denna innehåller. Vi glömmer lätt att vi i våra andningsorgan förvarar i genomsnitt 20 % av de mikroföroreningar som lyckats ta sig dit. Våra naturliga försvarsmekanismer, slemhinnor, flimmerhår etc.. är inte dimensionerade för att klara den massiva ökningen av mikroföroreningar inomhus.

   

Ca 3 miljoner svenskar lider av någon form av allergi, en fördubbling på 20 år. Den genomsnittliga luftomsättningen inomhus har successivt minskat från 1,5 till ca 0,5 gånger/timma, dvs frisk luft är en bristvara.

Jonisering har en självklar plats ur ett samhälls-, företags- och privatekonomiskt perspektiv. Ekonomiska kalkyler, baserade på studier av ökad produktivitet och minskad frånvaro vid s k "double blind" tester, visar att hela investeringen i en kraftfull negativ jongenerator lönar sig snabbt. Som exempel på betydelsen av frisk inneluft är dödstalet p g a IAQ (Indoor Air Quality, EPA, USA) nu högre än för bilolyckor och är USAs största hälsoproblem. Motsvarande typ av mätningar redovisas inte i Sverige men torde vara ganska lika.

Man brukar säga att människan klarar sig 6 veckor utan mat, 6 dagar utan vatten och 6 minuter utan luft.

Det är ingen tillfällighet att sanatorier och hälsohem lokaliserats till platser med hög halt av negativa joner, platser som karakteriseras av frisk, ren luft.

Närvaron av en avsevärd positiv laddning i luften inomhus, eller död (avelektrifierad) luft är systematiskt relaterad till en stark koncentration mikroföroreningar i luften och till en brist på negativa små syrejoner (O2-). I frisk uteluft på landsbygden uppgår mikroföroreningarna till kanske 1000-2000 partiklar/liter luft. Dessa föroreningar ökar kraftigt i tätorter och kulminerar inomhus till antal som är 100-500 gånger större. En brist på negativa joner inomhus försämras ytterligare av en stark positiv laddning inomhus. Ventilationskanaler eller luftkonditionering bidrar till detta, men kan elimineras om ventilationen kompletteras med våra luftprocessorer.
Rätta mig om jag har fel.. men jag har aldrig fel. Jo en gång hade jag fel, fast det visade sig senare att jag hade rätt!

[läses med en stor portion av humor]

--[ Jman ]--

Utloggad Ego

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jonisering
« Svar #6 skrivet: 21 september 2005, 12:46:01 »
Tack för denna intresanta fakta om jonisering ::) men hur fungerar en joniseringsdel i en Panasonic L/L pump . ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!